Annons

Billigare systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Halloj. Var nån månad eller två jag la upp tråd här, funderat på ska köpa bil för majoriteten av pengarna jag lagt undan. Men är fortfarande grymt sugen på en kamera.

Stirrat mig blind på fullformatare och dyra objektiv, är nu istället ute efter en crop kamera med schyst objektiv fast till ett billigare pris. Helst inte över 9k INKL. objektiv.

Begagnat eller inte spelar ingen roll.
Någon som kan rekommendera något?

Fotar mest stjärnor/natur.

Tack på förhand.

Det behövs nog lite mer information om det ska gå att säga något:

- Vill du att den ska vara lätt att bära med sig, eller är det ok med en stor, tung kamera?

- Vill du kunna filma med kameran?

- Har du kompisar som fotograferar? (I så fall bör du välja samma märke, så att ni kan låna utrustning av varandra.)

- Vill du ha zoomobjektiv eller fast brännvidd? Vidvinkel eller tele?

- Är det viktigt att kunna fotografera vid högt iso? Stor bländare?

- Är det viktigt med moderna finesser som GPS och WiFi?

Det behövs nog lite mer information om det ska gå att säga något:

- Vill du att den ska vara lätt att bära med sig, eller är det ok med en stor, tung kamera?

- Vill du kunna filma med kameran?

- Har du kompisar som fotograferar? (I så fall bör du välja samma märke, så att ni kan låna utrustning av varandra.)

- Vill du ha zoomobjektiv eller fast brännvidd? Vidvinkel eller tele?

- Är det viktigt att kunna fotografera vid högt iso? Stor bländare?

- Är det viktigt med moderna finesser som GPS och WiFi?

- Spelar ingen roll om det är stor eller liten kamera

- Filma är helt ointressant

- Nej känner ingen som har kamera

- Helst zoom men fast funkar

- Nej, brukar aldrig fota över 3200 iso

- Nej Gps och wifi är oviktigt :)

Behöver man inte snabb autofokus för sport och tycker elektronisk sökare (EVF) är OK kan man lika gärna köpa spegellöst eller sony SLT som en DSLR. Om man inte fotar i särskilt dåligt ljus och inte är efter tunnt skärpedjup behövs heller inga särskilt ljusstarka objektiv - spelplanet är helt öppet för vad som helst egentligen. Själv har jag nu en SLT med EVF och i bra ljus är detta minst lika bra som optisk sökare (OVF) på en vropkamera för mina behov som inte längre inkluderar sport.

Bland spegellösa är förekomst av sökare (EVF) eller bara bakre skärm (TFT) vattendelaren. I starkt solljus eller med telen tycker jag sökare är ett måste då det är svårt att se TFTn och det är svårt att hålla kameran stadigt med telen utan att ha den mot ansiktet.

Du kan titta på instegsmodeller från alla tillverkare - det är en fråga om tycke och smak. Skulle du vara intresserad av bättre/ proffsobjektiv, ffa begagnat har Nikon/ Canon fördelen av stort utbud och bra priser, annars spelar det ingen roll.

Mitt förslag är att klämma och känna dig fram till vad som känns bäst i handen på dig. De flesta specar hit eller dit spelar nog heller ingen stor roll och lite färre/ fler pixlar spelar heller ingen roll egentligen då dels är den procentuella skillnaden liten mellan dagens kameror och dels kan alla systemkameror ge bilder som kan förstoras mycket.

För mig är sökarupplevelsen viktig då det är där bilden komponeras. Här kan man läsa specar men p g a olika sensorstorlekar kan det bli förvirrande i hur dessa defineras - man får titta helt enkelt.

De som sticker ut i de lägre prisklasserna är Prntax K50 med en stor och 100% täckande OVF och Sony A65 med en stor (lika stor som en fullformatskamera) sökare med 100% dock EVF. Olympus PMD EM5 har inte så många pixlar i sin sökare som vissa andra, men fin sökaroptik som ger en bra bild. Sony NEX7 har en högupplöst EVF (samma som A65) men intryck av lite mindre vass sökaroptik.

Tittar man på JPEG bildfilerna ur kameran ligger kanske Olympus bäst till, följt av Nikon, men det är lite av en smaksak.

Själv hade jag valt Nikon D7100 alla dagar i veckan, fast då blir det strax över 9k (9990kr på dustin).
Annars hade jag gått på den helt nya Nikon D5300. Kostar från 7500 till 9500 beroende på vilket objektiv du vill få med i paketet.

Jag hade absolut gått på Canon eller Nikon eftersom det skapar mindre huvudbry när du vill köpa tillbehör eller fler objektiv, helt enkelt för att utbudet är otroligt mkt större.

Själv hade jag valt Nikon D7100 alla dagar i veckan, fast då blir det strax över 9k (9990kr på dustin).
Annars hade jag gått på den helt nya Nikon D5300. Kostar från 7500 till 9500 beroende på vilket objektiv du vill få med i paketet.

Jag hade absolut gått på Canon eller Nikon eftersom det skapar mindre huvudbry när du vill köpa tillbehör eller fler objektiv, helt enkelt för att utbudet är otroligt mkt större.

Tänkte också det, har kikat på D7100 och den verkar skit bra, men ska ju ha optik med som är helt okej, då kostar de mer :/

Det är inget fel på D7100 - men om man inte har speciella önskemål och inte skall köpa bättre objektiv begagnat så finns inget särskilt som talar för någon enskild kamera eller enskilt märke. För att motivera merkostnaden skulle det vara intressant om TS kunde närmre specificera sina krav. Utifrån det lilla som är sagt skulle ju en NEX 3N för 3000:- passa lika bra.

Best bang for buck är nog D3200. Och då köper du ju in dig i Nikon systemet som är ganska 'ofarligt' att tillhöra. Ett nytt kamerahus lär du nog köpa, en vacker dag, i vilket fall som helst, och då vet du antagligen mycket bättre vad du vill ha. Tar du ett paketalternativ med 18-105 VR objektivet så får du också ett bra, mångsidigt objektiv till. Samma sak där, du spar de mesta av pengarna och får tid och erfarenhet till att uppleva ett behov och bestämma dig för nästa objektiv. Och 18-105 är i vilket fall som helst alltid trevligt att ha eftersom det är så flexibelt.

Men visst, D5100, D5200, D5300 och D7100 är ju fritt utbytbara mot D3200.

Att fotografera stjärnor bör du nog ha ett teleskop till. Finns väl adaptrar till alla vanliga systemkameror. Men det är ju en annan budget, liksom.

Glöm Canon/Nikon, om video inte är viktigt så är Pentax ett klart bättre alternativ, du får en proffskamera för bråkdelen av vad en Canon/Nikon kostar.
Finns bra priser på tex Pentax K-30, K-5II(s) nu när K-3 finns på marknaden. K-5IIs är klart mest kamera för pengarna i den prisklassen, den är fullt jämförbar med Canons fullformatare 5D Mk2.

Vad det gäller sökare hade jag definitivt valt något där man tittar genom ett okular istället för en display bak på kameran. En riktig sökare med okular gör att störande detaljer i omgivningen går bort, dvs man ser bara motivet och allt utanför bilden är en svart ram. Dessutom fungerar de bättre i soljus. Om det sedan är en EVF eller spegelreflexsökare spelar kanske mindre roll. Fördelen med spegelreflex är att de inte drar ström att använda sökaren. Att elektroniska sökarsystem drar ström innebär förutom att du kanske måste ha fler extrabatterier även att kameror med sådana ofta har strömsparlägen som går igång när kameran inte använts på några minuter. Vilket i sin tur kan betyda att det kan ta lite längre tid att komma till skott, innan kameran vaknar till liv igen från strömsparläget. Fördelen med elektroniska sökare är att kameran kan göras mindre, har det ingen betydels är spegelreflex bättre.

Eftersom du fotograferar stjärnor kanske pentax + gpsgivare kan vara intressant för dig.
Pentax har nämligen ett skakreducerignsystem som fungerar genom att sensorn i kameran flyttar sig för att motverka skakningar. Skaffar man GPS tillsatsen kan det här skakningsreduceringsystemet även användas för att flytta sensorn så att sensorn följer med stjärnornas rörelse. Jag har aldrig haft tillfälle att prova det här men det kanske kunde vara intressant för dig att undersöka. Pentax är dessutom nog det märke som för närvarande ger mest pang per peng när det gäller APS-C kamereror. De är byggda med stomme i metall och är väl vädertätatde vilket är ovanligt i den här prisklassen.

Glöm Canon/Nikon, om video inte är viktigt så är Pentax ett klart bättre alternativ, du får en proffskamera för bråkdelen av vad en Canon/Nikon kostar.
Finns bra priser på tex Pentax K-30, K-5II(s) nu när K-3 finns på marknaden. K-5IIs är klart mest kamera för pengarna i den prisklassen, den är fullt jämförbar med Canons fullformatare 5D Mk2.

Jag tror ändå det ligger utanför TS budget. Och tittar vi på optik-utbudet, så tror jag det kommer att fortsätta ligga utanför TS budget.

Jag tror ändå det ligger utanför TS budget. Och tittar vi på optik-utbudet, så tror jag det kommer att fortsätta ligga utanför TS budget.

Pentax K-30 är ju ett av de billigaste husen på marknaden (3500:) och det finns massor med fin billig optik att sätta på kameran, så jag tror nog att det är ett klart smartare val än Canon/Nikon iallafall.

Att komma ihåg

Blocket och även fotosidan har en hel del annonser från folk med begagnad utrustning till höga priser då de inte inser att dagens heta kamera är morgondagens jassåkamera. De fattar inte att elektronik faller som sten i värde. Skulle tro att verkligheten blir en grym överraskning då de får en bråkdel av det de tror och hoppas på. Köp den utrustning du har råd med som fyller den funktion du behöver. Om du sedan märker att foto är din grej och du riktar in ditt intresse åt ett visst håll, då kanske man ändå vill byta system och objektiv så att välja "fel system" nu är inte hela världen - mycket kommer ändå att bytas om man blir mer intresserad och då kommer man ändå sälja av det man köpt. Som många upplever är d u kameran ofta en av de mindre kostnaderna - objektiven till en bra utrustning kostar i många fall mer men dessa behåller å andra sidan värdet bättre, och i många fall har en större inverkan på bildkvaliteten än kameran de sitter på.

Om jag skulle välja Nikon, hade jag nog försökt få tag i en begagnad D7000, och fått mer pengar över till bra optik. Ska man dra full nytta av en D7100 med dess högupplösta sensor vill det till att man väljer riktigt bra optik, och då blir slutsumman sannolikt ganska mycket över budget.

Om jag skulle välja Nikon, hade jag nog försökt få tag i en begagnad D7000, och fått mer pengar över till bra optik. Ska man dra full nytta av en D7100 med dess högupplösta sensor vill det till att man väljer riktigt bra optik, och då blir slutsumman sannolikt ganska mycket över budget.

Ja, vänder man på det och sätter ett pris istället och frågar "hur får jag max prestanda för 9000:- (utan behov att gå under)?" då blir det en helt annan sak. Då är en beg D7000 (4000:) plus Sigma 18-50/2,8 macro HSM (2000:) plus Sigma eller Tamron 70-200/2,8 (3000-4500:- beroende på Sigmas version (f u OS mycket dyrare)) ett bra begagnat packet. Bara TS kan avgöra om det är "overkill" för behoven.

Man kan också resonera att ska man dra mest nytta av lite sämre optik ska man ha den mest högupplösta sensorn.

Man kan också resonera att ska man dra mest nytta av lite sämre optik ska man ha den mest högupplösta sensorn.

Det blir en fråga om hur man får bäst prestanda för varje satsad krona och i fallet D7100 vs D7000 och att komma så nära 9000:- som möjligt totalt blir nog totalt sett D7000 då det bättre valet med paketet ovan.

Stjärnor

......... Helst inte över 9k INKL. objektiv.

Begagnat eller inte spelar ingen roll.
Någon som kan rekommendera något?

Fotar mest stjärnor/natur.

Tack på förhand.

Ett förslag:
Pentax K30 för 3500 med vädertätning.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-30
En GPS som kan justera sensorn för stjärnor under kortare himmelsrörelser.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=O-GPS1
+ en bra zoom, tex Tamron 17-50/2,8
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750P
En bra kombination där det saknas ett stativ för drygt 8500:-

- Spelar ingen roll om det är stor eller liten kamera
- Filma är helt ointressant
- Nej känner ingen som har kamera
- Helst zoom men fast funkar
- Nej, brukar aldrig fota över 3200 iso
- Nej Gps och wifi är oviktigt :)

Jag skulle rekommendera en begagnad Canon 5D (ca 4000 kr) eller en begagnad Canon 1Ds Mk II (ca 7000 kr) alternativt Nikons motsvarigheter, d.v.s. fullformat med några år på nacken. Att lägga halva budgeten på kamerahus och halva på optik är en vettig fördelning tycker jag. I alla fall när budgeten är såpass liten. (Med större budget kan man lägga större andel på optik och ändå ha råd med en fullformatskamera.)

Fullformat är tyngre att bära på, men innebär samtidigt att äldre kameror har helt ok prestanda (även med dagens mått mätt) så länge som man exponerar korrekt, och inte behöver högt iso. Det innebär också att optik blir otroligt mycket billigare i förhållande till sin kvalitet, eftersom bilden från sensorn inte förstoras lika mycket.

Canon eller Nikon ger störst chans att framtida kompisar har kompatibel utrustning.

En zoom som t.ex. Sigma 28-70 f/2.8 får också plats i budgeten.

ANNONS
Götaplatsens Foto