Annons

Bildstöld! Rent fysiskt, alltså!!

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Hej! Vid en incident som inträffade vid Resecentrum i Växjö förra sommaren blev jag bestulen på minneskortet i min telefon. Ett minneskort som innehöll, snällt uppskattat, hundra bilder! Bilder helst utan kommersiellt värde men för MIG var de värdefulla! Omständigheterna kring det hela gjorde att jag anmälde killen för "Egenmäktigt förfarande". Jag hade vid tillfället ingen aning om att han faktiskt snott SD-kortet, jag trodde att han "bara" hade raderat bilderna! Jag har en Samsung Note och har man bara lite hum om mobiltelefoner så vet man hur man får ut kortet!
Eftersom det ska upp i rätten om ett par månader så undrar jag om det är värt att begära något skadestånd? Eftersom bilderna inte har något kommersiellt värde. Om inte annat så för att göra en markering; 100 bilder á 50000:- = 5000000:-! Jag vet att jag aldrig kommer att få något som är i närheten (om jag ens får något...), men som sagt, för att göra en markering?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nej, du ska inte begära fantasisummor. Se hur det gått för Kent Ekeroth, även om fallen inte har varit brottsmål. Hudiksvalls tingsrätt B 1600-14 är förresten ett ännu bättre exempel som faktiskt rör ett brottsmål.

Har du inget juridiskt ombud?
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag inbillar mig att ”försvunna” bilder har ett väldigt lågt värde.
På tiden när man lämnade in film för framkallning fick man på sin höjd en ny rulle om labbet sjabblade bort den inlämnade filmen.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Hur många bilder har du sålt för 50 000:- styck tidigare? Inga? Varför skulle då en rättsinstans tilldöma dig ett skadestånd i den storleksordningen?

Dessutom, om det råkar vara någon ledamot i rätten som har lite hum om fotografering, finns risken att du får frågan varför du inte har någon back up på så värdefulla bilder. Alternativt att du först får frågan om de försvunna bilderna var nytagna den aktuella dagen.
 

sjunne

Aktiv medlem
Jag tackar för era synpunkter! De stämmer till stor del med mina egna tankar och jag har kommit fram till att jag nog får vara nöjd om killen (svaranden) får en smäll på fingrarna och en tillsägelse, "gör inte om det"!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Rätten borde vara intresserade av de ”bevis i andra ärenden” som förstördes när kortet stals. Något som borde kunna resultera i en skaplig smäll på fingrarna för personen i fråga. Särskilt om detta var avsikten med att stjäla kortet.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ja, om det går att påvisa att de förstörda/stulna bilderna utgjorde bevis i annan rättssak och att stölden var avsiktligt gjord för att förstöra bevisen skulle det kanske kunna leda till övergrepp i rättssak. Ett ganska allvarligt brott.
 
ANNONS