Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildregistrerings kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Har en canon 350D,som jag fotograferar jpg bilder med i högsta bildregistrerings kvalitet
3456*2304pixels.Bränner bilderna till dvd med proShow producer.Är det nödvändigt att fotografera med högsta bilkvalitet,med tanke på att tv:n reducerar lite av bildkvaliten.Jag menar får jag ut kapaciteten av högsta bildkvaliten,eller skulle resultatet bli lika bra om jag fotograferade med näst högsta kvaliten
Bild registrerings kvaliten går ju hand i hand med utskriftsstorlek på papper A4,A3 etc.Så jag undrar hur en tvbild förhåller sig i förhållande till utskriftstorlek som i mitt fall skulle motsvara en utskrift på ett A3.Hoppas någon förstår vad jag menar

mvh
Tobbe

Tobber skrev:
Har en canon 350D,som jag fotograferar jpg bilder med i högsta bildregistrerings kvalitet
3456*2304pixels.Bränner bilderna till dvd med proShow producer.Är det nödvändigt att fotografera med högsta bilkvalitet,med tanke på att tv:n reducerar lite av bildkvaliten.Jag menar får jag ut kapaciteten av högsta bildkvaliten,eller skulle resultatet bli lika bra om jag fotograferade med näst högsta kvaliten
Bild registrerings kvaliten går ju hand i hand med utskriftsstorlek på papper A4,A3 etc.Så jag undrar hur en tvbild förhåller sig i förhållande till utskriftstorlek som i mitt fall skulle motsvara en utskrift på ett A3.Hoppas någon förstår vad jag menar

mvh
Tobbe

Utskriftsstorlek är inte strikt beroende av upplösning, men om vi antar att du skriver ut i 300PPI så ger en vanlig tv-bild storleken 6,1x4,9 cm. HDTV 1080i ger 16,3x9,2 cm. Din 350D i högsta kvalitet ger 29,3x19,5cm. Tv-bilden är alltså lägre upplöst än högsta kvaliteten på din 350D, så fotar du bara för Tv-visning behöver du inte den kvaliteten - men det kan ju vara smart att köra högsta kvalitet ändå.

ANNONS