Annons

Bländartal och allt däremellan, vilken röra!

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Novis med tusen funderingar. Hörde att här var rätt plats att ställa dom på.

Det här med bländartal. Säg att jag sitter på ett objektiv som erbjuder allt från F1.4 till F22. Nu förstår jag det där med skärpedjup att exempelvis 1.4 ger kortare med mer blurrig bakgrund medan ju högre tal desto mer av ”helheten” i form av detaljer etc.

Men, hur vet jag egentligen hur högt jag behöver gå för att få med alla detaljerna. Tänker om jag jämför F8 med F14 eller ännu högre. Ska man där vid fototillfället behöva testa flertalet olika tal tills man ser vad som ger bäst resultat?

En annan sak som rör samma område, fast ändå inte, är hela fokusgrejen när man kör manuellt. Säg att jag ska fotografera en byggnad och vrider på ringen tills jag ser att ”okej, nu är det skarpt och jag är redo att ta kortet”. Men hur vet jag hur mycket av bilden som faktiskt är i fokus? Eller vart kameran fokuserar i jämförelse med autofokus?

Sen vet jag inte hur många här som använder Sony, men alla dessa fokusområden? Vilken röra. Brett, zon, mitten, liten, mellan, stor. Ren djungel att veta vad man ska använda och när.

Rörigt långt inlägg men hoppas att någon orkar ta sig an..
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Gå ut och fota med olika bländare och analysera resultatet! Det behöver inte vara så komplicerat. Men du behöver nog inte gå längre än f/11 om du ska fota landskap t.ex. Sweetspot för skärpa, kant till kant, brukar generellt ligga runt f/8 - f/11.

Det finns säkert tester för ditt specifika objektiv om du googlar runt lite. Men som sagt, det behöver inte vara så krångligt. Ut och kör bara!

Angående manuell fokus, kolla om din kamera har något som heter focus peaking. Då highlightas allt som är i fokus med en färg, så du enkelt ser om du behöver justera åt något håll.
 

pdahlen

Aktiv medlem
För att få en riktig uppfattning om skärpedjupet så ladda hem någon app om DOF, du kanske kan testa denna simulator https://dofsimulator.net/en/

Jag brukar sällan gå på mindre bländare än f/10 man brukar förlora skärpa på mindre bländare.

Vid naturvyer mm så är det bäst att sätta sin AF punkt eller manuellt sätta fokus där skärpan ska börja än att sätta den i horisonten, men detta bör du se i simulatorn
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Gå ut och fota med olika bländare och analysera resultatet! Det behöver inte vara så komplicerat. Men du behöver nog inte gå längre än f/11 om du ska fota landskap t.ex. Sweetspot för skärpa, kant till kant, brukar generellt ligga runt f/8 - f/11.

Det finns säkert tester för ditt specifika objektiv om du googlar runt lite. Men som sagt, det behöver inte vara så krångligt. Ut och kör bara!

Angående manuell fokus, kolla om din kamera har något som heter focus peaking. Då highlightas allt som är i fokus med en färg, så du enkelt ser om du behöver justera åt något håll.
Vad är syftet med alla tusen tal över F11 då exempel? För den okunnige tänker man nog lätt att ju högre desto mer skärpa/detaljer.

Smart! Ska kolla upp focus peaking, lät ju himla trevligt.
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
För att få en riktig uppfattning om skärpedjupet så ladda hem någon app om DOF, du kanske kan testa denna simulator https://dofsimulator.net/en/

Jag brukar sällan gå på mindre bländare än f/10 man brukar förlora skärpa på mindre bländare.

Vid naturvyer mm så är det bäst att sätta sin AF punkt eller manuellt sätta fokus där skärpan ska börja än att sätta den i horisonten, men detta bör du se i simulatorn
Tack! Angående fokus så är det ju massvis med lägen för fokusområden, så även ifall jag tar något närliggande i fokus så är det svårt att veta vilket ”läge” man ska ta. Får googla runt antar jag.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Vad är syftet med alla tusen tal över F11 då exempel? För den okunnige tänker man nog lätt att ju högre desto mer skärpa/detaljer.

Smart! Ska kolla upp focus peaking, lät ju himla trevligt.
Syftet är just att få så mycket som möjligt i fokus. Jag menar bara att en del objektiv kan se sämre ut och dra fram fler oönskade artefekter ju högre upp du går. Men det är ingen generell sanning att alla objektiv blir skarpare och skarpare ju mindre bländaröppningen blir. Typiskt så är de flesta objektiv som skarpast runt f/8 som sagt.

Saker kan ju vara i fokus även om de inte är jätteskarpa. :D
 

thommym

Aktiv medlem
Vad är syftet med alla tusen tal över F11 då exempel? För den okunnige tänker man nog lätt att ju högre desto mer skärpa/detaljer.

Smart! Ska kolla upp focus peaking, lät ju himla trevligt.
Det finns andra anledningar till mindre bländaröppning också. För varje steg du minskar öppningen måste du dubblera tiden för att få samma exponering. Om du till exempel vill ha rörelseoskärpa en solig dag kan det vara bra att kunna blända ner till f/22 eller f/32.
 

MNB

Aktiv medlem
Denna är väl en ganska bra grund att snegla på...

Sen kommer säkert någon kommentera ISO och brus och icke med mera med mera. Kan väl hålla med att bilden är lite missvisande, inte blir det såpass mycket brus redan vid 400.



Men det mesta lär man sig igenom att gå ut och fota. Tusentals bilder som blir kassa, sen börjar det komma och tillslut har ma nen rätt bra känsla för vad man ska köra vid det aktuella tillfället.
 

Erik X

Aktiv medlem
Har du inte en "nedbländningsknapp" på din kamera så du kan ser direkt i sökaren hur skärpedjupet påverkas av att man ändrar bländaren?
Eller var det för simpelt? :D
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Om jag ska sätta lite mer myror i huvudet på dig så beror skärpedjupet på avståndet från kameran också. Om du har t.ex. bländare F4 på ett 50 mm objektiv och fokuserar på en armlängds avstånd har du ett ”skärpedjup” på någon eller några decimeter. Om du i stället fokuserar på ett träd 100 m bort har du i stort sätt allt bortom trädet i fokus.

Dvs vill du ha bakgrunden oskarp bakom personen du fotograferar kan du även öka avståndet mellan personen och bakgrunden i relation till avståndet mellan personen och kameran. Med andra ord är kameran nära det du fotograferar blir skärpedjupet kortare än om du fotograferar saker långt bort, allt annat samma. En sak som blir särskilt tydlig vid t.ex. macrofotografering.
 

janc

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera detta för att få bättre grepp om hur saker och ting hänger ihop:

- Låna ett gäng böcker om foto / fototeknik på biblioteket
- Skaffa en bok typ ”The complete guide to….” för den kamera du har.
- Fotografera, fotografera och fotografera….

Lycka till med fotograferandet 👍🏻
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera detta för att få bättre grepp om hur saker och ting hänger ihop:

- Låna ett gäng böcker om foto / fototeknik på biblioteket
- Skaffa en bok typ ”The complete guide to….” för den kamera du har.
- Fotografera, fotografera och fotografera….

Lycka till med fotograferandet 👍🏻
… och när du hållit på ett tag och står inför mer specifika problem så finns det massor av kunskap att få hjälp av här i forumet.
 

Makten

Aktiv medlem
På "den gamla goda tiden" fanns markerat på objektivet förväntat skärpedjup vid olika bländare. 😀
Visa bilaga 163328
Som här: skärpa från 2m till oändlighet vid f16.
Det luriga med det där är att det stämmer rätt dåligt i vår högupplösta, digitala fotoålder. Man granskar ofta bilderna på en skärm och zoomar in till 100%, och vips är skärpedjupet mycket kortare än vad skalan antyder.

Man får helt enkelt prova sig fram till vad som räcker för ens egna syften, då skärpedjup är väldigt komplicerat och till stor del beror på betraktningsavstånd och visningsstorlek av den färdiga bilden.
 

pdahlen

Aktiv medlem
De gånger jag verkligen vill ha ett stort skärpedjup så kör jag en fokusshift på plats, många moderna kameror har detta inbyggt så den ger automatiskt X antal bilder med olika fokusinställningar. Har man inte detta så får man skruva själv, från tex 1m, till 1,5, 3, 6 m etc. Hemma kan man sedan titta på serien om man antingen är nöjd med en enstaka bild så kan man välja denna, eller så får man ta in de bilder man vill använda i tex PS och göra en stackad bild av dessa
 

martley

Aktiv medlem
Det bör kanske tilläggas att "fokus" inte är ett absolut eller binärt begrepp, dvs "fokus" eller "inte fokus" utan ett mera relativt begrepp, dvs mer eller mindre fokus. Man kan ta en del av vilken bild som helst där man tycker att skärpan är bra. Förstorar man den tillräckligt blir det förr eller senare suddigt, eller pixligt. Och omvänt, om man betraktar en relativt suddig bild på tillräckligt avstånd så upplevs den plötsligt skarp. Jag vet inte exakt hur autofokusen kan avgöra om det är fokus eller inte, och det finns förstås flera olika tekniker, men det bygger väl på att den hittar maximala eller minimala värdet på någon parameter den mäter, dvs även där inte ett absolut värde.
 

Stonos

Aktiv medlem
Tumregeln förr i världen var att ett objektiv var skarpast (mest detaljer synbara) vid 2-3 stegs nedbländning. Att ett objektiv inte var skarpast vid största bländar (minst siffra) berodde på att det är svårt att göra ett objektiv ljusstarkt och samtidigt få hög skärpa vid full öppning. Idag kan man simulera mer och lagt in fler linser i objektiven (samt fler glastyper att välja mellan och använder mer asfäriskt slipade linser) och därför finns det objektiv som (nästa) uppnår full skärpa redan vid största bländaren. När objektivet bländas ner (siffran ökar) så minskar skärpa gradvis på grund av diffraktion. Diffraktion är inget som går att konstruera bort utan beror på fysikens lagar. När bländarhålet blir litet så fungerar den som en lins och bryter ljuset (jämför med en hålkamera). https://sv.wikipedia.org/wiki/Diffraktion
Vilken bländare som ger absolut bäst skärpa beror på objketiv alltså. De optiska felen minskar när man bländar ner och då ökar skärpan men samtidigt minskar skärpan pga diffraktion. Varje objektiv har en bländaren där sweetspoten är för skärpan.
Skärpedjup är något annat och ökar för varje steg man blandar ner.
 

lonian

Aktiv medlem
Beror även på brännvidden hur bakgrundsoskärpan påverkas.

Har du exempelvis ett 800mm objektiv på fullformat och fotar på f4 en människa på 5 meters avstånd kommer det bli mycket tunnt skärpedjup.

Tar du samma avstånd med ett 14mm på f4 så kan hela bilden upplevas vara i fokus.
 
ANNONS