Annons

Bildredigering på böjd skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en ultra wide skärm som är böjd. Är det en bra eller dålig idé för bildredigering? Någon som har erfarenhet, tips på modell?
 

Tims

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en ultra wide skärm som är böjd. Är det en bra eller dålig idé för bildredigering? Någon som har erfarenhet, tips på modell?
Jag har en 5K2K ultrawide men inte böjd. Önskar det fanns en med lätt böjning då hade jag köpt en sådan istället.
På denna vad-det-nu-är för modell någon LG 34" 5120*2160 blänker det i hörnen när solen ligger på i fönstret.
 

Brix

Aktiv medlem
Att en skärm är böjd behöver ju inte vara negativt för bildredigering, viktigast är ju att man har en skärm med bra färgåtergivning och helst att man kalibrerar den.
 

Third eye

Aktiv medlem
Då jag själv väntar på att Lg pressenterar 40WP95C så jag kan jämföra med Dell's U4021QW innan jag beställer så har jag läst de flesta recensionerna på Dellen och där frågan om radien dykt upp. Några har utryckt sig som att perspektivet på horisontlinjen inte visas korrekt medans andra tycker att ögat anpassar sig snabbt och att det snarare känns konstigt att återvända till platt.
Då jag siktar på 40" 5k2k för egen del så är det ett krav för mig att ha kurvatur (r 2500 på de jag tittar på) för att inte behöva "panorera" huvudet lika mycket som på en platt för att få korrekt återgivning...så korrekt det nu än går på de jag sett ut som alternativ.
Jag ser mycket fram emot mitg egna skärmbyte.
 

AFJ

Aktiv medlem
Då jag själv väntar på att Lg pressenterar 40WP95C så jag kan jämföra med Dell's U4021QW innan jag beställer så har jag läst de flesta recensionerna på Dellen och där frågan om radien dykt upp. Några har utryckt sig som att perspektivet på horisontlinjen inte visas korrekt medans andra tycker att ögat anpassar sig snabbt och att det snarare känns konstigt att återvända till platt.
Då jag siktar på 40" 5k2k för egen del så är det ett krav för mig att ha kurvatur (r 2500 på de jag tittar på) för att inte behöva "panorera" huvudet lika mycket som på en platt för att få korrekt återgivning...så korrekt det nu än går på de jag sett ut som alternativ.
Jag ser mycket fram emot mitg egna skärmbyte.
Spännande, dessa skärmar är nog lite över min budget. Hade helst hamnar under 15 000.

Det var just tankar om perspektivet som jag funderade över, men som du är inne på så har nog ögat/hjärnan en förmåga att anpassa sig.
 

Lars Hedin

Aktiv medlem
Jag tänkte ta upp en aspekt på böjd skärm, som jag själv inte tänkte på förrän jag köpte en böjd TV. Vi hade en placering där vi satt med ett fönster bakom våra ryggar. Det gjorde att det blev väldigt störande reflexer från bakgrunden. Med en platt skärm kan man lätt vrida bort reflexer men med en böjd flyttar de sig bara lite på skärmen. Dessutom förstoras alla reflexer av böjningen och förvrängs eftersom skärmen är bara böjd i en ledd. Numera har vi en annan placering och då funkar det bra.
Min rekommendation är att om man funderar på en böjd skärm bör man fundera noga på hur det ser ut bakom där man skall sitta. Fönster är i alla fall inte lämpligt där.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Det är nog en smaksak. Folk brukar säga "Wow" när dom ser en ultrabred monitor men när dom fått prova ett tag brukar det inte vara lika skoj. Windows startmeny hamnar i "rummet bredvid" osv. Själv tycker jag att det blir för mycket brevlådekänsla - säkert fantastiskt för att spela på - men bara just spel. Jag skulle välja en ~40" 4K -monitor varje dag i veckan isft en ultrabred.
 
ANNONS