Annons

Billig kamera till sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Letar som bäst efter en ersättare till min D70 som jag tyvärr inte tycker håller måttet.
Nu har jag tyvärr begränsad budget så runt 7-8000:- hader jag tänkt mig max för huset.

De jag har kikat på är:

*Nikon D90
*Nikon D60
*EOS 550D
*EOS 50D

Alt. att jag kan tänka mig att köpa beg. men frågan är då vilken modell man ska kolla närmare på?

Gör ofta beskärningar så många MP sitter inte fel.

Väldigt tacksam för tips!

Skulle tro att Canon 50D är den mest lämpade av de du räknar upp (snabbast/bäst AF, snabbast bildserier) och den säljs just nu till väldigt bra priser hos t ex Rajala.

Om du kanske kan sälja någon pryl (leta igenom förrådet och lägg upp på blocket ;>) så att du får lite mer pengar så är Canon EOS 50D + 15-85mm hos Rajala en riktigt bra deal.

Edit : Skulle INTE köpa en D60.

Sony A550 är en hyfsat rask kamera.. Samt har snabb Live view som går att använda ovan folks huvuden och knepiga vinklar med sin vinklingsbara skärm... Live viewén går även använda med serietagning utan problem..Dessutom är den hyfsat duktig i sämre ljus i brushänsende... Även D90 är väl det..Men saknar då Sony´s förnämliga live view samt vinklingsbara skärm. .

Så stirra dig inte blind på märke före funktion är mitt råd.. Man fotar nämligen med kameror och inte med loggor framtill på kamerorna...

Nyfiken fråga. Vad är det i D70.an som inte håller måttet?

Jag har under våren fotat en hel del fotboll med min D60 ( det går visst William! ) och känner att begränsningen för mig främst sitter i objektivets ljuskänslighet och som nummer 2 kommer kamerans förmåga att hantera höga ISO.

Trodde jag skulle sakna liveview men har inte en enda gång känt att det skulle tillföra något.

Jag har under våren fotat en hel del fotboll med min D60 ( det går visst William! ) och känner att begränsningen för mig främst sitter i objektivets ljuskänslighet och som nummer 2 kommer kamerans förmåga att hantera höga ISO.

Trodde jag skulle sakna liveview men har inte en enda gång känt att det skulle tillföra något.

Jag säger inte att det inte går att fotografera sport med en D60. Det jag menade var att jag hellre skulle valt en D90, 550D eller 50D som #0 hade som alternativ.

Hur skall du kunna "sakna" live view då du inte har denna funktion i en D60 och inte ens märket Nikon har en snabb live view som går att använda i snabba förlopp då man fotar.. Och därför kan du heller rimligen inte heller veta nått om vad en sådan funktion kan "tillföra" !..

Jag kan direkt säga att ingen gång under tid jag haft Sony´s kameror med live view och vinklingsbar skärm har det hänt att inte folk har varenda gång man visat funktionen samt hur den fungerar uttryckt sig som att dom också gärna haft funktionen. Problemet folk har är att dom inte har en susning om hur makalöst användbar en snabb live view verkligen är ihop med skärm som går att vinkla..

Och live view ihop med tex Sony A550íns HDR i kameran direkt är en grym kombination.. Fast inte vid sport fotande då givetvis... :)

Hur skall du kunna "sakna" live view då du inte har denna funktion i en D60 och inte ens märket Nikon har en snabb live view som går att använda i snabba förlopp då man fotar.. Och därför kan du heller rimligen inte heller veta nått om vad en sådan funktion kan "tillföra" !..

Jag kan direkt säga att ingen gång under tid jag haft Sony´s kameror med live view och vinklingsbar skärm har det hänt att inte folk har varenda gång man visat funktionen samt hur den fungerar uttryckt sig som att dom också gärna haft funktionen. Problemet folk har är att dom inte har en susning om hur makalöst användbar en snabb live view verkligen är ihop med skärm som går att vinkla..

Och live view ihop med tex Sony A550íns HDR i kameran direkt är en grym kombination.. Fast inte vid sport fotande då givetvis... :)

Jag ber så mycket om ursäkt om jag har förstört tråden med mina amatörmässiga erfarenheter.

Hälsningar
Janne

Ingen fara.. Du såg ev mitt lilla leende där på slutet...? Om inte så ser du det nu..

:)

Det är främst när man ska beskära bilder samt att brushanteringen inte är den bästa.
Testade en D200 vid ett tillfälle och det var nästan som dag och natt.

Beskärning av bilder förekommer en del och där antar jag att pixlarna i kameran kommer till sin rätta.

Om du nu hade en D70 så har du ev optik till just Nikon också kvar. Men du hade tänkt börja om från börja eller eftersom du nämner canon också?

D90 eller 50D känns som det bättre valet men har du klämt & känt på dessa modeller så du vet om dess storlek?

Om du nu hade en D70 så har du ev optik till just Nikon också kvar. Men du hade tänkt börja om från börja eller eftersom du nämner canon också?

D90 eller 50D känns som det bättre valet men har du klämt & känt på dessa modeller så du vet om dess storlek?

Japps, har optik kvar till d70:n. Så där sparar man iofs en massa pengar iom detta.

Har ett vidvinkelobjektiv och ett 80-200 2.8 till den så bara där så har man sparat några tusenlappar :p

Jag har inte varit iväg och kikat på någon modell än, men storleksmässigt så vill jag helst ha i D70:s storlek eller större. Ska även köpa mig ett batterigrepp så man slipper bry sig om att byta batteri mitt i. Tyckte även att det blev stabilare att hålla kameran med det på. :)

Jag kan även tänka mig att köpa beg. om det nu finns någon bra modell före 7-8K

Du får väl en Nikon D90 numera för dom pengarna ? Har inte kollar Prisjakt iofs.. Men gissar att det bör vara möjligt...

ANNONS
Götaplatsens Foto