Annons

Bildvisning med hög kvalité

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen som har nämnt nya HDR standarder för TV,
Det lär vara årets feature på nya modeller.

Sedan är det ändå ok att välja något beprövat,
Oled kan ju tex ha egna problem med väldigt ljusa bilder
HDR har fantastiska möjligheter:

Ett dynamiskt omfång på ca: 15 bländarsteg.
Ljusstyrka på 1000 nits (cd/m) OLED 500 nits (cd/m)
Rec2020 färgrymd (som är betydligt större ca 20% än AdobeRGB)
4K UHDTV (2160p) 3840 x 2160 (8.29 megapixels) har även definerat 8K

Tyvärr finns idag bara en projektor som klarar allt detta.
Problemen är flera när det gäller bildskärmar och TV.

Ljusstyrkan, bildskärmar kan inte komma upp till detta mål med dagens teknik.
Matris LED används av flera TV tillverkare och då kan man få dessa värden med ex. en vit prick på mitten men klara inte en hel vit bild.

Svartpunkt, (för att nå det dynamiska omfånget) LCD läcker alltid, OLED bättre. Lösning: Matris LED men dagens teknik har för få zoner.

Färgomfång. Tyvärr ingen skärm eller TV som når hela vägen.

Sen har vi det största problemet när det gäller TV: Vilket system kommer att användas för utsändning...Dolby eller HDR (Netflix har börjat med HDR och kommer snart med Dolby)

Sammanfattningsvis så är ju detta otroligt intressant. Tänk bara en TV/monitor teknik som gör något för att vi ska få bättre bild....inget 3D här inte
 

martinot

Aktiv medlem
Det där ser ut som X-rite i1Pro spektrofotometer och den kostar en slant. Jag tror det fungerar bra med en colorimeter istf en spectro. Programvaran Calman kostar också en del, så det är nog billigare att låta någon kalibrera TVn åt dig.
Lite dum fråga; vad är skillnaden teoretiskt/tekniskt?

Sedan; vilken praktisk skillnad blir det?
 

alfin

Aktiv medlem
Lite dum fråga; vad är skillnaden teoretiskt/tekniskt?

Sedan; vilken praktisk skillnad blir det?
Det ska kanske någon annan mer tekniskt kunnig person på området förklara för dig istället. Googla på spectrometer, spectroradiometer, spectrophotometer, så hittar du mängder av förklaringar.

Kortfattat i min fotografivärld, så används en spectrophotometer till att läsa färgpaddar för att skapa skrivarprofiler och en colorimeter till att kalibrera/profilera bildskärmar.

Spectrophotometern är sämre på att läsa mörka områden på en bildskärm och därför används högkvalitativa colorimeters för bildskärmskalibrering. Det är stor skillnad på dessa olika instrument. De vanliga Spyder och X-rite i1 Display verktygen vi vanligtvis köper för skärmkalibrering är rätt dåliga jämfört med referensinstrumenten.

Min Panasonic TV kalibrerades med en Klein K10 colorimeter och den är milsvidd bättre än den i1 Display jag kalibrerar min Eizo-skärm med.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det ska kanske någon annan mer tekniskt kunnig person på området förklara för dig istället. Googla på spectrometer, spectroradiometer, spectrophotometer, så hittar du mängder av förklaringar.

Kortfattat i min fotografivärld, så används en spectrophotometer till att läsa färgpaddar för att skapa skrivarprofiler och en colorimeter till att kalibrera/profilera bildskärmar.

Spectrophotometern är sämre på att läsa mörka områden på en bildskärm och därför används högkvalitativa colorimeters för bildskärmskalibrering. Det är stor skillnad på dessa olika instrument. De vanliga Spyder och X-rite i1 Display verktygen vi vanligtvis köper för skärmkalibrering är rätt dåliga jämfört med referensinstrumenten.

Min Panasonic TV kalibrerades med en Klein K10 colorimeter och den är milsvidd bättre än den i1 Display jag kalibrerar min Eizo-skärm med.
Många som kalibrerar TV-skämrar använder först en spektrofotometer, som mäter ljusets våglängder. Den gör det oftast vid var 10 nanometer, en del avancerade vid var 5 nm. En i1Pro är en typisk spektrofotometer. Den kan mäta både utskriftskartor och skärmar. En colorimeter har oftast ett rött, grönt och blått filter bara. Vissa har lite flera.

En bra colorimeter är nog det bästa du kan ha för att mäta en skärm, eftersom den klarar av att mäta de svåra, mörka färgerna mera korrekt än en spektrofotometer. Jag har en Basiccolor Display för att mäta mina skärmar med. Jämför jag den med den vanligaste colorimetern, i1Diplay Pro, ligger de oftast bara med en skillnad från ΔE = 1 till ΔE = 2 i skillnad. Så att de skulle vara så dåliga håller jag inte riktigt med om.

Men om man vill ha ännu högre precision kan man alltså i Calman först mäta en skärm med en spektrofotometer och sedan mäta den med en colorimeter och på så sätt skapa en kompensationstabell. Sedan kan du använda din colorimeter och få dess bättre prestanda i skuggorna, men samtidigt spektrofotometerns bättre precision i ljusare färger.
 

alfin

Aktiv medlem
En bra colorimeter är nog det bästa du kan ha för att mäta en skärm, eftersom den klarar av att mäta de svåra, mörka färgerna mera korrekt än en spektrofotometer. Jag har en Basiccolor Display för att mäta mina skärmar med. Jämför jag den med den vanligaste colorimetern, i1Diplay Pro, ligger de oftast bara med en skillnad från ΔE = 1 till ΔE = 2 i skillnad. Så att de skulle vara så dåliga håller jag inte riktigt med om.
Ja, det kan du bättre än jag. Tittade på Calmans websidor och de säljer en OEM i1 Display Pro för $249, en SpectraCal C6 (som jag är övertygad om är en i1 Display Pro uppmätt och referenskalibrerad) för $695. En Klein K10 colorimeter kostar $6900, jämförbar i pris med deras 5 nm spectro för $6995, så någon ytterligare skillnad mot de billigare instrumenten än 1-2 DeltaE borde det väl vara, om de ska lyckas sälja dem?
 
ANNONS