Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag jobbar för ett företag som har utgivningsbevis och agerar "molnet" för oss fotografer - i sin tur har jag eget företag. Hittade flertal bilder stulna (dvs kopierade) trots att det står tydligt att bilden får inte lov att användas, på instagram. Jag förklarade snällt för flickan (som är under 18 år) hur läget var och bad om att de skulle köpa de använda bilderna för att sedan disponera dem fritt och att det är ett lagbrott att kopiera bilderna. I sin tur blev jag blockerad.

Jag beslutade mig för att skicka en faktura till hennes målsman med kostnaden för bilderna, användningen samt för övriga kostnader.

Nu fick jag ett mejl från målsman där hon skriver att "enligt lag får inte jag lov att prata med minderårig" "jag får dessutom inte skicka faktura till målsman utan att informera om händelsen och att jag ska göra det" "jag kan heller aldrig uställa krav till andra personer".

Men hur kan jag göra för att få rätt? Hon har ju stulit bilder från mig. Hur kan jag svara på bästa sätt? Hon påstar jag hotar hennes dotter när jag skrev följande text som är bifogad i bild.
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Såvitt jag kan förstå har du rätt, ”målsman” fel på alla punkter. Om du är med i någon organisation som SJF eller FF kan du få hjälp av deras jurister. Det företag du jobbar för borde också kunna hjälpa till.
 
Tyvärr inte medlem, men tänker att jag får be om lite råd från företaget. Ville mest se om jag kan göra något mer, eller om jag har fel i något av hennes antydande.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tyvärr inte medlem, men tänker att jag får be om lite råd från företaget. Ville mest se om jag kan göra något mer, eller om jag har fel i något av hennes antydande.
Jag tror du är inne på rätt väg att be om råd av företaget. Och du verkar ha hanterat kontakterna med barnet/föräldern så bra som man kan begära.

Med reservation för att jag har ytliga kunskaper i konsumentjuridik så misstänker jag tyvärr att situationen inte är helt glasklar. Andra som vet mer om ämnet får väldigt gärna rätta mig om jag resonerar fel nedan:

1) Hade det varit en vuxen som använt bilderna utan lov så hade det hela varit mycket enklare. Då hade du fakturerat, hade de inte betalat hade du påmint, hade de fortfarande inte betalt hade du kontaktat kronofogdemyndigheten.

2) Problemet är att en minderårig använt bilderna. Där kan man med lite fantasi se det om ett köp som inte betalats. Och där är svårigheten att minderåriga inte får ingå köpeavtal och att det vilar tungt på säljaren att se till så att man inte säljer till minderåriga. Se detta exempel:

Nu är det förstås att tänja en del på saken att betrakta det här som ett obetalt köp, men jag misstänker att föräldern i alla fall delvis kan gömma sig bakom detta.

3) Å andra sidan har vårdnadshavare (som väl är det juridiska begreppet för det vi dagligt tal kallar målsman) hyfsat långtgående ansvar för skador som barn orsakar, och man kan ju hävda att barnet i det här fallet orsakat dig ekonomisk skada. I synnerhet om barnet spritt bilderna.

Sist men inte minst får man alltid fundera över hur mycket energi man vill lägga på en sådan här konflikt. Jag har vid några tillfällen fakturerat dagstidningar för att de använt mina bilder utan att fråga (sportbilder), och de har i samtliga fall bara betalt fakturorna utan att argumentera. De vet vilka regler som gäller. Jag har haft en diskussion med en privatperson som använde mina bilder utan tillstånd på sin webbsida där det hela landade i att hans skrev in bylines och tillförde en länk till min hemsida och jag nöjde mig med det. I ett annat liknande fall kunde vi (för att uttrycka det artigt) inte alls komma överens och han var såpass otrevlig att jag kontaktade hans (som tur var svenska) webbhotell och påpekade att han använde bilder (inte bara mina, även andras) olovligt. Kort därefter försvann hans hemsida och jag fick ett antal arga (diplomatiskt formulerat) mejl från mannen. Och i andra fall har jag bara låtit saken vara, så länge det varit bilder av försumbart ekonomiskt värde vill jag inte slösa energi på att bråka om dem.
 


kanske anmäla för ringa stöld (snatteri) ? om du värderar varje bild som tagits till ett värde av 1 250:-
 

PMD

Aktiv medlem
2) Problemet är att en minderårig använt bilderna. Där kan man med lite fantasi se det om ett köp som inte betalats. Och där är svårigheten att minderåriga inte får ingå köpeavtal och att det vilar tungt på säljaren att se till så att man inte säljer till minderåriga. Se detta exempel:
[/URL]

Nu är det förstås att tänja en del på saken att betrakta det här som ett obetalt köp, men jag misstänker att föräldern i alla fall delvis kan gömma sig bakom detta.
Stöld och upphovsrättsbrott är till att börja med tämligen olika typer av brott, men om vi för resonemangets skull betraktar ett upphovsrättsbrott som en sorts stöld så är det i det här fallet snarare fråga om ett slags snatteri än om ett obetalt köp. (Snatteri, dvs ringa stöld, kan det dock aldrig vara i juridisk mening).

Sålunda kan vårdnadshavaren knappast undgå ansvar för vad dennes telning har ställt till med.

Det kanske dock inte är så lätt att få skadeståndsanspråk tillgodosedda för TS. Jag skulle nog satsa på att "stöldgodset" lämnas tillbaka, dvs att bilderna som publicerats olovandes raderas.
 
ANNONS