Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärmsuppgradering - vad att välja

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Jag tycker personligen att 2560x1440 @ 27" är gränsfall till för litet, dvs menyer mm blir lite för små, men det är ju en smaksak. Visst, man kan ställa in skalning mm så att såna saker blir större men det funkar ju lite sisådär i olika program i Windows.

Idag har jag 2560x1440 @ 31,5" och tycker att det är OK, men då är pixeltätheten nästan lite för låg istället :) 4K hade varit trevligt men då är pixeltätheten för hög på 32".

Monitorerna du länkar till har båda matt panelyta vilket jag uppskattar (mindre problem med reflexer). Båda verkar ha höj och sänkbar fot. Asus verkar ha lite mer granulära inställningsmöjligheter vad gäller färg bl a utöver färdiga lägen (som jag inte vet ifall någon använder).

Min personliga preferens är att Samsung gör bra paneler som gillas av många men ofta känns resten av bygget lite plastigt. Samtidigt skall sägas att jag inte sett någon av dessa monitorer i verkligheten.
Jag har både en 27 och 32 tum med 2560 x 1440 pixlar. Man kan tro att det ska synas skillnad och bättre på 27an, men jag upplever dem lika skarpa båda två.

Jag har placerat 27an närmre mig och 32an några decimeter längre ifrån så när jag ser dem båda upplevs dem nästan samma storlek.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Jag har både en 27 och 32 tum med 2560 x 1440 pixlar. Man kan tro att det ska synas skillnad och bättre på 27an, men jag upplever dem lika skarpa båda två.

Jag har placerat 27an närmre mig och 32an några decimeter längre ifrån så när jag ser dem båda upplevs dem nästan samma storlek.
Javisst, båda bör vara lika skarpa men allt blir lite mindre på 27:an och eftersom skrivbordsytan är densamma så föredrar jag 32" med samma upplösning (2560x1440). 1920x1080 däremot tycker jag är för låg upplösning på både 27" och 32" men det är ju en smaksak.
 

JerryN

Avslutat medlemskap
Hej igen,

Rörande USB uttagen på sidan (och kanske under, har inte provat); dom fungerar för att ladda ex.vis en mus men jag får ingen kontakt med kameran. Kopplar jag upp direkt mot datorn är det inget problem.

Har du någon erfarenhet i ämnet?

/Robert
Nej, jag kör "direkt".
Mac med M1-CPU skall inte kunna hantera flera skärmar, men med en USB-docka så går det få det fungera. Jag har dock inte vågat ansluta från dockan och upp i skärmarna med en massa USB-kablar....än....
 

mikoto

Aktiv medlem
Rörande USB uttagen på sidan (och kanske under, har inte provat); dom fungerar för att ladda ex.vis en mus men jag får ingen kontakt med kameran.
Bäst att reda ut det enklaste först. Har du anslutit usb-a till b kabeln mellan datorn och skärmen innan du anslöt kameran till skärmens hub?
 

JerryN

Avslutat medlemskap
Det stämmer inte. Exempelvis så kan man ansluta fyra externa skärmar till en Macbook Pro med M1-Max och två skärmar till en Macbook Pro med M1-Pro.
Jag kör första generationens CPU och just skärm-antal var ngt som flera testare anmärkte på när
Maskinen lanserades.

Jag har hur som helst fått det fungera alldeles utmärkt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hade en gammal Sparcstation 1 (eller om det var en 1+) som stöd under laptopen för att den senares skärm skulle komma upp lite.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Har 2 bra skärmar på jobbet (för kontorsbruk).
Ligger 2 packar A4 under varje....
Jaha? Vill du "signalera" något med det då eller? :)

Att panelerna är dugliga för användningsområdet betyder ju inte att foten behöver vara det. Det är en del i att välja bildskärm. I något fall kanske man ändå tänkt montera på någon form av stativ eller väggfäste och då kan man ju helt bortse från foten och bara förvissa sig om att monitorn har lämpligt VESA-fäste. I andra fall, som när man väljer monitorer för kontorsbruk, tycker iaf jag att det är viktigt att foten inte är ranglig så att monitorn står och gungar när någon går förbi skrivbordet. Att den går att justera i höjd och vinkel (inom rimliga gränser förstås) och att den går att vrida på högkant så att dom som vill ha det så blir nöjda. Jag har ofta en horisontellt och en vertikalt (för mail , dokument mm).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jaha? Vill du "signalera" något med det då eller? :)

Att panelerna är dugliga för användningsområdet betyder ju inte att foten behöver vara det. Det är en del i att välja bildskärm. I något fall kanske man ändå tänkt montera på någon form av stativ eller väggfäste och då kan man ju helt bortse från foten och bara förvissa sig om att monitorn har lämpligt VESA-fäste. I andra fall, som när man väljer monitorer för kontorsbruk, tycker iaf jag att det är viktigt att foten inte är ranglig så att monitorn står och gungar när någon går förbi skrivbordet. Att den går att justera i höjd och vinkel (inom rimliga gränser förstås) och att den går att vrida på högkant så att dom som vill ha det så blir nöjda. Jag har ofta en horisontellt och en vertikalt (för mail , dokument mm).
Att du inte behöver fundera över foten o lägga en enda extra krona på den.

Om skrivbordet gungar när någon går förbi så är det golvet som är problemet.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Att du inte behöver fundera över foten o lägga en enda extra krona på den.

Om skrivbordet gungar när någon går förbi så är det golvet som är problemet.
Hittills har jag nog aldrig sett en bra panel med riktigt kass fot men däremot det omvända många gånger.

Visst, men vilket tror du blir billigast att åtgärda i en K-märkt kåk där du knappt ens är tillåten att fundera på att hänga upp något i taket :) Väljer man kvalitetsmonitorer så brukar foten vara OK.
 

Lucidor56

Medlem
Bäst att reda ut det enklaste först. Har du anslutit usb-a till b kabeln mellan datorn och skärmen innan du anslöt kameran till skärmens hub?
Jag har nu undersökt saken och funnit att så inte var fallet, missade detta vid genomläsning av bruksanvisning (som i vanlig ordning är skriven av nördar för nördar). Nu har jag lyckats lokalisera både kabeltyp och lämpligt hål i dator och skärm och allt fungerar som avsett.

Tack för hjälpen
 
ANNONS