Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalité på utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Razorback

Aktiv medlem
Kompisen har köpt en bläckfotoskrivare (Epson), hur många dpi ska man använda för att ett kort ska bli så bra som möjligt (10x15). För mycket dpi är kanske bara slöseri.

När man sparar en jpg i större format blir då bilden bättre när man framkallar den till ett vanligt kort (10x15).

Alltså blir en jpg som är 3008x2000 ett bättre foto (10x15) än en jpg som är 1600x1200.

En bläckstråleskrivare har en upplösning motsvarande ungefär 250ppi. Samma gäller för labbens maskiner. Mer än så är alltså inte nödvändigt.

Vad gäller andra frågan så tvivlar jag på att man kan se skillnad på de två om man sparar med lägsta kompression.

Förstod inte :(

Nu förstod jag inte, skulle det räcka med att ställa in skrivaren på 250 dpi? De skriver ju med tusentals.

Det är skillnad på dpi och ppi. dpi = Dot Per Inch och ppi = Pixels Per Inch.

Skrivaren skriver ut med exempelvis 2880dpi, vilket i praktiken blir ca 250ppi. Alltså kan man klämma in ca 250pixlar på en tum. Prickarna som pixlarna är uppbyggda av är betydligt mindre.

Ställ skrivaren på max, vad den gör behöver du inte bry dig om. Bilden kan du däremot skala ner till ca 250ppi.

dumbo skrev:
Ställ skrivaren på max, vad den gör behöver du inte bry dig om. Bilden kan du däremot skala ner till ca 250ppi.
Ibland är det bättre att minska skrivarens upplösning.
Med papper som har lite grövre yta riskerar man annars att färgerna ”blöder” över varandra och du får faktiskt en sämre utskrift.

Ofta kan man välja olika mediatyper, prova med det.

Ja, jag förutsätter ju att man väljer rätt mediatyp. Gör man det så anpassar ju skrivarens drivrutin sig själv efter detta. Ofta kan man tex inte välja mer än 360dpi på "vanligt papper".

ANNONS
Götaplatsens Foto