Annons

Billig mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Odén

Medlem
Hej,

Undrar ifall ni kan ge tips på riktigt billiga och bra mellanformats kameror. Har ingen erfarenhet av att fota med mellanformat. Vill köpen en billiga och testa. Alla tips emotages!

// JOHAN

Gamla tvåögda, typ Rolleicord från 50-talet kan man få tag i under tusenlappen. Vet inte hur det blir med bilderna dock. Annars finns det ju några ryssar, som Kiev. De brukar vara väldigt billiga men antagligen rätt sunkiga också.

Jag har en Agfa Isolette I, kostade 175 kr. Det är en bälgkamera, 6x6 negativ, 85mm/4.5 optik. Kvaliten är definitvt värt pengarna. Snygg också!

Det finns såna lite varstans, min inköptes på en loppis.

/ johan

Vet inte nåt om kvaliteten men kolla på www.photax.se

De har en ny mellanformatare som heter Seagull 4A-107. Kostar 2875:-

Kanske kan vara värt att kolla?

/Henke

Har en seagull, köpte den för att jag var nyfiken och den ger knivskarpa 6x6 negativ. Kameran är helt manuell och saknar exponeringsmätare varför det är tvunget att ha en separat sådan...

Seagull brukar nästan alltid få tummen ned bland användare och i tester. Mekanik och slutare som brukar lägga av efter ett tag. Men photax ger ju två års garanti, så kanske kvaliteten är bättre numera.

Däremot kan man få en Rolleicord Vb i bra skick för samma pris, eller en Rolleiflex från 50-talet. En Rolleicord III eller IV med toppobjektivet Xenar, kan man få för en tusenlapp. Mycket kvalitet för pengarna.

TACK!

Hej Vill tacka er för era tips. trro jag skall försöka att hitta en på loppis eller dyl vill inte lägga ner så mycket i början... vill mest testa just nu..

tack ännu en gång!

// Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto