Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Billig kamera/dyrt objektiv eller tvärtom
- Trådstartare WalleTudo
- Start datum
cocuyo
Avslutat medlemskap
Det beror så klart väldigt mycket på vilka förutsättningar man har och vad man vill göra. Jag skulle kunna tänka mig att ett vettigt alternativ om man vill fotografera är att skaffa billigast möjliga digitalkamera. Jag har till exempel hittat fungerande och riktigt bra kameror under ett par hundralappar på Myrorna, och det kan ju passa en låg budget också. Jag är ganska pragmatisk, och jag håller med Ken Rockwell. Alla kameror duger att ta bilder med, och det viktigaste är några tum bakom kameran.
Så jag utgår ifrån att frågan, då objektivet nämns separat, gäller att skaffa en systemkamera med låg budget.
Där tror jag att det är vettigt att titta på vad som finns begagnat, eftersom man kan få mycket bra grejer för i stort sett halva nypriset och ibland mindre när nyare modeller ligger lägre i pris än den äldre gjorde när den var ny.
Vilket objektiv som sen sitter på spelar inte så stor roll. Det blir skarpa bilder med alla om man hanterar dem på rätt sätt. Om bilderna sen blir bra, så hänger det så klart fortfarande på vad som är bakom kamerahuset i högre grad än vad som är framför.
Så jag utgår ifrån att frågan, då objektivet nämns separat, gäller att skaffa en systemkamera med låg budget.
Där tror jag att det är vettigt att titta på vad som finns begagnat, eftersom man kan få mycket bra grejer för i stort sett halva nypriset och ibland mindre när nyare modeller ligger lägre i pris än den äldre gjorde när den var ny.
Vilket objektiv som sen sitter på spelar inte så stor roll. Det blir skarpa bilder med alla om man hanterar dem på rätt sätt. Om bilderna sen blir bra, så hänger det så klart fortfarande på vad som är bakom kamerahuset i högre grad än vad som är framför.
Helmetrock
Aktiv medlem
Det beror helt på vad du vill fota och hur liten din budget är!
Berätta lite mer och var så precis du kan. Vad vill du fota, är det dåligt ljus, vill du gärna ha kort skärpedjup, är det (snabba) rörliga motiv, kommer du att använda de ni dåligt väder, vill du filma?
Generellt sett har man mer nytta av bra objektiv än bra kamerahus, men problemet är att det inte direkt finns något samband mellan bildkvalité och pris, särskilt inte på objektiv. T.ex. ett objektiv för 1200 kr kan vara skarpare och ljusstarkare än ett för 9000 kr, men inte lika mångsidigt och välbyggt/tåligt. De har helt enkelt olika syften och är bra på olika saker, det går inte att säga rakt av vilket som är bäst.
På samma sätt kan en kamera som kostar 5000 kr ny vara mycket bättre på vissa saker än en som kostar 17000 kr, till och med ha funktioner som den dyrare helt saknar. Å andra sidan finns det såklart områden där den billigare inte har skuggan av en chans mot den dyrare, allt beror på vad man vill ha ut av utrustningen.
Tänk dig att du ska välja bil, en Ferrari är jättetrevlig och med tanke på prislappen måste den vara oändligt mycket bättre än en Volvo, men häng på en släpkärra på Ferrarin så får du se hur kul det är ;-)
Berätta lite mer och var så precis du kan. Vad vill du fota, är det dåligt ljus, vill du gärna ha kort skärpedjup, är det (snabba) rörliga motiv, kommer du att använda de ni dåligt väder, vill du filma?
Generellt sett har man mer nytta av bra objektiv än bra kamerahus, men problemet är att det inte direkt finns något samband mellan bildkvalité och pris, särskilt inte på objektiv. T.ex. ett objektiv för 1200 kr kan vara skarpare och ljusstarkare än ett för 9000 kr, men inte lika mångsidigt och välbyggt/tåligt. De har helt enkelt olika syften och är bra på olika saker, det går inte att säga rakt av vilket som är bäst.
På samma sätt kan en kamera som kostar 5000 kr ny vara mycket bättre på vissa saker än en som kostar 17000 kr, till och med ha funktioner som den dyrare helt saknar. Å andra sidan finns det såklart områden där den billigare inte har skuggan av en chans mot den dyrare, allt beror på vad man vill ha ut av utrustningen.
Tänk dig att du ska välja bil, en Ferrari är jättetrevlig och med tanke på prislappen måste den vara oändligt mycket bättre än en Volvo, men häng på en släpkärra på Ferrarin så får du se hur kul det är ;-)
Sladdfantomen
Aktiv medlem
Jag skulle kolla på begagnat i första hand & satsa på bra objektiv, det blir mycket roligare att plåta med bra grejer... =)
Helmetrock
Aktiv medlem
Ägt och äger massor av fantastiska analoga och digitala kameror men det har inte gjort mig till en bättre fotograf, med enkel utrustning kan man få till fantastiska bilder om man har det "fotografiska ögat" eller hur man nu ska uttrycka sig............
Men ibland vet man precis hur man vill ha bilden, fast kameran och optiken lyckas inte med sin uppgift när man ska ta den. I vissa fall betyder utrustningen 5 %, andra gånger 95 %, det är bara att acceptera. Tar man bara bilder på stillastående motiv i bra ljus och inte har abnorma krav är det bara att gratulera till att man klarar sig med enkla grejer, men vill man fota saker som rör sig fort på långt håll i dåligt ljus duger inget annat än det yppersta och dyraste och knappt ens det.
.
Det "fotografiska ögat" är definitivt en förutsättning för bra bilder, men det kan aldrig ersätta tillräckligt bra utrustning, bara komplettera den!
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Bullshit, man får varken bättre eller sämre förmåga av kvalitet på kamera och objektiv. Fotografiskt öga finns inte till salu, det är träning, utbildning och begåvning. Med ett bra objektiv kan man skapa både skarpa och oskarpa bilder. Med ett dåligt objektiv kan man bara skapa oskarpa bilder. Med en bra sensor kan man förstora bilder, med bibehållen kvalitet, mer än med en dålig sensor.Ägt och äger massor av fantastiska analoga och digitala kameror men det har inte gjort mig till en bättre fotograf, med enkel utrustning kan man få till fantastiska bilder om man har det "fotografiska ögat" eller hur man nu ska uttrycka sig............
pdahlen
Aktiv medlem
Bäst måste vara att välja utrustning beroende på vad man i huvudsak ska fota. Man behöver dock inte köpa det dyraste som finns av den typen, men att man i alla fall skaffar sig rätt saker. Är man tex intresserad att fota fåglar så är det ju ingen mening att köpa en dyr kamera och ett 18-55 objektiv. Men man behöver ju inte heller dra till med ett 10-50000 objektiv med en gång, utan då skaffar man kanske ett begagnat fast 300 för 4000:- eller en ny zoom 70-300 för 4500:-. Är man intresserad av makro så väljer man ett makroobjektiv, är man intresserad av porträtt så är det i 50-85mm området etc.
Så börja att välja något eller några objektiv som passar det du vill fotografera och så ser du vad du får över till kameran. Kanske kommer du att behålla objektiven i 5-10-15 år men huset kom du troligen att byta ut vart 3år.
Tycker inte man behöver köpa det senaste huset, man sparar en hel del att köpa husen när de varit ute några år, och istället alltid ligga lite efter. Man kan köpa allt begagnat, kolla tex på ScandinavienPhoto där får du också 6mån garanti
Så börja att välja något eller några objektiv som passar det du vill fotografera och så ser du vad du får över till kameran. Kanske kommer du att behålla objektiven i 5-10-15 år men huset kom du troligen att byta ut vart 3år.
Tycker inte man behöver köpa det senaste huset, man sparar en hel del att köpa husen när de varit ute några år, och istället alltid ligga lite efter. Man kan köpa allt begagnat, kolla tex på ScandinavienPhoto där får du också 6mån garanti
WalleTudo
Ny medlem
Tack för alla svar!
Kameran jag har nu är en Canon eos 500D med tillhörande objektiv 18-55.
Grejen är att jag gillar att fota lite allt möjligt, så egentligen skulle jag kanske då behöva ha en massa olika objektiv.
Kanske är det så att det är jag som inte är så bra på att fota och inte utrustningens fel.
Jag har fotograferat nästan hela livet, men då bara för att spara som minnen.
Det är på senare år jag har blivit lite mer intresserad av att ta riktigt bra bilder.
Kameran jag har nu är en Canon eos 500D med tillhörande objektiv 18-55.
Grejen är att jag gillar att fota lite allt möjligt, så egentligen skulle jag kanske då behöva ha en massa olika objektiv.
Kanske är det så att det är jag som inte är så bra på att fota och inte utrustningens fel.
Jag har fotograferat nästan hela livet, men då bara för att spara som minnen.
Det är på senare år jag har blivit lite mer intresserad av att ta riktigt bra bilder.
denstorre
Aktiv medlem
Prylar är roligt, men man kanske inte blir bättre fotograf för att man har dem. Men man kanske får bättre möjlighet att ta bilden i fråga. Nya kameror har bättre förutsättningar för att ta bilder i mörka scenarion. Samtidigt kanske en äldre, men mer påkostad kamera är snabbare och har bättre ergonomi. Svaret på frågan är nog lite upp till var och en. Dock så tror jag att idealet egentligen är en begagnad, lite exklusivare kamera med ett par år på nacken. Då får man oftast både snabb och kapabel kamera, med pris som dagens instegsmodeller.
Objektiv är väl lite samma sak. Dock så är det trevligt med snabb autofokus och bildstabilisering, så det är ju inte mycket mening med att titta på allt för antika saker.
I och med att du har kitzoomen, så har du ju täckt det området tills vidare. Ett tele borde väl vara en rimlig komplettering. Canons 55-250 borde vara ett hyfsat nästasteg.
Objektiv är väl lite samma sak. Dock så är det trevligt med snabb autofokus och bildstabilisering, så det är ju inte mycket mening med att titta på allt för antika saker.
I och med att du har kitzoomen, så har du ju täckt det området tills vidare. Ett tele borde väl vara en rimlig komplettering. Canons 55-250 borde vara ett hyfsat nästasteg.
Helmetrock
Aktiv medlem
Du får nog vara lite mer specifik än allt möjligt, nämn ett par vanliga motiv för dig och berätta gärna vad du är intresserad av för övrigt också, det kan ju ge lite ledtrådar.
Bättre kamera behöver du knappast om det inte är något väldigt specifikt du är ute efter och då blir det dyrt....
Bättre objektiv finns det däremot rätt gott om och det behöver inte bli särskilt dyrt heller. Dock som sagt beror det på vad du vill fota.
Bättre kamera behöver du knappast om det inte är något väldigt specifikt du är ute efter och då blir det dyrt....
Bättre objektiv finns det däremot rätt gott om och det behöver inte bli särskilt dyrt heller. Dock som sagt beror det på vad du vill fota.
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Vilket är bäst när man har en begränsad ekonomi? Att satsa på en dyrare kamera och ett billigare objektiv eller en billigare kamera och ett dyrare objektiv.
Titta på den här videon som jämför just din kamera Canon 550D mot en 1D Mark IV med olika objektiv.
http://youtu.be/hk5IMmEDWH4
Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Du ska satsa på att få bort det Du känner Dig mest begränsad av i det Du vill fotografera. Det är nog det ärligaste svaret man kan ge. Fotograferar man mycket så brukar "kostymen kännas trång" på något ställe. Där tror jag Du hittar svaret. Har Du inte kommit så långt att något känns trångt ämnnu så ska Du nog fota mer med det Du har.Vilket är bäst när man har en begränsad ekonomi? Att satsa på en dyrare kamera och ett billigare objektiv eller en billigare kamera och ett dyrare objektiv.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Billig kamera - ger oftast lite enklare, långsammare AF som kan ha problem med motiv som rör sig mycket. Har lite färre manuella inställningsmöjligheter, om man inte går in och gräver i kamerans menysystem - vilket inte alltid är ett speciellt effektivt sätt att arbeta.
Billiga objektiv - det beror på vad man pratar om. De flesta tillverkare har mycket, mycket bra billiga objektiv. Men de kan vara lite plastiga, och de är sällan speciellt ljusstarka. Undantagen är ju då fasta objektiv, där de stora tillverkarnas "lagom-serie" med 35-50-85mm med F1.8 till F2.8 oftast är både billiga och mycket bra.
Så det beror på vad man fotograferar... Billiga kameror kan vara precis lika bra som dyra kameror, om man sänker kraven på hastighet och kontroll lite grann. De ger lika bra bildresultat om det du fotar står still. Billiga objektiv (zoomar främst då) storknar ganska fort om ljuset tryter. Då måste man höja ISO i kameran, och då försvinner bildkvalitet av den orsaken. NÅGOT alternativ med lite bättre ljuskänslighet (F2.8 eller ännu lägre bländartal) är ofta mycket praktiskt att ha.
...................
De flesta instegskameror idag är helt enkelt mer än tillräckligt för de allra flesta. Vill man ha "lite mer för pengarna" kan man ibland få ett bra paket i affären med en lite bättre kit-zoom, och det är nog här den största skillnaden i bildkvalitet finns.
Om man inte är så intresserad av telefotografering kan det vara ännu mer lönt att titta på till exempel Sonys NEX-system, eller någon av µFT-systemen. Tillsammans med ett av de bättre kitzoomarna + ett fast ljusstarkt alternativ får man väldigt mycket för pengarna, i ett litet paket.
Köp inte för stora prylar, om du inte verkligen tänker gå in för fotograferingen.
Begagnat är ju den allra mest effektiva metoden att få mest per krona, men kanske lite svårt innan man vet vad man vill ha. Men du kan ju prova att ställa frågan om "vad" här också då, det finns säkert någon som kan hjälpa till en stund.
Billiga objektiv - det beror på vad man pratar om. De flesta tillverkare har mycket, mycket bra billiga objektiv. Men de kan vara lite plastiga, och de är sällan speciellt ljusstarka. Undantagen är ju då fasta objektiv, där de stora tillverkarnas "lagom-serie" med 35-50-85mm med F1.8 till F2.8 oftast är både billiga och mycket bra.
Så det beror på vad man fotograferar... Billiga kameror kan vara precis lika bra som dyra kameror, om man sänker kraven på hastighet och kontroll lite grann. De ger lika bra bildresultat om det du fotar står still. Billiga objektiv (zoomar främst då) storknar ganska fort om ljuset tryter. Då måste man höja ISO i kameran, och då försvinner bildkvalitet av den orsaken. NÅGOT alternativ med lite bättre ljuskänslighet (F2.8 eller ännu lägre bländartal) är ofta mycket praktiskt att ha.
...................
De flesta instegskameror idag är helt enkelt mer än tillräckligt för de allra flesta. Vill man ha "lite mer för pengarna" kan man ibland få ett bra paket i affären med en lite bättre kit-zoom, och det är nog här den största skillnaden i bildkvalitet finns.
Om man inte är så intresserad av telefotografering kan det vara ännu mer lönt att titta på till exempel Sonys NEX-system, eller någon av µFT-systemen. Tillsammans med ett av de bättre kitzoomarna + ett fast ljusstarkt alternativ får man väldigt mycket för pengarna, i ett litet paket.
Köp inte för stora prylar, om du inte verkligen tänker gå in för fotograferingen.
Begagnat är ju den allra mest effektiva metoden att få mest per krona, men kanske lite svårt innan man vet vad man vill ha. Men du kan ju prova att ställa frågan om "vad" här också då, det finns säkert någon som kan hjälpa till en stund.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Titta på den här videon som jämför just din kamera Canon 550D mot en 1D Mark IV med olika objektiv.
http://youtu.be/hk5IMmEDWH4
Tittade på den medans jag åt luch, Kai är kul som vanligt...
Han kunde dock förstärkt skillnaderna ännu tydligare genom att visa att man kan använda större bländare och lägre ISO på kombon med billig kamera / dyrt objektiv...
nopl
Aktiv medlem
Du ska satsa på att få bort det Du känner Dig mest begränsad av i det Du vill fotografera. Det är nog det ärligaste svaret man kan ge. Fotograferar man mycket så brukar "kostymen kännas trång" på något ställe. Där tror jag Du hittar svaret. Har Du inte kommit så långt att något känns trångt ämnnu så ska Du nog fota mer med det Du har.
Det enda svaret som behövs i tråden
MattiasL
Aktiv medlem
Det beror förstås på vad man plåtar, men man kan ofta skala ner behoven och hitta bra och välfungerande alternativ som inte kostar så mycket. Fasta brännvidder ett snäpp under de högsta ljusstyrkorna brukar vara oerhört prisvärt med hög kvalitet och låg vikt. T ex 28/1,8, 85/1,8. Sen finns Sigma, Tamron mfl med utmärkt bildkvalitet, bra ljusstyrka och lite sämre byggen som bra budgetval bland zoomarna.