Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärmsproportioner

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag har alldeles just fått hem min nya bildskärm, en NEC Multisync EA221WM. Har haft kvar min gamla tjockskärm i det längsta...
Nu sitter jag och försöker göra grundinställningar och har fastnat i ett som man kan tycka enkelt problem.
Bildskärmen går att ställa i antingen Expanderat läge eller i "Aspect". Och expanderat läge vill jag ju ha, för att kunna utnyttja hela skärmen. I Aspect, eller Format som det heter på svenska, blir det två svarta kanter på varje sida som inte används.
Problemet är bara, att i expanderat läge blir allting expanderat. Det vill säga töjs ut på bredden och får fel proportioner.
Nån som vet hur man ändrar de inställningarna? Vitsen med widescreen är väl att man får ett större skrivbord, inte att man töjer ut bilderna? Eller har jag missat nåt?

Du måste ändra upplösningen i datorn/operativsystemet så att den matchar den upplösning som skärmen har, 1680*1050 vad jag kan se. Hur du gör beror på vad du kör för operativsystem. Är det XP så högerklickar du på skrivbordet, väljer egenskaper och bläddrar fram fliken längst till höger.

Nu fatar ajg inte riktigt vad dom där begreppen betyder, men det låter som om du har en viss upplösning angivet i Windows kontrollpanel, en upplösning som är mindre än skärmens maximala upplösning, när du sedan väljer expanderat så tänjer skärmen ut det du har på skärmen vilket givetvis inte blir bra.

Din skärms maximala upplösning är 1680 x 1050 pixlar.

Har du Windows på datorn så gå till kontrollpanelen och välj där skärminställningar. Ställ in samma upplösning som du har på skärmen och då kommer det troligtvis bli bra.

Ev får du installera någon sv installationsskiva som följde med skärmen, men detta är bara eventuellt. Prova att titta i kontrollpanelen!

En till fråga bara! I montageanvisningen beskrivs vilka kablar som ska kopplas mellan skärmen och datorn. Det är en vanlig bildskärmakabel förstås, men även en USB-sladd följer med. Inget står om vad den har för uppgift, det är bara inritat hur den ska sitta.Vad jag kan se funkar skärmen lika bra utan USB-sladden, men å andra sidan var det först när jag satte in den som datorn reagerade och meddelade att ny maskinvara identifierats.

Ska jag låta den sitta i, och varför?

USB-kabeln behövs om du vill utnyttja att skärmen har 4 USB-uttag, så att du t.ex kan koppla in en kortläsare.

Finns den någon fördel med att koppla en kortläsare till skärmen i stället för till datorn direkt?

Är det förresten någon som har erfarenhet av just denna skärm, är den "bra"?
Jag tycker att den är väldigt blek och ljus, trots att jag dragit ner brightness maximalt.

Finns den någon fördel med att koppla en kortläsare till skärmen i stället för till datorn direkt?

Nej, det finns det väl inte.
Men det kan ju vara smidigt att slippa krypa på golvet när man vill koppla in t.ex USB-minnet tillfälligt...

Och så får man ju några extra uttag "gratis".

Ja, det är ju sant förstås, USB-portar kan man nästan inte få för många av.
Det följer förresten med en videokabel till skärmen också, fast den har inga högtalare. Vad ska man ha den till måntro?

Se bara till att renodla vilka saker som ansluts till skärmens uSB-hub - USB2 High Speed gillar inte att dela buss med sina långsammare kusiner. Är det bara en sak inkopplad i taget, spelar det ingen roll.

ANNONS
Götaplatsens Foto