Annons

Billigt allroundobjektiv till 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok,

Blir ett objektiv som är 78 mm och inte 58 mer "vidvinkel" eller släpper det bara in mer ljus, vilket gör att man får ett lägre bländarvärde?

Filterdiametern(?) har inte med det att göra...(vet inte exakt vad du menar med 78mm resp 58mm)

Det är brännvidden och bländartalet som avgör det.

--Sant Kim!! Jag ger er rätt även om jag anser att ni gick mer riktat inpå mina bilder pers,, sen ligger dem inne för konstruktiv kritik och inte bara kritik och ni förstår det stora skillnaden..! Nog om det, det hörde ju inte hit i disskursen heller........
Men tanken och andan där jag skrev detta var i samma inlägg som att det allt är beroende på den invanda tekniken och utnyttjande av förutsättningarna som finns i utrustningen..
ja ja, tror inte att vi kommer så mycket längre med detta...:)
Jag menar att den teknik jag använder har en överlägsen potenital när det gäller snabba lägen där det helt enkelt uppstår en nödvändighet att blanda det manuella och automatiska i utr,stn,en.
Detta är det ju inte fel att säga eftersom det handlar om faktiska fakta som bestämmer hur vi precist eller mer exakt kan prestera bra resultat med vår utr,stn.
Detta handlar inte om man är mer eller mindre bra på tekniken utan att den finns där=det är grunden för det jag skriver.
Att våra meningar går isär här har jag inga problem med även om jag menar starkt att ingen kan neka till att förutsättningarna förbättras om man utnyttjar tekniken fullt ut i en blandning av manuella prestationer...
Mvh Niclas.

--Kim.-Jag skriver som jag skriver, att skriftspråket skilljer sig från talspråket vet vi och jag är kanske en av dem som anser att skriftspråket med fördel kan dyrkas som den konst det också faktiskt är. Och jag anser inte att det är min uppgift att beklaga att ni inte uppfattar detta som ngt negativt. Min tanke är att det inte behöver uppfattas på något vis överhuvudettaget,, förstår liksom inte vad detta har med själva diskursen att göra....
Härmed avslutar jag detta (enl, min uppfattn!) mindre upplyftande samtal som hoppas gav ett och annat tips runt utnyttjande av kamerans customfunkt,, som vissa med fördel bör praktiseras tillsammans med manuell teknik.
Vänliga hälnsningar Niclas.
Ps, Ni behöver inte kommentera att jag stavar dåligt, vet det :), tror faktiskt att det är därför som jag väljer att kommunicera visuellt..
END,

Jag påpekade inte att du stavade dåligt..jag förstår dock inte varför du skriver i fler person när du skriver till en person.

Det ger ju bara lägen för missförstånd.

---OK, Nu är det så att man skriver inte till flera personer när man riktar orden ni och er till (en person) i detta fallet er, Kim! Detta är normalt och korrekt skrivsätt. orkar inte denna diskurs som inte handlar om tema för linken överhuvudettaget....../Niclas
Ps, Att detta ligger som grundlag för missförstånd låter helt unikt och det har jag aldrig stött på tidigare någonsin!:)

bearhug skrev:
Två själar, samma tanke :)

Snart kommer nog ett mycket bra svar från Kim, men tills dess...

Ett Tamron 28-75/2,8 XR Di är inte helt fel, runt 4000, ljusstarkt och mycket bra objektiv.
Men, är det ingen som bryr sig om den kraftiga distortionen?

Niclasfoto skrev:
---OK, Nu är det så att man skriver inte till flera personer när man riktar orden ni och er till (en person) i detta fallet er, Kim! Detta är normalt och korrekt skrivsätt.

Det blev omodern i början på 60-talet att skriva så, det normala skrivsättet är DU och DIG.

Ok,

Men varför tillverkas det objektiv med olika filterdiameter? Vad har det för effekt på exponeringen?

P.S Sluta larva er, vad jag har märkt så är svenska språket knappast det som prioriteras högst i inläggen, med tanke på hur ni stavar. D.S

Senast ändrad:
Objektiv har olika filterdiameter för att glasen är olika stora.

Ljusstarka objektiv och extrema vidvinklar/tele ger större glas och kräver alltså större filterdiameter.

Filterdiametern har ingen påverkan på exponeringen.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Objektiv har olika filterdiameter för att glasen är olika stora.

Ljusstarka objektiv och extrema vidvinklar/tele ger större glas och kräver alltså större filterdiameter.

Filterdiametern har ingen påverkan på exponeringen.
Förr i tiden var det bara de mest extrema objektiven som avvek i filterdiameter, övriga hade samma. Minolta hade t ex 55 mm på sina MC och MD Rokkor-objektiv. Så skulle man kunna ha det nu också men optik med mindre frontlinsdiamter får en mindre filterdiameter istället för att så många som möjligt ska ha samma. Varför? Tja, kanske en strävan att göra allt så litet som möjligt?

Tokina använder 77mm på alla sina AT-X objektiv vare sig det behövs eller inte.

Javisst, annars så väljer man väl minsta möjliga filterdiameter för att kunna hålla ned storleken så mycket som möjligt.

sagan skrev:
Tokina använder 77mm på alla sina AT-X objektiv vare sig det behövs eller inte.

Javisst, annars så väljer man väl minsta möjliga filterdiameter för att kunna hålla ned storleken så mycket som möjligt.
...med resultatet att man får köpa dyra polfilter o dyl i många olika storlekar. Synd, egentligen...

sagan skrev:
Kraftiga? Den har måtlig distortion (frånsett i teleläget), riktigt bra för att vara en zoom.
Har själv ingen egen erfarenhet av denna optik, men Foto skrev ju att distortionen var påtaglig, påtaglig resp kraftig (tunna-kudde-kudde) vid 28, 50 resp 75 mm. Men det ska kanske tolkas som något normalt och bättre än konkurrenterna?

Har fortfarande inte vant mig sedan jag återupptog mitt fotograferande vid att distortion sällan diskuteras - under 70-t och 80-t var det ingen annan än amatörer utan kvalitetskrav som köpte en zoom. Fast numera kan ju mycket distortion fixas till i Photoshop, kanske därför ingen bryr sig?

Ursäkta felstavning!!!

niklasl skrev:
Har själv ingen egen erfarenhet av denna optik, men Foto skrev ju att distortionen var påtaglig, påtaglig resp kraftig (tunna-kudde-kudde) vid 28, 50 resp 75 mm. Men det ska kanske tolkas som något normalt och bättre än konkurrenterna?

Har fortfarande inte vant mig sedan jag återupptog mitt fotograferande vid att distortion sällan diskuteras - under 70-t och 80-t var det ingen annan än amatörer utan kvalitetskrav som köpte en zoom. Fast numera kan ju mycket distortion fixas till i Photoshop, kanske därför ingen bryr sig?
Ser nu att jag (och några till) skrivit distorsion med engelsk stavning (med "t"). Ursäkta.

niklasl skrev:

Japp, det är helt normalt, jämför med andra (betydligt dyrare zoomar), de har samma mängd distorsion.

ANNONS
Götaplatsens Foto