Annons

bildstorlek - snabbt svar önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
ska beställa lite bilder från fujidirekt och de skriver ju att bilderna är 11x15.... är 11 höjden eller bredden?

kanske kvittar?

Beror så klart på om bilderna är tagna på höjden eller inte. Det löser sig självt... bara att vrida bilderna när du får dem.

Stående bild har 11 cm som bredd och 15 cm som höjd.
Liggande bild har 15 cm som bredd och 11 cm som höjd.

Jag antar att maskinen vänder bilden så den kommer rätt på pappret. Har åtminstone aldrig ens tänkt på det själv och hittills har det blivit rätt.
Sen syns det på preview-bilderna om de är rätt i alla fall.

10x15 och ingen "fill-in".
Väljer du fill-in så klipps bilden lite runt om, vilket har ställt till det för mig innan jag fattade den "defekten".

Foto-Gabbe skrev:
Jag antar att maskinen vänder bilden så den kommer rätt på pappret. Har åtminstone aldrig ens tänkt på det själv och hittills har det blivit rätt.
Sen syns det på preview-bilderna om de är rätt i alla fall.

10x15 och ingen "fill-in".
Väljer du fill-in så klipps bilden lite runt om, vilket har ställt till det för mig innan jag fattade den "defekten".

Men får fan inga bilder om jag väljer 10x15... Får ju 25 bilder gratis i 11x15cm nu.... =)

johan_w skrev:
Men får fan inga bilder om jag väljer 10x15... Får ju 25 bilder gratis i 11x15cm nu.... =)

Låter konstigt om man inte kan välja 10x15 i kampanjen... borde kvitta.

Beskär alla bilderna så de blir 3142x2304 så blir det rätt (om det nu inte går att välja 10x15).

<Edit> Maskinen gör den beskärningen automatiskt om du väljer "fill-in". Se bara till att det finns utrymme för det i bilden. </Edit>

Från Fujidirekts sida, under "Hjälp".

Vilken storlek och upplösning ska bildfilerna jag laddar upp ha?
Vi har satt en begränsning på 6 MB per bildfil för att det ska gå snabbt för dig att ladda upp bilder till oss, samtidigt som de ska vara stora nog för att ge kvalitetsbilder på äkta fotopapper.

De flesta digitalkameror som säljs i dag har tillräckligt god kvalitet för att bra pappersbilder i storlek 11x15 cm ska kunna skapas. Vi rekommenderar följande upplösning:

10x15 cm - 960x1280 pixlar
11x15 cm - 960x1280 pixlar
15x22 cm - 1200x1600 pixlar
20x30 cm - 1600x2200 pixlar
30x45 cm - 2000x3000 pixlar
50x75 cm - 3000x4000 pixlar

mohei skrev:
Från Fujidirekts sida, under "Hjälp".

Vilken storlek och upplösning ska bildfilerna jag laddar upp ha?
Vi har satt en begränsning på 6 MB per bildfil för att det ska gå snabbt för dig att ladda upp bilder till oss, samtidigt som de ska vara stora nog för att ge kvalitetsbilder på äkta fotopapper.

De flesta digitalkameror som säljs i dag har tillräckligt god kvalitet för att bra pappersbilder i storlek 11x15 cm ska kunna skapas. Vi rekommenderar följande upplösning:

10x15 cm - 960x1280 pixlar
11x15 cm - 960x1280 pixlar
15x22 cm - 1200x1600 pixlar
20x30 cm - 1600x2200 pixlar
30x45 cm - 2000x3000 pixlar
50x75 cm - 3000x4000 pixlar

Har man inte rätt pixelaspekt som t.e.x. i fallet "11x15 cm - 960x1280 pixlar" så är det uppenbart att man får antingen vita ränder eller klippning i bilden. De flesta märker inte av klippningen i vilket fall som helst, spec. inte om de har en DSLR för mindre än 35000:- eftersom hela bilden ändå inte var med i sökare när man komponerade bilden. Bara att ta fram miniräknaren och räkna...

1299x1772 @ 300 dpi kör jag med. Enligt uppladdnings previewn ser det bra ut iallafall. Inga varningar iallafall.... Så, vad tror ni. Vågar man genomföra "köpet"? :)

Bifogar denna bild igen!
http://www.jlw.se/pix/m.jpg

11x15 är Mindre än det som anges, dvs 960x1280 ......

johan_w skrev:
1299x1772 @ 300 dpi kör jag med. Enligt uppladdnings previewn ser det bra ut iallafall. Inga varningar iallafall.... Så, vad tror ni. Vågar man genomföra "köpet"? :)

Bifogar denna bild igen!
http://www.jlw.se/pix/m.jpg

11x15 är Mindre än det som anges, dvs 960x1280 ......

Jag har snackat med teknikerna ett par, tre gånger och de vet att 95% av kunderna är "svenssons" som ändå har liten koll på läget.

1299x1772 är klockrent 11x15, vilket deras exempel inte är. Kör på! Det kostar ju bara 29:-
Vilken dpi du väljer har ingen som helst betydelse, bara hur många pixlar du har och att aspekten är rätt.

Nu ska jag lägga mig...

Foto-Gabbe skrev:
Jag har snackat med teknikerna ett par, tre gånger och de vet att 95% av kunderna är "svenssons" som ändå har liten koll på läget.

1299x1772 är klockrent 11x15, vilket deras exempel inte är. Kör på! Det kostar ju bara 29:-
Vilken dpi du väljer har ingen som helst betydelse, bara hur många pixlar du har och att aspekten är rätt.

Nu ska jag lägga mig...

tack det kändes bra... :)

Tack er andra också... Er Canon fanatiker kan man lita på :)

Fuji..

Jag lånar tråden lite.. Har laddat upp några hundra bilder, i 11x15. De blir alltid kraftigt beskurna på bredden. Jag valde 11x15 för att jag trodde jag skulle slippa få dem beskurna. Så nu ska jag pröva med 10x15 och se vad som händer, eftersom det formatet är förhållandevis bredare. Är det inte alltid bra att ladda upp så mycket pixlar som möjligt, bara längd x bredd-förhållandet stämmer? Vad tror ni om det?

Eftersom bilderna som du tar med din 300D har ett bredd:höjd-förhållande som motsvarar 3:2 så ska du framkalla dem på 15x10-papper. Om den som framkallar ska fylla ett 15x11-papper måste bilden skalas något på höjden och således klippa bort en del på sidorna för att behålla samma bredd:höjd-förhållande, annars hade bilderna sett utdragna ut på höjden.

Crop-faktorn har inget med saken att göra, den bara talar om vilket förhållande som råder mellan storleken på kamerans sensor och normal 135-film.

ANNONS
Götaplatsens Foto