Annons

Blå kärrhök eller....inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

EndZone

Aktiv medlem
Halloj!
Idag var jag ute i de värmländska markerna och fotade fåglar. När den här herrn dök upp var jag säker på att det var en Blå Kärrhök, men jag råkade se en bild på en Stäpphök från en annan fotograf inte så väldans långt från där jag befann mig. Det ledde till att jag började fundera. Jag tror fortfarande på kärrhök här, men hade gärna fått en förklaring på varför, vad det är som skiljer mot Stäpphöken i det här fallet? Bildkvaliteten är usel, jag vet - men ni kanske ser nog bra ändå :)

Stort tack på förhand!

_MG_2890.jpg
_MG_2889.jpg

För mig ser det ut som blå kärrhök. Tycker man anar vitt band över stjärten, fem långa fingrar och bredare svart spets än stäpphöken.

Men jag har bara runt 5 år på nacken som fågelskådare, så är amatör i sammanhanget. Ser ganska ofta blå kärrhökar, men aldrig sett en adult stäpphök.

För mig ser det ut som blå kärrhök. Tycker man anar vitt band över stjärten, fem långa fingrar och bredare svart spets än stäpphöken.

Men jag har bara runt 5 år på nacken som fågelskådare, så är amatör i sammanhanget. Ser ganska ofta blå kärrhökar, men aldrig sett en adult stäpphök.
Jag är benägen att hålla med dig. Har samma känsla kring fem fingrar och svart rand på bakkant av vingen.

Det är en hane blå kärrhök, vilket är bland det finaste vi har i rovfågelväg i detta land.

/ Daniel
Jag håller med, det är en fantastiskt fin fågel. Den har dock alltid haft ovanan att dyka upp på "fel" ställe vid "fel" tidpunkt, så det är en fågel jag aldrig lyckats fånga på bild ordentligt. En vacker dag... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april