Annons

BILSPORT och kameraval?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotar som sagt en del bilsport och ska nu köpa en ny och bättre kamera för denna sortens motiv. Efter att ha läst lite recensioner har jag kommit fram till dessa kameror som verkar intressanta och inom min prisram:

Canon Powershot S2 IS
Sony Powershot DSC-H1
Panasonic Lumix DMC-FZ5
Konica Minolta Z20 samt Z5
Panasonic Lumix DMC-FZ20

Är det någon/några här som kan ge speciella för/nackdelar eller tips om dessa kameror jag funderar på? Eller finns det några liknande kameror som är värda att satsa på när det gäller motorsport? Zoom, snabbhet etc.

/Filip

Jag skulle nog hellre tipsa om en D-SLR istället för de "förvuxna kompakterna" du är inne på. Har en polare som fotar mycket med Panasonicen och hans aoutofokus hinner sällan med nåhot som är snabbare än en moped. Är det sen lite mulet så blir slutartiderna så långa så skakningsoskärpa är nästa mer en regel än undantag.

Vill du fota motorsport och ha en kamera med snabb focus och möjligheter till smidiga manuella inställningar (nästan ett måste för riktigt bra bilder) så bör du ta ett steg upp i ditt kameraval.

En begagnad Canon 300/350D eller 10D med ett hyfsat telezoom runt 200-300mm bör inte kosta mer än t ex en ny Powershot. 300D går att hitta för under 4000:-. Såg en 350D som gick för 4.500:- för inte så länge sedan och jag har själv precis köpt en 10D som reservhus för 4000:- inkl frakt. Lägg till 1000:- och du får ett 300mm zoom på blocket eller tradera.

För lite mer pengar, så kan du t ex få en ny Nikon D50 med 18-55 och 55-200 + väska och minneskort för under 9.000:-
(http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010089883)

Fast det här är ju bara vad jag tycker. Du kanske inte ens vill ha en DSLR? ;o)

/Micke

Kan inte annat än hålla med Mikael här. Vill du ha snabb AF och en kamera som tar bilden när du trycker av och inte en halv sekund efteråt så får du nog kika på en digital systemkamera. Det är också än så länge enda sättet att få (i stort sett) brusfria bilder även när det skymmer lite.

Vill du komma relativt billigt undan så är Canon 350D + Sigma 70-300 en bra kombination. Då får du en bra kamera som har följande af och mycket tele, vilket är bra om man fotar bilsport.

Tror du kommer bli besviken på hur dåligt kompakterna presterar i jämförelse med en dslr.
Antagligen har ingen av dom följande autofokus heller.

Om du absolut vill ha en kompakt så är väl Sony kameran den bästa av dom du valde mellan.

Jag skulle gärna vilja ha en D-SLR, bara kameran+objektiv inte kostar för mycket.

Min gräns ligger vid 5000-5500 kronor.

Har ni några bra tips på var jag kan hitta t.ex. en Canon 300/350 D + telezoom till ett vettigt pris?

Är det säkert/bra att köpa begagnade kameror/objektiv på t.ex. blocket?

Det kanske är bäst att satsa på någon av kamerorna ni nämner, det kan ju faktiskt vara lite sämre ljus/väder under en del tävlingar man är ute på!

För 5.500:- bör du få en 300D/350D/10D med kitobjektivet och en lite bättre telezoom typ 75-300. Kolla blocket, Tradera.com och annonserna här på fotosidan. Bjud runt 4.000:- för husen och runt halva nypriset för objektiven. Använd t ex cyberphoto.se som referens på nypriser och ha som regel att minst ta bort ca 1/3 per påbörjat år jämfört med dagens nypriser. Till slut hittar du någon som inser att man inte kan få 9.000:- för sin 350D när en ny kostar 7.000:-

Blocket och de andra siterna på nätat är inte så farliga att handla av. Visst kan man bli lurad, men det är nog mindre sällan än man tror. Jag är en driven näthandlare som köpt för 100.000-tals kronor via ebay, blocket och tradera. Ännu har jag inte fått någon tegelsten i paketen men jag har alltid försökt kolla upp de jag handlat av och jag har alltid krävt en annan mailadress när jag sett hotmail, yahoo eller andra gratis mailadresser. Så går man inte på de lättaste tricken (typ en 350D, helt ny för endast 500:) så är det nog ingen större fara.

Jag håller med de övriga så när som på en sak. Zoomen är inte alls nödvändig om det inte är arenasporter typ racing, rallycross och folkrace du ska plåta.

Rally och motocross går utmärkt att plåta med betydligt kortare brännvidder. Om du är lite påläst om respektive grenar så vet du hur du ska ställa dig för att minimera riskerna.

Mvh
Maverick

Det är i huvudsak folkrace jag fotar. Ett par gånger per år kan det nog bli lite rally och banracing också.

När jag fotar folkrace kan man ju komma bilarna rätt så nära faktiskt. Det enda problemet vid arenaidrotter är ju att det händer saker på andra delar av banan också. Det är väl då man har nytta av en (bra) zoom. Fast då kanske det räcker med någon av de kameror jag nämner i mitt första inlägg??

Jag fotar heller inte så mycket att jag känner så mycket för att investera i en systemkamera som bara "ligger och dammar" när man inte fotar.
En systemkamera känns mer "exklusiv" (trots billig vid inköp) och ska ju då användas mycket. Utanför folkracebanorna/idrottsarenan använder jag idag heller inte min nuvarande kamera mycket alls. Det blir mest lite kort vid högtider/fester. För närvarande har jag en 2 megapixels Olympus med 3x zoom.

Det är en svår balansgång tycker jag: Bättre och kanske lite dyrare kamera med bra zoom som inte används under lågsäsong eller något billigare och mindre avancerad kamera som i en del lägen fungerar något sånär lika bra som en systemkamera. Hmm?

Jag skulle gärna se fler reportage där man testar olika kameror vid just motorsporttävlingar. Både systemkameror och kompakt/mellankompakta kameror.

Jag fotar mycket motorsport, främst roadracing och motorcyklar i allmänhet. Jag och nästan alla andra fotografer man träffar på längs banan har objektiv på 300mm eller mer. Jag tror snittet på mina bilder ligger någonstans runt 350mm (med 1,6x crop ger det 560mm) och då tycker jag att jag får med tillräckligt av en hoj på upp till 50m avstånd och en bil på ca 70m. Sen krymper de och man får mer "prickkänsla" än närhet i bilden.

Värt att nämna kan ju vara att jag har sällan träffat på någon innanför avspärrningarna med fotoväst som inte haft en systemkamera. Jag vet om en som stod med en S2:a i somras men hans bilder kunde lika gärna vara tagna från andra sidan banan än i den kurvan han stod. Taskiga färger, väldigt mycket rörelseoskärpa och medans mina bilder fylldes till 80% av motorcykeln, så hade väl han 80% bakgrund och 20% cykel...

Vill du vara någorlunda seriös i ditt motorsportsfotande, köp en systemare. T ex 350D är ju mindre än de kamerorna du uppger så jag tror du kommer använda den mer flitigt än vad du tror.
Och köper du inte en systemare, så tror jag du får nästan lika bra "motorsportsbilder" med din Olympus.... (grovt sett då!! ;o)

Jag har försökt med en Dimage 7Hi en gång och den var nära att bokstavligen bli slängd i sjön.

Fast det beror ju lite på vad man har för krav på resultatet oxå naturligtvis.

/maverick

Jag fotar en del Fr o Rc, mycket motorsport överlag.
Jag använder mig av en Panasonic Dmc Fz20 o tycker den funkar helt ok.

Står oftast inte på "innerplan" av banorna, utan på publikplats, o då e det bra med mycket zoom.

Visst bilderna blir säkert inte lika bra som med en D-SLR, men det duger för mig.

Så Panasonicen kan jag rekommendera! :)

Ingen av dessa kameror kommer du att vara nöjd med

Ingen av dessa kameror kommer du att vara nöjd med om du fotar motorsport,autofokusen hinner inte med. kravet är D-SLR, vänta tills du har råd med en Canon 350D som funkar riktigt bra eller liknande annars är pengarna bortkastade.

// Håkan

www.motorsportfoto.se

De absolut bästa motorsportbilder jag sett har tagits av Bo Hedlund i Norrköping (finns säkert här på forumet någonstans). När jag frågade honom hur han gör så sa han att han alltid använder prefocus på sin D100 för autofokusen hänger inte med.
Så det här med att man måste ha blixtsnabb autofokus tror jag är överdrivet även om det förstås måste vara ett gigantiskt plus. Viktigare borde vara stor zoom, stor bra sökare och viktigast av allt - grym teknik på att panorera!

Själv suger jag rejält på panorering, jag tycker det är svårt att få en jämn rörelse. Jag tror att det beror mycket på att min FZ20 är så lätt jämfört med en DSLR med fetingobjektiv. Jag ska testa att skruva fast en vikt i stativfästet till sommaren för att få stabilare rörelse, i teorin borde det fungera utmärkt!

Panorera med stativ funkar (iaf med kulled) dåligt

F.ö är inte dom (som jag tycker) ballaste bilderna panorerade

Kör själv med 80-200 utan af-s. Neda problema. Pre-focus så funkar det utmärkt

Hej!

Jag har fotat racing i flera år för SLC Racing Series. Senaste två åren har jag använt en KonicaMinolta Z2.

Men en riktig system är att föredra. En "kompaktkamera" hinner inte riktigt med i svängarna. Autofocusen är felt enkelt för långsam. Dessutom är bländare ett problem. Det är svårt att få bilderna bra i grått väder. Och ännu svårare är det att få rörelseoskärpa i bilderna när solen skiner.

Du kan ju kolla in http://www.slc.se
Där finns mina bilder. Ca. 50% av dem är tagna med min Z2:a och hälften med kompisens Nikon D70.

I denna upplösning är det svårt att se skillnad. Men i högre upplösningar är D70:n givetvis bättre. (Han kör med Nikons 80-200 med 2,8 bländare)

Så min rekonendation är precis som de flesta andras: Köp en systemkamera! Du kommer att ångra dig om du köper en Z5:a eller liknande.

// Mikael Blom - Media, SLC Racing Series

Ljunghusen skrev:
Panorera med stativ funkar (iaf med kulled) dåligt
Bara för att klargöra så var min tanke att skruva fast en vikt på kanske 500 gr i kamerans stativfäste istället för stativ (jag äger inte ens ett stativ...).
En kommentar till FZ20 och dess panoreringsläge är att i det läget så är antiskak endast aktivt i höjdled (vilket är bra), däremot så räknar den ut löjligt långa slutartider. Fjäderlätt kamera med slutartid på 1/30-1/60 och snabba hojar/bilar är inte det lättaste att panorera med direkt...
Det jag har fått göra är att stänga av antiskak helt och ställa slutartiden själv på runt 1/125, då blir det lite enklare.

Jag har bestämt mig nu: Det blir ett inköp av en Canon 350D + tillbehör som t.ex. ett zoomobjektiv. Det är lika bra att satsa på något som är bra. Detta istället för att köpa någon mindre bra kamera som man ändå måste byta när den inte räcker till.

Är kameran lätt/snabb att lära sig?

Är det någon som vet var man kan köpa ett billigt och bra extrabatteri till den här kameran?

ANNONS
Götaplatsens Foto