Annons

Bildkvalitet och pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

Pyrst

Aktiv medlem
Har valdigt svart for detta med pixlar o storlekar... sa ha talamod om ni tycker att detta ar korkat:

Jag har en Canon 50d. Nar jag oppnar bilderna i photoshop sa ar de ju vansinnigt stora, image size ar66 x 44 inches. Sa nar jag skulle printa en bild, sa krympte jag ned den till 6 by 8 inches (ca 18 x 20 cm) innan jag skickade den till labbet. Men da blev inte bilden skarp langre nar jag fick den. Tappar man kvalite nar man krymper en bild??

Mvh
Anne
 
Nar jag oppnar bilderna i photoshop sa ar de ju vansinnigt stora, image size ar66 x 44 inches. Sa nar jag skulle printa en bild, sa krympte jag ned den till 6 by 8 inches (ca 18 x 20 cm) innan jag skickade den till labbet. Men da blev inte bilden skarp langre nar jag fick den.
När du öppnar bilden i Photoshop är upplösningen gissningsvis inställd på 80 dpi eller nåt åt det hållet, dvs ungefär den upplösning en datorskärm har. Om du ställer en storlek för utskrift måste du först ställa in lämplig upplösning för utskriften, normalt 200 eller 300 dpi.

Skriver du ut med den lägre "skärmupplösningen" blir det, som du ju redan upptäckt, inte särskilt bra.
 
De flesta bilder brukar må bra av lite uppskärpning efter förminskningen till utskriftsstorlek, använd Oskarp mask eller Smart skärpa. Du behöver oftast ta i lite extra i skärpningen vid utskrift, en tumregel är att det skall se bra ut om du ställer visningen på skärmen till 50%.
 
Har valdigt svart for detta med pixlar o storlekar... sa ha talamod om ni tycker att detta ar korkat:

Jag har en Canon 50d. Nar jag oppnar bilderna i photoshop sa ar de ju vansinnigt stora, image size ar66 x 44 inches. Sa nar jag skulle printa en bild, sa krympte jag ned den till 6 by 8 inches (ca 18 x 20 cm) innan jag skickade den till labbet. Men da blev inte bilden skarp langre nar jag fick den. Tappar man kvalite nar man krymper en bild??

Mvh
Anne

En bild består av pixlar så storleken är i pixlar, inte cm eller tum. Om du tar bort pixlar så ändras kvaliteten. Så det som är intressant är vad du gjorde när du "krympte" den, ändrade du antal pixlar eller ändrade du bara storleken på pixlarna genom att säga att de skulle skrivas ut i en annan storlek.

Läs gärna < http://erro.se/artiklar/Bildstorlek/ >.
 
När du öppnar bilden i Photoshop är upplösningen gissningsvis inställd på 80 dpi eller nåt åt det hållet, dvs ungefär den upplösning en datorskärm har. Om du ställer en storlek för utskrift måste du först ställa in lämplig upplösning för utskriften, normalt 200 eller 300 dpi.

Skriver du ut med den lägre "skärmupplösningen" blir det, som du ju redan upptäckt, inte särskilt bra.

I detta fall var bilden tom 72 dpi. Men andra bilder har 200 dpi - utan att jag gjort nagot. Kan det bli olika bara av sig sjalv eller har jag gjort nagot jag inte varit medveten om? Och vad hander egentligen om jag andrar 72 dpi till 200, minskas bilden automatiskt da?
 
Jag andrade storleken i inches. Jag lamnade dpi till 72. Skulle jag gjort pa annat satt?

Ja, om jag förstår dig rätt så ändrade du bildens storlek från (66*72) x (44*72) till (6*72) x (8*72) pixlar. Dvs från 4752 x 3168 pixlar till 432 x 576 pixlar vilket är alldeles för få och helt naturligt att du då tappar detaljer och annat i bilden.

Vad jag förstår så är det vanligaste att man väljer utskriftsstorlek när man skickar in bilden till labbet. Då är dpi och "storlek" i cm/tum som står i filen totalt ointressant och något som de igonrerar. Så det du skulle gjort är helt enkelt inget alls utan bara skickat in bilden som den var och sagt att du ville ha den på 6x8 tums papper.
 
Hur croppar jag i sa fall?

Hej Jonas! Tack, det forklarar en hel del!

MEN om jag t.ex vill ha en annan croppning pa bilden, kanske bara en smal vertikal remsa som tar bort over o under del pa bilden, kan jag gora det utan att paverka bildkvaliten?

Anne
 
MEN om jag t.ex vill ha en annan croppning pa bilden, kanske bara en smal vertikal remsa som tar bort over o under del pa bilden, kan jag gora det utan att paverka bildkvaliten?

Ja, om du låter bli att ändra dpi eller "bildens storlek" och bara använder beskärningsverktyget. Att zooma in/ut i bilden går bra för då ändras inte bilden utan bara hur den visas. Sedan ska förstås fortfarande bildens förhållande mellan bredd och höjd stämma med papprets, annars blir den utdragen åt något håll. Det viktiga är alltså (förutom att inte kasta bort pixlar) förhållandet mellan bredd och höjd, inte exakt vad bredd eller höjd råkar vara.

Ska man vara petig så är det också så att vilket filformat du sparar till påverkar. Om du har en bild i jpeg, öppnar den, gör någon ändring och sparar som jpeg igen så tappar du en liten aning. Oftast inte någon synlig skillnad första gången men om man gör om det flera gånger så kan det bli synlig kvalitetsförlust. Därför ska man hålla sig till psd eller tiff medans man håller på och redigerar. Och först vid leverans till labbet så byter man till jpeg om så behövs.
 
Sedan ska förstås fortfarande bildens förhållande mellan bredd och höjd stämma med papprets, annars blir den utdragen åt något håll.

Antar att man kan fylla ut pappret med vitt? T.ex anvanda canvas och lagga pa med vitt over och under for det man croppade bort for att pa sa satt skapa samma 'storlek' pa bilden igen for att passa in pa fotopappret?

Uffa (som vi sager har pa Malta nar vi klagar!) vad detta kanns krangligt! Men har lart mig mycket sa tack for alla svar!
Anne
 
Har nu suttit ett tag och jobbat med en bild. Vill nu croppa den for att sen skicka den till print. Far da foljande praktiska problem:

- Om jag inte anger vilken storlek jag vill ha den i sa maste jag gissa hur jag ska croppa den. Bilden ar stor, men jag vill printa den som 9cm x 14 cm. Sa jag vill kunna croppa den med hjalp av crop verktyget men samtidigt inte forlora min kvalite. Om jag da satter witdh till 9 cm, height till 14 cm och resolution till 240 pixels/cm (den var tidigare 240), har jag da lost problemet? Kommer jag croppa en bild med bra kvalite, men samtidigt till den storlek jag vill ha?
 
Hej igen,
har suttit lite till...
ser nu, att alla bilder tagna med min Canon 50d har en pixel/inch (PPI??) pa 72 (se bifogade bild), medans de tagna med min Canon 300d har 240. Minns vagt att nagon sagt till mig att detta inte spelar nagon roll - men nu verkar det ju som om det gor det? Bilden i sig ar stor - 3168 x 4752 pixlar, men om jag gar ned i storlek sa MASTE jag ga upp i PPI for att ha kvar en rejal kvalite?? Kanske maste jag stalla in nagot pa kameran nar jag fotar for att ta bilder med hogre PPI?

Och om jag bara staller in PPI till 200, sa blir ju bilden gigantiskt stor, och jag antar utfylld med photoshop pixlar?

Josses, vad detta var krangligt...
 

Bilagor

  • pixels.jpg
    pixels.jpg
    25.3 KB · Visningar: 273
Hej igen,
har suttit lite till...
ser nu, att alla bilder tagna med min Canon 50d har en pixel/inch (PPI??) pa 72 (se bifogade bild), medans de tagna med min Canon 300d har 240. Minns vagt att nagon sagt till mig att detta inte spelar nagon roll - men nu verkar det ju som om det gor det? Bilden i sig ar stor - 3168 x 4752 pixlar, men om jag gar ned i storlek sa MASTE jag ga upp i PPI for att ha kvar en rejal kvalite?? Kanske maste jag stalla in nagot pa kameran nar jag fotar for att ta bilder med hogre PPI?

Och om jag bara staller in PPI till 200, sa blir ju bilden gigantiskt stor, och jag antar utfylld med photoshop pixlar?

Josses, vad detta var krangligt...

Det är bara krångligt för att du inte har kommit över tröskeln att låta bli att tänka i cm/tum/dpi/ppi. Låt bli det, bry dig inte om cm/tum innan du är klar med bilden. Tänk bara på att inte göra operationer som kastar bort pixlar som du vill ha kvar i den slutgiltiga bilden.

Och bara för att vara säker på att du inte missuppfattat det: Det som du visade bild på är inte crop/beskärningsverktyget. Det är verktyget för att hantera arbetsytan tror jag man kan säga.

Moderskeppet har en genomgång av beskärning: < http://www.moderskeppet.se/grunderna/play/verktyg/beskar-en-bild-for-format >.
 
Senast ändrad:
ANNONS