Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildrotering, Nikon Transfer

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexaAndersson

Aktiv medlem
Använder idag Nikon Transfer till att överföra mina bilder ifrån min D300. Dock roteras de stående korten ej i överföringen. Detta måste jag göra efteråt, något som både tar tid och är jobbigt.

När jag hade min D80 använde jag Picture Projekt, men trots uppdatering kan den inte läsa D300an.

Går det kanske att ändra i Nikon Transfer någonstans så den roterar korten i överföringen?
Eller ska jag satsa på något annat program där det är standard? Vad isf rekommenderar ni?

Mvh

Har sett någon inställning med "rotera" i själva kameran (D300). Vad det var för "rotera"-inställning minns jag inte var jag såg den men mina bilder roterar heller inte vid överföringen. Skulle också vilja veta hur det kan lösas.

Kollade runt i Nikon Transfer tidigare idag men där verkar inte finnas inställningar för det.

Det finns 2st inställningar om rotering i kameran, och båda dessa är satta på "on". Som jag förstått det är dessa inställningar endast till för att rotera korten i kameran och inte vid överföring.

Men jag kan knappast tänka mig att alla fotografer har detta problem?
Det är så sjukt jobbigt, tar tid och är väldigt opeppande att behöva rotera manuellt.

Någon måste väl ha något program som fixar detta direkt vid överföring att tipsa om??

Har kollat runt bland de program jag har och hittar ingen direkt lösning eller inställningar. Enda är väl IrfanView som åtminstone visade bilderna rätt, även i programmets egna utforskare. Vet dock inte om det går att automatik spara bilderna "rätt" på nåt sätt. Flera samtidigt.

Jag tycker det vore mycket konstigt om det som det verkar inte finns nån automatisering för rotera och spara ner bilderna "rätt" i något av de program som kamera tillvärkarna har eller i samband med överföringen direkt.

Det måste ju finnas hel del fotografer som endast tar porträtt bilder t.ex. och då blir det ju en del att manuellt behöva rotera alla kan jag tänka mig.

Senast ändrad:
Hur överför du bilderna från kameran..?? Mina bilder roterar finfint med USB-kabel direkt ur kameran. Men roterar ej när jag tar ut M-korten o sätter dem i en M-läsare. Jag kör både D700 o D2Xs utan problem med Nikon Transfer och USB-kabel.

Om du inte gjort det.. Testa.

Mvh
Js

Senast ändrad:
Kör själv med D300 + USB-kabel direkt ur kameran + Nikon Transfer - funkar ej finfint och måste manuellt rotera dem.

Hej!

Jag använder också Nikon Transfer, kortläsare och strukturerar sedan bilderna i Bridge. Där landar alla bilder rättvända! Både från min D700 och min Canon G10. .... och jag har inte gjort några speciella inställningar för att detta ska ske!

// Jonas

Det problem jag tror Alexa har (även jag) är att bilderna inte sparas ner på datorn rättvända, utan man måste manuellt rotera dem först, en och en och sen spara dem på nytt.

Jag kör både Lightroom 2 och IrfanView, de båda programmen som Bridge visar bilderna rättvända men i mappen som de överfördes till från kameran är fortfarande felvända.

Öppnar man bilderna t.ex. i Windows Fotogalleri för visning så visas bilderna fel. Lika så även miniatyrerna i utforskaren/i mappen visas det fel eftersom de sparats ner felvända från kameran.

Måste ju finnas inställning i kameran tycker man, så att de sparas ner rättvända direkt vid överföringen från kameran?

Jag tror inte att bilden i filen kan vändas. Utan att kameran sparar orienterings informationen (stående/liggande) i metadata som sedan visningsprogrammet kan använda för att visa bilden korrekt.
Så det är upptill programmet som bilden ska visas i att vända bilden.

Men varför funkar denna rotering endast för vissa men inte för andra? Använder precis samma program som flera andra i tråden men det funkar för dom.
Har själv kollat runt i programmen men det finns ingenting som berör att filerna ska roteras..

Och såvitt jag vet bör vi även ha samma inställningar i kameran då det bara finns 2st som beror bildrotering. Så det lär inte spela någon roll för detta tycker jag.

Men varför funkar denna rotering endast för vissa men inte för andra? Använder precis samma program som flera andra i tråden men det funkar för dom.
.

Ett långskott.
Kan det vara så att Nikons Codec för windows spelar någon roll? Har du lagt in den?

Den bör du ha i datorn i vilket fall som helst. Datorn kan då visa NEF-miniatyrer bla.

Om det "fungerar" beror på kamera inställning och visningsprogram.
Om kamera inställningen är rätt så kan jag ur tråden se att följande visningsprogram gör rätt dvs använder orienterings informationen från kameran:
Adobe Bridge
Adobe Lightroom
View NX
IrfanView

Dessa gör fel:
Windows fotgallery
Explorer

Så vad använder du för att titta på bilden?

Nikon Codec? Vad är detta?

Använder Viev NX. Där visas korten rätt, men de är fortfarande inte roterade utan ligger fel i mappen.
Vilket betyder att ska de redigeras så måste man rotera dom då de inte roteras själva i PS..

Japp, som sagt det är programmet du använder som måste rotera bilden mha informationen i bildfilen om orientering.
Använder du t ex Lightroom och öppnar bilden i PS därifrån så exporterar Lightroom bilden rättvänd till PS. Det finns säkert fler program som fixar det. Men direkt från utforkaren/explorer i windows kommer det nog inte att fungera.

Så du menar nu att i mappen så är dina kort felvända, fast du använder ett program som visar korten rätt och öppnar korten till ps rättvända den vägen?

Ja, jag använder Lightroom för att sortera och hålla ordning på mina bilder + viss bildbehandling. Från Lighroom använder jag Edit in Photoshop och då exporterar Lightroom en kopia som är rättvänd till PS.
Lightroom håller ordning på kopian åt mig och kan hålla ihop original och kopia/kopior (om man skulle göra flera varianter).
Jag tror att Bridge m.fl. kan göra samma sak.

Nu ska jag vara lite mer precis.
Jag är Canotist och har stängt av Roterings funktionen på min kamera så mina bilder visas "fel" i Lightroom.
Men vänder jag dom där så kommer de likadant in i PS.

Om Lightrooom viar bilderna korrekt mha orienterings informationen i bildfilen från kameran så kommer det säkert att fungera. ND300 skrev att det blev rätt i Lightroom så jag har utgått från att det är sant.

Bilderna vänds rätt i Lightroom men det är inte riktigt vad tråden är om som jag förstår det, utan spara ner rättvänt till datorn direkt och detta fungerar inte med min D300 + Nikon Transfer.

Att program kan visa bilder rättvänt som tex Lightroom, IrfanView mm är ju helt annan sak. Men när dessa program nu ändå kan visa rätt så borde det heller inte vara tekniskt omöjlighet att bilderna också roteras och sparas ner rättvänt direkt till datorn vid överföringen.

Om Nikon Transfer/D300 har inställning för det vet jag dock inte. Tycker dock det verkar skumt om det nu inte är möjligt.

I mapparna visas miniatyrerna fel (Windows ultimate) och om man nu t.ex. skulle vilja skicka en felvänt bild via e-post, laddar upp på nån sida osv. så misstänker jag att den också kommer att visa fel. Om inte webbsidan/e-post mottagaren eller jag själv inte aktiv vänder rätt på bilden först.

ANNONS
Götaplatsens Foto