Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig scanner med OSX-stöd

Produkter
(logga in för att koppla)

ghostganz

Aktiv medlem
Hej,

Jag har några få mellanformats-dia (6x9) som jag behöver scanna. Eftersom jag inte har nån lust att lägga ut mycket pengar och gärna vill kunna scanna annat än film också så verkade en Canon Canoscan 4200F för ~1200 kr som en bra kompromiss. Den sägs vara rätt hygglig på att scanna film.
Sen läste jag att den inte har drivrutiner för MacOS X, vilket gör den värdelös för mig. :(
Kan någon rekommendera en annan scanner i samma prisklass, som både är bra på att scanna film och som funkar i OSX?

Då finns ju den billigare och äldre Canoscan 3200F, som med 1200dpi verkar lite snålt ifall jag får för mig att scanna 35mm också.
Epson Perfection 2480 verkar inte bra på film enligt de recensioner jag hittar.
Jag kanske blir tvungen att gå upp lite i pris då... eller strunta i alltihop.

(Av ren princip så tänker jag inte köpa en dyrare Canon-scanner bara för att "rätt" produkt saknar Mac-drivrutiner).

Den möjligheten hade jag inte tänkt på. Tyvärr verkar varken VueScan eller Silverfast ha stöd för just den.
Jaja, jag får nog ta och vänta ett tag och tänka över vad jag behöver för slags scanner.
Tack Magnus!

En avslutning:

Efter lite mer research så upptäckte jag att 4200F inte hade stöd för att scanna mellanformat. Så istället blev det en CanoScan 8400F. Har inte hunnit testa den på småbildsnegativ än, men för mellanformat så är den en positiv överraskning. Den klarar dia bra, förutom de allra mörkaste skuggorna i underexponerade bilder. Skärpan och upplösningen verkar i varje fall vara mer än vad jag får på filmen från början med min antika optik.

Bilagor

• scaled.jpg
    scaled.jpg
    37.4 KB · Visningar: 153
ANNONS
Götaplatsens Foto