Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig/bra Canonverkstad?

Produkter
(logga in för att koppla)

chan

Medlem
Min EOS-1n har fått bc-sjukan (omnämnd på flera andra trådar). Bytt batterier, gjort ren kontakter som var tipsen i dessa trådar. Handboken säger (föga överraskande) att man ska lämna in på en auktoriserad Canonverkstad. Min erfarenhet är att det brukar bli dyrt. Är det någon som har tips om var en amatör som betalar själv kan spara någon krona (eller hundra)?

Jag tror att det kan vara lönt att lämna in på mindre och billigare verkstäder som Foto-Flod med flera.

Brukar det inte vara slutaren när det blinkar bc. I så fall är det kanske mer lönt att köpe ett annat ex, eller en Eos 3.

froderberg skrev:
Jag tror att det kan vara lönt att lämna in på mindre och billigare verkstäder som Foto-Flod med flera.

Brukar det inte vara slutaren när det blinkar bc. I så fall är det kanske mer lönt att köpe ett annat ex, eller en Eos 3.

Har redan en 10d som första kamera, 1:an är bara med som nostalgiobjekt, och det kunde ju vara roligt om den funkade.

hur har det gått ?
Har några enkla knep som hjälpt mig med ett antal bc ettor .
Har kameran legat ett tag så kan den helt enkelt behöva lite hjälp på traven , en gammal sanning är att kameror skall andvändas =)
börja med att sätta in ett toppfräsht batteri . sedan tar du bort bosterplattan . eller bostern om du har en sån . där under kan hjälpa till att gneta igång maskineriet . än bättre om du tar bort hela bottenplattan , ( lite mer jobb men men ) det brukar kunna ge resultat .
ett annat knep är att skruva bort batterigreppet rengör & dra dit det hårt!!! verkar kunna bli dålig kontakt någonstans där . dessa två enkla knep har hjälp 100% av gångerna jag provat , senast idag =) köpte en med bc fel på tradera för 367 kr . funkar numera perfekt =)
om du får igång den så kör igenom den på alla slutartider så den får en chans att hämta sig

Senast ändrad:
skägga skrev:
hur har det gått ?
Har några enkla knep som hjälpt mig med ett antal bc ettor .
Har kameran legat ett tag så kan den helt enkelt behöva lite hjälp på traven , en gammal sanning är att kameror skall andvändas =)
börja med att sätta in ett toppfräsht batteri . sedan tar du bort bosterplattan . eller bostern om du har en sån . där under kan hjälpa till att gneta igång maskineriet . än bättre om du tar bort hela bottenplattan , ( lite mer jobb men men ) det brukar kunna ge resultat .
ett annat knep är att skruva bort batterigreppet rengör & dra dit det hårt!!! verkar kunna bli dålig kontakt någonstans där . dessa två enkla knep har hjälp 100% av gångerna jag provat , senast idag =) köpte en med bc fel på tradera för 367 kr . funkar numera perfekt =)
om du får igång den så kör igenom den på alla slutartider så den får en chans att hämta sig
Tack för tipsen. Jag hann precis följa Magnus råd, dvs lämna till Foto-Flod på en tjänsteresa till Sthlm. Hoppas att felet är så enkel som Patrik har haft. Jag återkommer när jag får besked.
Jag köpte också min på Tradera men fick betala hutlösa 900:-, för en proffskamera som kanske kostat 15´.

ANNONS
Götaplatsens Foto