Annons

Billiga stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKE

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att köpa ett stativ.. men dem är ju så nedrans dyra!

Gitzo och Manfrotto verkar vara det som gäller.. men dem har jag inte råd med.

Det finns stativ för 500-600 kr, vad är det för fel på dem? På cyberphoto.se finns t.ex Soligor VT-466 Tripod för 490 kr. Har det dålig stabilitet eller är risken att det går sönder efter ett års "normalanvändning"?

Alltså.. Är det en dum investering att köpa ett billigt stativ?

(Om någon vet var jag kan köpa ett överkommligt stativ i gbg är jag tacksam för tips.)


Tack på förhand!

/Jonas
 
JJoonnaass skrev:

Alltså.. Är det en dum investering att köpa ett billigt stativ?

Ja.

Det billigaste stativet som är värt att lägga pengar på är Manfrottos 190-serie med ett enkelt huvud. Kanske går att hitta begagnat?

/Martin
 
Hej Jonas

Köpte själv ett litet billigt stativ för ett år sedan. Tittade också då dyra och fina värsting stativ. Men varken mitt behov eller för den delen min ekonomi stämde. Så jag köpte faktiskt ett Hama Star 5 stativ. Oerhört lätt och smidigt att ha med sig. Kostade runt 500 kr vill jag minnas. Har släpat de med mig både på flyget och på ryggsäcken många gånger. Peppar peppar ta i trä. Det hela ser faktiskt som nytt ut även idag. Så köp du dig ett litet billigare stativ och börja med. Visst det stora och fina stativen är säkerligen bättre. Men som första trevande försök varför kasta ut pengar på prylar för när du kan lägga de pengarna på film istället ?

Mvh

//Håkan
 
Det där med stativ är en svår sak att ge ett standard svar på. Det beror väldigt mycket på vad för slags fotografering man gör och ifall man ska ta det med sig mycket.

Värt att tänka på är att stabiliteten bör vara anpassad efter kameran du skall sätta på stativet. Placerar jag min EOS 1n med 28-135:an på ett billigt stativ så vajar det betydligt mer än när man sätter t.ex flickvännens en 300:a på det.

Det som slits ut på billiga stativ är låsningsanordningen på benen och en dålig sådan kan vara riktigt jobbig.

Sen är kulled en smaksak men jag skulle aldrig tänka mig att fota utan en.
 
Ja mycket beror säkert på hur du kommer att använda det. E man bara lite försiktig och ska ha ett första stativ så går de säkert lika bra med ett som e lite billigare tills man kommit in i det och sparat ihop till ett dyrare.
 
Själv har jag tittat på ett manfrotto 190db med 352rc(efterföljaren är 484rc2) kulled... det går på 1395 på foto-gänget.... vilket är min närmaste butik. Tror att det är ett bra köp, någon som har erfarenhet av den kombinationen.
 
Tack för alla svar!

Det får nog bli ett billigt stativ. Jag får se till att vårda det ömt bara.

Martin:

Jag har själv en EOS 300 och den väger ju inte mycket så förhoppningsvis slipper jag för mycket svaj.
 
Kosta på dig ett Manfrotto 055 kit

Jag köpte Manfrottos stativ 055 och kamera huvud 141RC för 1276:- men idag tror jag dom är lite dyrare men jag är helt nöjd.
Jag slängde mitt gammla stativ direkt :)

Hummlan
 
JJoonnaass skrev:
Jag får se till att vårda det ömt bara.
Problemet är kanske inte i huvudsak att det har en förmåga att gå sönder, snarare att det inte fyller sin funktion genom att bli för rangligt.

Hade ett HAMA av något slag (600:) tidigare, men det tog livet av sig vid -22 grader på nyårsaftons morgon. Köpte ett Manfrotto 055 NAT2 med 488 kulled och har inte ångrat mig en sekund.

/A
 
Manfrotto...

Hejsan!
Jag var för en tid sedan också ute efter ett stativ.. var inte sugen på att kasta upp för mkt pengar utan kollade i ~ 600 kr klassen. Blev dock avrådd från dessa stativ...
Bet i det sura äpplet och köpte ett Manfrotto 055 och Kulled 168. Är supernöjd!!! Nu vet jag iofs inte hur de billigare beter sig, men detta är stadigt!
Tappade balansen häromdan ute på klippor och stativet räddade mig! ;) Lite tungt är det iofs, men jag har gjort en smart rem så nu kan jag bära det på axeln/ryggen om jag vill!
Kalasbra!
 
...det billiga stativet jag köpte hos Clas Olsson för 500:- blev dyrare än det för 1600:- hos scandinavien Photo (Manfrotto 055SS)...varför? ju jag anväder inte det billiga.... bara som blixt eller belysnigsstativ och det är sällan...
Anlednigen att jag dömde ut det var att övre delen för infästningen är av plast som sviktar och fjädrar när jag sätter fast Min Eos
 
Köp hellre ett begagnat bra stativ i 5-700 kr klassen än ett nytt i samma prisklass. De billigare stativen är tyvärr oftast för rangliga för att kallas stativ, ok de kanske funkar vid vidvinkel men sällan vid tele.
Köpte själv ett extra-stativ (velbon SHERPA 750) för trehundra för ett par veckor sedan, det saknade dock låsskruv för stativhuvudet, men det löste sig tack vare en välförsedd verkstad på jobbet;-). Är kanon-nöjd med detta stativ. Har även ett 055PROB, men detta tycker jag är för klumpigt att släpa med sig i naturen.
Tänk efter noga hur du ska använda stativet: kanske macro? Då är det bra om stativet kan gå i "spagat". Storleken ihopfällt samt vikten är oxå viktigt om du tänker släpa runt på det i skog och mark, annars finns stor risk att du snart börjar lämna stativet hemma.
mvh
Patrik
 
Från en i min fotoklubb köpte jag ett begagnat men välhållet stativ för ett tag sedan. Det heter STITZ VT-210T 3 sec. Någon som kan ge mig ett utlåtande om det?
Jag har dessvärre inte hunnit testa det så mycket, men vad jag har hunnit upptäcka att det är extremt lätt att ta med sig och tar inte mycket plats. Den har två inställningar på varje ben som man reglerar med ett knäppe.
Nackdelen med att det är något lätt kan man motverka något med att hänga kamera väska på undersidan av huvudet (på stativet såklart) så att detta får mer tyngd. Kameran är lätt att montera på.
Jag tyckte att jag gjorde ett fynd då jag bara betalade 200kr för stativet.
har någon erfarenhet med ett STITZ?
 
Decisions decisions... Nu blev jag inte lika säker på vad jag ska köpa längre.. Jag får väl helt enkelt börja anstränga mig lite och försöka hitta något begagnat..

Vilka märken ska jag leta efter? Är det bara Manfrotto, och Gitzo då, som är bra?

/Jonas
 
JJoonnaass skrev:

Vilka märken ska jag leta efter? Är det bara Manfrotto, och Gitzo då, som är bra?

/Jonas

Har du en budget är det nog Manfrotto du ska titta på. Gitzo gör underbara stativ, men de är rejält mycket dyrare. Det finns massor av diskussioner om Manfrotto 190 och 055 samt passande stativhuvuden i forumen, använd sökfunktionen!

/Martin
 
ANNONS