Annons

Avänder porträtt i marknadsföring

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Det låter som att du säger att de inte kan ge sitt medgivande i efterhand. Jag menar efter själva fotograferingen.
Grunden som jag anser vid alla updrag är att skriva ett Kontrakt vad som ingår o pris o tid osv och Är det modeller in blandande så måste man skriva modell realese kontrakt finns färdiga på nätet vet en kollega som hade en I sin iPad som Kunden skrev på direkt om han tog Bilder on location.

Samma sak gäller vid bröllop som du fotat att brudparet gett sitt medgivande därför har jag I Kontraktet inskrivit om dom ger sitt tillåtande till det.

Om du frågar I efterhand o får ett nej då kan det vara ett stort problem. Striver dom på så är det lugnt annars är det värre om dom vill bråka.
 

TheBaron

Aktiv medlem
Grunden som jag anser vid alla updrag är att skriva ett Kontrakt vad som ingår o pris o tid osv och Är det modeller in blandande så måste man skriva modell realese kontrakt finns färdiga på nätet vet en kollega som hade en I sin iPad som Kunden skrev på direkt om han tog Bilder on location.

Samma sak gäller vid bröllop som du fotat att brudparet gett sitt medgivande därför har jag I Kontraktet inskrivit om dom ger sitt tillåtande till det.

Om du frågar I efterhand o får ett nej då kan det vara ett stort problem. Striver dom på så är det lugnt annars är det värre om dom vill bråka.
Just det, eftersom jag har 0 erfarenhet av detta än så länge är denna typen av hjälp jättebra. Ibland kanske till och med ett medgivande till att använda bilderna i sin (eller beställarens) marknadsföring kan vara en förutsättning i kontraktet? I vissa fall? Till exempel om man gör ett jobb billigt för att få tillgång till bilder att använda.

Om både beställaren och jag vill använda bilderna i våran marknadsföring behövs två separata modellreleasar antar jag, där det framgår vem medgivandet går till? Vad som anses som marknadsföring har diskuterats vet jag. Om jag publicerar bilder på mitt Instagram-konto utan direkt tydlig koppling till en produkt tex? Om jag har med en firmalogga i bilden?
 
ANNONS