Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisator?

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis köpt ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di Macro som är på väg hem till mig. Jag har en nikon d5000 och ska köpa en d300s. Tyvärr är jag inte så tekniskt kunnig och har nu fått för mig att jag har gjort ett felköp pga saknad av bildstabilisator. Har jag det?
Objektivet är främst tänkt till porträttfoto och kanske senare bröllop inne i kyrkan om jag skulle utvecklas. Krävs bildstabilisator för denna typen av fotografering?

Ska senare köpa 50 mm 1.4, vad ska det heta exakt för att jag ska få rätt objektiv som passar mina kameror så bra som möjligt?

Tacksam för svar!

Vad gäller 28-75/2,8 så känner jag inte till något alternativ som har bildstabilisering även om det såklart hade varit trevligt! De enda som har stabilisering i det omfånget har mycket sämre ljusstyrka istället.

Vad gäller 50/1,4 så funkar alla som är tillverkade för Nikon fullt ut på D300s medan de måste ha inbyggd fokusmotor för att funka med D5000. Sigma har ett med inbyggd motor och Nikons nuvarande AF-S 50/1,4 G har också inbyggd motor.

Vad gäller 28-75/2,8 så känner jag inte till något alternativ som har bildstabilisering även om det såklart hade varit trevligt! De enda som har stabilisering i det omfånget har mycket sämre ljusstyrka istället.

Vad gäller 50/1,4 så funkar alla som är tillverkade för Nikon fullt ut på D300s medan de måste ha inbyggd fokusmotor för att funka med D5000. Sigma har ett med inbyggd motor och Nikons nuvarande AF-S 50/1,4 G har också inbyggd motor.

Tack för svar! :)
Då har jag inte gjort en helt galen affär, skönt.
Hur betecknas fokusmotorn på objektivet, är det AF eller?
Mitt redan köpta tamron är inga problem på d5000?

Tack för svar! :)
Då har jag inte gjort en helt galen affär, skönt.
Hur betecknas fokusmotorn på objektivet, är det AF eller?
Mitt redan köpta tamron är inga problem på d5000?

Absolut inte AF när det gäller Nikon! AF hos Nikon (t.ex. AF 50/1,8 D) betyder att det visserligen har autofokus, men använder motorn som är inbyggd i kamerahuset vilket D300s har med D5000 och andra modeller i samma klass saknar.

Nikons egna objektiv med inbyggd motor heter AF-S. Hos Tamron och Sigma är det nästan så att man får ta reda på om det har motor från fall till fall. Cyberphoto har en bra funktion, man går in på "objektiv", väljer "Nikon" och klickar sedan i "har inbyggd motor" i rutan överst så rensas alla objektiv utan motor bort.

När det gäller Sigma och Tamron finns det ofta en äldre version utan inbyggd motor och en nyare med motor så köper du begagnat måste du veta vilken du får. Köper du ditt 28-75 nytt har det nästan garanterat inbyggd motor men är det begagnat är det osäkert.

Absolut inte AF när det gäller Nikon! AF hos Nikon (t.ex. AF 50/1,8 D) betyder att det visserligen har autofokus, men använder motorn som är inbyggd i kamerahuset vilket D300s har med D5000 och andra modeller i samma klass saknar.

Nikons egna objektiv med inbyggd motor heter AF-S. Hos Tamron och Sigma är det nästan så att man får ta reda på om det har motor från fall till fall. Cyberphoto har en bra funktion, man går in på "objektiv", väljer "Nikon" och klickar sedan i "har inbyggd motor" i rutan överst så rensas alla objektiv utan motor bort.

När det gäller Sigma och Tamron finns det ofta en äldre version utan inbyggd motor och en nyare med motor så köper du begagnat måste du veta vilken du får. Köper du ditt 28-75 nytt har det nästan garanterat inbyggd motor men är det begagnat är det osäkert.

Okej då är jag med. Tack för att du tog dig tid! :)
Jag har köpt ett begagnat så dessvärre är det nog värdelöst på min d5000. Fast det var väl främst till d300s det ska användas, men ändå..

Det KAN ju ha inbyggd motor även om det är begagna, jag vet inte hur länge sedan det var de ersatte den gamla modellen. Om inte annat går det ju att fokusera manuellt även om det sällan är optimalt.

Fast nu fick du kanske en orsak att köpa en D300s snabbare, så får du känna hur en riktig kamera är att fota med ;-)

Det KAN ju ha inbyggd motor även om det är begagna, jag vet inte hur länge sedan det var de ersatte den gamla modellen. Om inte annat går det ju att fokusera manuellt även om det sällan är optimalt.

Fast nu fick du kanske en orsak att köpa en D300s snabbare, så får du känna hur en riktig kamera är att fota med ;-)

Ha ha exakt! Nu måste jag ju, annars har jag ju slängt pengar i sjön ;)
Trevlig helg!

ANNONS
Götaplatsens Foto