Annons

Bildskärm för 7500-15000 kr? Hur är det med sRGB-problemet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casal

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte att man skulle åter ta igen fotandet och börja med att kasta ut den 6 år gamla icke budget TN-skärmen.
Jag gillar Eizo, utan anledning, har ingen erfarenhet alls av dem. Men jag ser oroväckande ofta att folk får pastellfärger vid sRGB, som man ser 90% av tiden när man använder den till allt möjligt. (Uppskattar jag).

Hur är det med NEC? De verkar ha sämre färgrymd för samma peng, om det är så i verkligheten vet jag inte.

Denna verkar bra: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=REF241 Men ganska dyr, så det gäller att den verkligen är bra och inte strular med sRGB eller något sådant.

Var hittar jag information? Bör jag ringa Eizo, NEC, cyberphoto och se vad de säger?

Väldigt tacksam för svar!

Hej!

Jag tänkte att man skulle åter ta igen fotandet och börja med att kasta ut den 6 år gamla icke budget TN-skärmen.
Jag gillar Eizo, utan anledning, har ingen erfarenhet alls av dem. Men jag ser oroväckande ofta att folk får pastellfärger vid sRGB, som man ser 90% av tiden när man använder den till allt möjligt. (Uppskattar jag).

Hur är det med NEC? De verkar ha sämre färgrymd för samma peng, om det är så i verkligheten vet jag inte.

Denna verkar bra: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=REF241 Men ganska dyr, så det gäller att den verkligen är bra och inte strular med sRGB eller något sådant.

Var hittar jag information? Bör jag ringa Eizo, NEC, cyberphoto och se vad de säger?

Väldigt tacksam för svar!
Jag har en NEC SpectraView 2690 Reference och den har ett speciellt läge för sRGB (kräver 3 knapptryckingar och tar <2s). Jag använder detta läge när jag inte håller på med bildbehandling för att slippa den överdrivna färgmättnaden när jag surfar eller håller på med dokument.
Eizo har säkert ett liknande läge.
Du behöver inte oroa dig för att färgrymden ska räcka till på den du länkade till. Den kommer räcka till.

De flesta skärmar som har "bra" intern hantering av bildsignalen, dvs minst 12-bit internhantering, kan man ställa till att hantera sRG ganska bra, Skillnaderna mellan skärmarna här är egentligen mest hur "knöligt" det är att byta grundinställningen på skärmen. De flesta hanterar detta ganska bra också.

Som jag ser det är detta inget problem, så länge du inte köper de allra billigaste 24" IPS/PVA-skärmarna med stor färgrymd.

Ska du redigera i Adobe RGB så rekomenderar jag HPs zr30w. Den är fabrikskalibrerad mot aRGB och inställningsmöjligheterna är lika flexibla som en Appleskärm dvs enbart ljusstyrka. Profilerad upplever jag skärmen som mycket bra, och skärmen är otroligt prisvärd.

Dell verkar komma med en intressant skärm nu också, som till och med klarar hårdvarukallibrering. Svagheterna som både HP och Dell -skärmarna har är så små att det krävs ett otroligt tränat öga för att kunna se dom.

http://www.anandtech.com/show/4196/nec-pa301w-review-the-baddest-30-inch-display/1

/Karl

Senast ändrad:
Jag kan bara svara för Eizo bildskärmar (av förekommen anledning)

ColorEdge serien (CG) har samtliga förhands inställningar så som sRGB, EBU, Rec709 mm.
Dessa gör att färgomfånget begränsas till ex. sRGB och neonefekterna försvinner.
Du kan oxå begränsa färgrymden vid kalibrering genom att använda en målprofil ex. sRGB.
Sedan växlar du mycket enkelt antingen via knapparna på skärmen eller via kalibreringsprogrammet ColorNavigator.

FlexScanSX skärmarna har samma funktion vad det gäller sRGB (dock ej EBU, Rec) fast då med kalibreringsprogrammet EasyPix.

Tackar för svaren!
Får nog bli en coloredge då. Hur är svärtan på Eizo i min prisklass? Luddig fråga kanske, men jag har tröttnat på ljusläckage vid sidorna och att svart inte är svart om man ser en film. Även blivit bortskämt med AMOLED-skärmen i min nya mobil (sII), lite risigt kalibrerad bara. Först när jag fick den upptäckte jag hur mycket jag brydde mig om det.

ANNONS
Götaplatsens Foto