Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a7c vs fujifilm xt50

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Sony A7R3 och köpte en Fuji X-S20 mest för att jag var nyfiken på filmsimulationerna och bättre videoinspelningsmöjligheter.
Jag blev dock aldrig riktigt vän med Fujikameran och sålde den så småningom.
Det jag störde mig mest på var att jag var tvungen att ställa in i kameran hur datorn skulle upptäcka den, som USB läsare, för att filmsimulation eller vad det nu var. Och jag kunde inte importera mina bilder som jag önskade, dvs bara plugga in och få upp mappen på datorn och dra över bilderna. Jag var tvungen att använda Apple Photos eller Windows bildprogram för import. Kanske var det handhavandefel men jag lyckades inte klura ut det.
Sedan ger min Sony kamera bättre möjligheter med att beskära bilderna då den har avsevärt högre upplösning. Med Fujikameran blev det snabbt pixligt.
Låter som handhavandefel. Har erfarenhet av tre olika Fujikameror (tidigare en X-T20, nu både en X-T4 och X-H1) och har aldrig haft några som helst problem med att importera bilderna till min MacBook Pro. Har aldrig importerat bilderna till Apple Photos, utan importerat dem till datorn eller en extern HD.

Det stämmer bra det. Jag bor i Tolered så vovven och jag syns ofta i Hisingsparken. Du känner kanske igen jycken.

Bilagor

• _ALM5185.jpg
    13.8 MB · Visningar: 11
Det stämmer bra det. Jag bor i Tolered så vovven och jag syns ofta i Hisingsparken. Du känner kanske igen jycken.
Jag känner igen din hund men det är bara från dina andra bilder. Jag är ingen hundmänniska och brukar inte heller promenera omkring i Hisingsparken.
På torsdagar, förutom vid sommaruppehåll och Gothia Cup spelar jag boll på IP Slätta Damm.
Det är, på något socialt odefinierat sätt, roligt att någon annan som deltar i diskussioner här bor i närheten. Världen _är_ faktiskt ganska liten.

jag är ingen fotbollsmännsika. Fast igår gick vi förbi klubbhuset och jag frågade om Gothia cup var slut. Han tittade förvånat på mig och sa det börjar i morgon.
Tänkte faktiskt ta med mig kameror. Blir nog bra med Fuji X-T5 och 100-400 över ena axeln och Canon R6 MKII med 70-200 över den andra. Mest intresserad över om jag lyckas med att få till några bra bilder. Kan vara en nyttig övning.

jag är ingen fotbollsmännsika. Fast igår gick vi förbi klubbhuset och jag frågade om Gothia cup var slut. Han tittade förvånat på mig och sa det börjar i morgon.
Tänkte faktiskt ta med mig kameror. Blir nog bra med Fuji X-T5 och 100-400 över ena axeln och Canon R6 MKII med 70-200 över den andra. Mest intresserad över om jag lyckas med att få till några bra bilder. Kan vara en nyttig övning.
Ja, Gothia Cup använder Slätta Damm måndag till torsdag. Sportbilder är inget jag brukar pyssla med. Nu när jag spelar lite själv igen har jag tänkt på att jag borde öva mig lite. Jag har ett rätt nytt budgetalternativ, Tamron 70-170/2.8 jag behöver lära mig.
Måndag-onsdag är det mest grundseriespel. På torsdag börjar slutspelsmatcher. För fototräning spelar det nog ingen roll när man är där. Jag vill se/fota några matcher med Häcken så jag går dit på onsdag mitt på dagen. Det är preliminärt och risk för regn och svalare väder vilket just nu låter rätt skönt.

Ursäkter till Badminton32 för att bli helt off topic men lite kul att träffa en näsan granne såhär på nätet.

Hej! Jag står inför ett kameraköp och funderar mellan sony a7c och fujifilm xt50.
Jag är hobbyfotograf och tycker om att fota landskap och porträtt. Har tidigare haft en sony a6100 och vill ha en betydligt bättre kamera än denna. Har ni några tips?
Fuji X-T50 är på många områden lika X-T5 men något enklare och billigare. Till kameran skull jag rekommendera zoomen 16-55/2,8. WR. Jag har ägt det objektivet sedan det släpptes och är fortfarande nöjd med det. Nya 16-55/2,8 WR är något mindre och lättare. Fuji säger det nya är skarpare men någon skillnad ser man inte förrän man zoomar in till 400 eller 600%. Sådana jämförelser är bara fjantiga.
En 16-55/2,8 WR kan man nu köpa begagnad från MBP till cirka 7 000 kr inklusive frakt. Med en sådana kombo täcker du det vanligaste området för både landskap och porträtt.

Om du har bestämt dig för ny kamera, så köp den som känns bäst, och som du spontant gillar. En kamera som du trivs med kommer du att använda.

Sen kan du strunta i diverse kommentarer om vad för kamera du behöver och inte behöver och att du minsann inte alls ska köpa ny kamera. Det är synd att trådar så ofta spårar ur

Blev lite taggad av den här tråden....
Så nu har jag bytt ut min S-X20 mot en X-T50.
Kommer bli mycket spännande att se hur stor skillnad det kommer att ge med ett riktigt allround objektiv ( Tamron 18-300 ).
Såg riktigt stor skillnad när jag tidigare jämförde med min X-T5 med en Fuji 16-55.
Alltid kul att testa något nytt.
Och instämmer med flera inlägg "En kamera som du tris med, kommer du använda".

ANNONS
Götaplatsens Foto