Annons

Bildstölder, vad tar man betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ravi

Aktiv medlem
Jag har drabbats av en rad bildstölder på senare tid. Hur mycket tycker ni att jag ska fakturera?

1. En svensk dagstidning har illustrerat en debattartikel på nätet med min bild. Kanske har den även publicerats i pappersversionen, det vet jag inget om. MItt namn är angivet. Är 2000kr rimligt?

2. En tryckt produktkatalog från ett företag innehåller två av mina bilder. Den ena tar upp översta fjärdedelen på en sida. Den andra är stor som ett stort frimärke eller en liten tändsticksask och sitter med tre andra bilder i en rad tvärs över sidan. MItt namn finns ingenstans. Den ena bilden ligger även på första sidan på deras webbplats. De har spegelvänt bilden och satt den som illustration bredvid företagsloggan. Den har alltså en central plats i deras marknadsföring. Jag tänker mig att det är läge att ta i lite mer i det här fallet, som är den mest flagranta bildstöld jag någonsin har drabbats av.

Jag är tacksam för tips och råd.

Så mycket du skulle tagit för bilden om de inte olovligt återpublicerat den + 100% för det olovliga tycker jag blir bra på den första. Domstolarna visar att fantasibelopp inte accepteras.

Raderat onödigt inlägg (och följd) angående begreppet "bildstöld". Diskussioner kring dylikt tas lämpligen i Fritt Forum (eller inte alls, eftersom de flesta vet vad som avses).

/Mod

Ravi, jag tycker dina resonemang och belopp låter helt rimliga och i linje med de domstolsbeslut som finns i liknande fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto