Annons

billigt POL-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

jojjew

Aktiv medlem
Jag fick ett POLfilter av något billigare märke, citiwide. polarisations effekten funkar hyffsat tycker jag men när jag tar bilder på 200mm och fokuserar på motiv långt borta, på oändligt så blir bilden suddig som f*n. men om man fokuserar på motiv lite närmare (några meter eller så) så blir det skarpt. kan detta bero på att det är ett billigfilter eller är det normalt?
 
Nej, det är inte alls konstigt. Att tillverka filter är en precisionsprocess och precision kostar pengar. Kan man inte ta tillräckligt betalt för sina produkter kan man inte heller producera tillräckligt bra varor.

Billiga filter görs av glas med sämre eller mer oregelbunden brytningsförmåga, sämre toleranser, lägre krav på planhet och enklare polarisationsfilm resp. ytbehandling. Det säger sig själv att resultatet blir därefter.

Om man måste använda filter (pol, ND mfl) skall det vara så bra kvalitet som möjligt och det kostar. B+W, Hoya och Kenko gör bra grejer om man undviker de allra billigaste modellerna. De kostar dubbelt så mycket som fulmärkena men ger bättre resultat.
 
ANNONS