Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländaröppning i millimeter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man översätter bländardiametern (i mm) till bländartal (typ f12)? Jag antar att det dessutom beror på var bländaren sitter millan linsen och filmen? Idealläget borde ju vara precis där ljuset bryts, alltså där ljuskonen är som smalast...?

Förhållandet är: brännvidd(mm) / bländaröppning(mm) = bländartal. Jag tror inte det spelar nån roll var bländaröppningen sitter, det är helt enkelt ljusmängd som gäller, 'ljuskonen' är som smalast just i bländaröppningen, man skulle kunna säga att det är just en 'ljuskon' som bländaröppningen skapar.

Gr.

Du verkar mena bländarens verkliga fysiska storlek INNE i objektivet, och inte den skenbara bländaröppningen sedd utifrån som vi vanligtvis menar. Denna verkliga bländaröppning har, till skillnad från den skenbara, ingen fast relation till vare sig bländartal eller brännvidd. För att få veta den måste man ha detaljerad information om de linser som sitter mellan bländaren och betraktaren, (dessa linser fungerar ju som förstorings- eller förminskningsglas). Sådan information brukar aldrig tillverkarna tala om, så i praktiken måste du dessvärre dissekera objektivet för att kunna veta helt säkert.

För undvikande av missförstånd så har vi inget som helst ”fotografiskt” behov av att veta bländarens fysiska storlek, för ljuset är det ju alltid det skenbara som är intressant. Vetgirighetsbehovet däremot är naturligtvis alltid befogat :)

Det är så att jag har modifierat bländaröppningen på en av mina kameror. Det är en lite enklare kamera men brännvidden uppges vara 60mm, och bländaren som sitter i från början är tydligen f10 (öppningen är ca 4,5mm).
Men det går alltså inte att räkna på detta?
Är väldigt nyfiken på vad mina nuvarande två bländaralternativ har för bländartal (1mm och 6mm) även om detta inte spelar någon roll då jag ändå får pröva mig fram tills det att det blir rätt ljusmängd.
Tack frör hjälpen i varje fall.
// Per

Om 4,5 mm ger f/10 så vet vi att de främre linserna förstorar hålet 1,33 ggr till 6 mm. Förutsatt att den nya bländaren placeras på samma ställe så ger ett 1 mm stort hål då f/45, medan 6 mm ger f/7,5 (förutsatt att det inte finns andra begränsningar i strålgången).

ANNONS
Götaplatsens Foto