Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt makroalternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Bylund

Aktiv medlem
Jag har nyligt köpt mig en Nikon F65 med kitobjektivet. Det jag är ute efter nu, är ett billigt makroalternativ. Dvs, billigare än de 4000 som ett Tamron 90 kostar. Kommer nog köpa ett riktigt makro sen, när/om studenter får mer pengar i fickan.

Det jag är inne på är en 50/1,8 med mellanring(ar). Ger det hyfsad kvalitet? Jag kommer nog mest plåta blommor eler annat stillasittande, så en kort närggräns blir inte ett jätteproblem. Sen är det väl aldrig fel med en normal, har redan märkt att jag vill ha ljusstarkare objektiv.

Återstår också stativfrågan, alla verkar rekomendera manfrotto 055 och 190, vad är skillnaden mellan dessa? Finns det andra kompletta stativ för under 2000 som duger?

Mvh Patrik

Hej hopp!

Jag är i samma sits som du och har beställt Sigma 105/2,8 macro för 3795 kr.
Sök i recensionerna så ser du vilka som har objektivet, de kan nog svara mer på hur det är.
De jag har pratat med är jättenöjda med sina!

//Malin

Manfrotto 055 är högre än 190 och på de flesta modellerna kan man fästa mittpelaren vågrätt på något sätt för att t.ex. komma lägre vid makro.
PÅ ett 190 måste du montera mittpelaren upp och ner...

Sigmat säger du... Kanske är det ett alternativ, men det blir en senare fråga, att bestämma vilket "riktigt" makro jag ska köpa. Just nu finns inte 3800 kr för ett objektiv i min plånbok.

Så det jag undrar över egetnligen är vad som är vettigare, close-up linser eller mellanringar. Borde ju gå att få mellanring och objektiv för under 2000 hoppas jag.

Jag köpte en manuell Tamron 90mm f/2,5 för 1000kr. Knivskarp och välbyggd. Försök få med den dedikerade 2x-konvertern för att få skala 1:1.

Vivitar 105mm f/2,5 Macro (Series 1) lär också vara ruggigt skarp. Fick 4 i betyg när Photodo MTF-testade den. Dock ingen autofokus och något mindre bastant byggd än Tamrons.

Leta efter någon av dessa begagnat.

/Pontus

En normal med mellanringar är ju inte så dumt heller. Som du säger blir arbetsavståndet kort, men det gör ju inget om du mest ska plåta blommor. Skärpan blir alltid aningen sämre, men inte så att du kommer att märka av det. Har du inget ljusstarkt objektiv kan ju en 50mm f/1,8 vara bra att ha för andra ändamål också. Vänder du på den kan du t o m använda den som lupp! Det kan dock vara ett litet h-vete att använda zoom-objektiv med mellanringar.

Försättslinser kan ge bra kvalitet på bilderna, men du bör helst använda högkvalitativa sådana med dubbla linser, och de brukar kosta mer än de två riktiga makroobjektiven jag nämnde ovan.

/Pontus

Jag har förstoringslinser som sätts utanpå objektivet men använder dom väldigt sällan eftersom det blir för dålig skärpa = inte att rekomendera. (Hoya HMC, kommer inte ihåg vad de kostade)

Tack för alla snabba svar.
Erik, är 055 ett bättre alternativ än 190pga horisontell arm?
Jag har verkligen ingen egen erfarenhet av detta, så all hjälp är väldigt uppskattad.

Pontus, jag vet inte om de objektiven kommer att funka med min F65, med manuella Nikkor har jag iaf ingen ljusmätning, och om det är samma för dessa så går de nog bort.

Patrik Bylund skrev:
Jag har nyligt köpt mig en Nikon F65 med kitobjektivet.

Ops. Läste ditt inlägg igen och kom på att F65 inte ljusmäter med annat än AF-objektiv... Själv kör jag F4 och 801s. Synd, för man kan göra riktiga kap på begagnatmarknaden när det gäller manuella objektiv.

/Pontus

EDIT: Det visste du redan ja, hann skriva inlägget medan du svarade. Helt rätt, ingen ljusmätning tyvärr.

törnan skrev:
http://www.cyberphoto.se/soligor/100.php

Finns även till Nikon. Visst känslan kanske inte är den bästa men för dom pengarna är det ett vettigt alternativ iaf enligt mig.

Håller med Jonas om "soligoret". Jag hade detta till Minolta, det låter väldigt mycket men det ger skarpa bilder. Klart prisvärt!
Jag missförstod nog dig i ditt första inlägg. Fick intrycket att du hade 4000 kr att lägga! =)

//Malin

ANNONS
Götaplatsens Foto