Annons

Bildspelsprogram av toppklass !!

Produkter
(logga in för att koppla)

HRL

Aktiv medlem
Söker... alltmer förtvivlat efter ett riktigt
bra bildvisningsprogram - TOPPKLASS - med möjlighet att lägga till ljud - musik framför allt.

Har ägnat några dagar åt att testa Photodex som
fått cred av flera användare på fotosidan.
Lättanvänt och helt ok, men bilder från min
D200 mister alltför mycket skärpa, oavsett inställning i programmet.

Mycket tacksam om någon har ett bra förslag...
programmet får kosta om det håller kvalitet!

/Roger
 
HRL skrev:
Söker... alltmer förtvivlat efter ett riktigt
bra bildvisningsprogram - TOPPKLASS - med möjlighet att lägga till ljud - musik framför allt.

Har ägnat några dagar åt att testa Photodex som
fått cred av flera användare på fotosidan.
Lättanvänt och helt ok, men bilder från min
D200 mister alltför mycket skärpa, oavsett inställning i programmet.

Mycket tacksam om någon har ett bra förslag...
programmet får kosta om det håller kvalitet!

/Roger

Om jag inte är helt ute och cyklar, tror jag att man kan använda Adobe Premiere Elements 2 eller 3

Det är ju egentligen ett Videoredigeringsprogram där man även kan lägga in stillbilder och musik.
Så man borde väl även kunna köra stillbilder och lägga till musik på ett eget spår, och sen bara bränna ner till DVD. Kan vara värt att kolla iallafall. Jag har programmen, men har inte haft tid att rent praktiskt kolla detta ännu.

/ Hasse
 
Nu har jag bara testat ett par enkla tex Picasa, men mitt problem är att jag vill bläddra manuellt med fjärrkontrollen mot datorn och för att kunna göra det så kommer meny med pilar upp på bilden, dessa vill jag alltså ha dolda samtidugt som jag bläddrar fram, förslag på något program som fungerar så?
 
HRL skrev:
Har ägnat några dagar åt att testa Photodex som
fått cred av flera användare på fotosidan.
Lättanvänt och helt ok, men bilder från min
D200 mister alltför mycket skärpa, oavsett inställning i programmet.

/Roger

Hemligheten är att veta i vilken upplösning som bildspelet kommer att köras.
Sen måste du själv först förminska alla bilder till den storleken och skärpa dem lite efter förminskning (precis som du gör för webben etc.)
Ställ sedan in maximal visningsstorlek till samma storlek, annars kommer det se skit ut på skärmar med högre upplösning, och använd dig av Exe-exportern. Bildspel på dvd funkar helt enkelt inte pga den begränsade upplösningen och komprimeringen.

Själv gör jag sedan också så att om jag ska visa på projektor med 1024x768 så gör jag alla bilder 768 längsta sidan.
Visst jag kastar ganska mycket upplösning sen vid visning, men gengäld så kan jag skala projektorbilden lite större så att den blir fyrkantig - med resultatet att både liggande Och stående bilder får samma visningsarea.
Allt för att komma runt att stående bilder känns fjuttigt små i förhållande till liggande 1024x681 vs 768x511, dvs 0.697 vs 0.392 megapixel.

Edit:
Och folk förväntar sig att 0.39 megapixel uppblåst över flera meter ska kunna mäta sig med dia?
Projektortillverkare, dax att vakna!
 
Måste erkänna att jag tydligen inte riktigt greppat ProShow Producer som jag labbat med några
dagar nu. Det går att ställa in valfri upplösning. Min 21' skärm har 1600 x 1200 och efter att ha ställt in denna upplösning via "Edit och sedan Preferences" funkade allt
excellent! Måste också berömma folket på Photodex
i Texas, de svarar blixtsnabbt och utförligt på
alla frågor.

Den tråkighet som ändå finns med detta program är
att det tillsvidare bara stöder DVD-bränning i vanlig tv-upplösing, alltså inte HD. Dock går det att ansluta sin sin HD-tv till pc:n och köra högupplöst den väge (jag har ingen projektor... ännu).

Jag kör troligen vidare med ProShow, det är påfallande lättanvänt och kompetent.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto