Annons

Bildstabilisering i motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Läser i boken ”Fotografera fåglar & vilda djur” att ett tillfälle där man kan få problem med med bildstabiliseringen är vid kraftigt motljus och tider kortare än 1/1000. Författaren säger att han sett detta med optik från både Nikon och Canon och att det då rekommenderas att slå av bildstabiliseringen.

Första frågan skulle då vara, vad skulle detta kunna bero på?

Har själv ibland sett någon underlig typ av oskärpa i motljus med tele, både med Tamron och Nikon optik, som det låg något raster på bilderna, har trott det kan ha berott på värmedaller, fast det kan vara på nära håll, kanske 20m.

Någon som har några tankar?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Låter konstigt eftersom bildstabilisering borde vara rörelsekänslig och inte ljuskänslig.
Att få dålig skärpa/bildkvalité och fokus i motljus är ju normalt.
Värmedaller har heller inget med bildstabilisering att göra och kan uppstå utan motljus. Handlar om värme och inte ljuset i sig.

/Stefan
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Nä, jag kan inte heller förstå vad bildstabiliseringen skulle ha med detta att göra, boken är från 2012 så det är innan IBIS för Nikon. För vanlig objektivstabilisering använder väl ingen information från sensorn?

Finns det någon styrning mellan AF och slutare? Om man använder AF-C kontinuerlig och har prioritet slutare, och har ett diffust objekt som man kanske får i motljus (något som Erik är inne på) så kan ju AF hacka lite fram och tillbaka, om man tar bilder just då kan det bli någon typ av oskärpa pga fokus rör sig, eller är AF så smart så den inte rör sig under exponering?

Annars så kanske det är värmedaller som jag själv funderade på som kanske kan ge detta, men vet inte om det uppträder mer i motljus?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Finns nog en del artiklar på nätet om att slå av stabiliseringen på tider kortare än 1/500. Kanske är det tiden snarare än motljuset? Jag förstår inte så mycket, men här är en:


och en annan:

Man får ta och testa någon gång. Själv har jag nog aldrig slagit av VR.
 
ANNONS