Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering för Nikon Z

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Någon som vet hur det förhåller sig med bildstabilisering för tredjepartsobjektiv på Nikon Z? Alla mina Tamronobjektiv är kompatibla med Nikon Z men det verkar som att kamerans Ibis sätts ur spel när jag sätter på ett Tamronobjektiv! När jag glömt att aktivera den optiska stabiliseringen har bilderna drabbats av skakningsoskärpa men det händer aldrig när jag kommer ihåg att ställa i on-läge.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har i alla fall fått ibis med tredjepartsobjektiv. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "När jag glömt att aktivera den optiska stabiliseringen". Stänger man av den på objektivet stängs den av i kameran också, åtminstone på Nikon-objektiv.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Jag har i alla fall fått ibis med tredjepartsobjektiv. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "När jag glömt att aktivera den optiska stabiliseringen". Stänger man av den på objektivet stängs den av i kameran också, åtminstone på Nikon-objektiv.
Ok! Det kände jag inte till. Jag har trott att kamerans stabilisering endast kan stängas i kamerans meny!
 

AWid

Aktiv medlem
Thom Hogan har skrivit en artikel om VR och IBIS i största allmänhet och Nikons variant i synnerhet:) Artikeln är definitivt läsvärd och kan hittas här
 

Falumas

Aktiv medlem
Ok! Det kände jag inte till. Jag har trott att kamerans stabilisering endast kan stängas i kamerans meny!
På Nikon Z 24-200 VR finns inte knappen på objektivet, men du kan konfigurera om knappar på kameran (möjligtvis även fokusringen har packat ner kamerautrustningen inför morgondagen så det kan jag inte testa nu) till att hantera funktionen VR på/av om du vill slippa kameran meny.

Kan inte komma på något praktiskt fall utanför ett testlab där man skulle vilja ha bara sensor-VR eller objektiv-VR. Allt eller inget är dom enda enligt mig vettiga alternativen. Objektiven stabiliserar 2 axlar och sensorn 3 axlar. Så skulle inställningen finnas borde det vara att man kunde slå på och av axel för axel.
 
ANNONS