Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Black weekend ändrade "tidigare priser"?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexSand

Medlem
Lurar Scandinavian sina kunder genom att ange mycket högre "tidigare pris" än de har haft annars?
T ex för en EF 85 1,4 L IS, var 16 190:-, men på Black weekend blivit hela 20 490:-!
Det resulterar hela 32% rea ändå till 13 990:-
 

Bilagor

befl

Aktiv medlem
Jag tror att de gör på samma sätt som många andra verkar göra. Vad jag hört så har vissa produkter plötsligt gått upp i pris sedan i måndags för att sedan bli rabatterat. Det är fler som verkar agera på det sättet. Benny
 

PMD

Aktiv medlem
Det är lite dåligt av SP att skriva ut ett "tidigarepris" som aldrig tycks ha gällt. Är inte en sänkning på 1600 kronor tillräckligt mycket för att locka kunder?

Roligast är dock Rajala som höjde priset med 2200 kronor i fredags efter att ha sänkt det med 2200 kronor en vecka tidigare (och gjorde samma sak flera gånger ett par veckor bakåt).

(Ovanstående är under förutsättning att Prisjakts statistik för individuella butiker stämmer).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Sådant här skulle kunna stävjas genom att prisjakt inkluderar en tydlig varning för butikens fula beteende för de produkter i ett tidigt skeende.

Men prisjakt lever ju på att butikerna nyttjar dem så det är en hårfin balans.

Lika så kunde kontrollmyndigheterna bedriva ett offensivt arbete med att slå ner på ett falskt beteende.
Som att köra REAPRIS längre än 3 månader osv.
 

PMD

Aktiv medlem
Sådant här skulle kunna stävjas genom att prisjakt inkluderar en tydlig varning för butikens fula beteende för de produkter i ett tidigt skeende.
Jag tror inte att Prisjakt kan upptäcka sånt. Såvida inte någon rapporterar saken, förstås.

Jag tycker dock inte att problemet är så stort. Vad någonting har kostat tidigare i en butik är inte så intressant när man gör en prisjämförelse. Vilken butik som är billigast vid köptillfället är betydligt viktigare.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror inte att Prisjakt kan upptäcka sånt. Såvida inte någon rapporterar saken, förstås.

Jag tycker dock inte att problemet är så stort. Vad någonting har kostat tidigare i en butik är inte så intressant när man gör en prisjämförelse. Vilken butik som är billigast vid köptillfället är betydligt viktigare.
Lite jobbigt att behöva gå igenom varje vara i shoppingvagnen plus att man missar bekvämligheten att köpa allt på en gång om man hittar det billigare någon annanstans.

Inte tycker du att det är ok att butiker gör så?
 

PMD

Aktiv medlem
Lite jobbigt att behöva gå igenom varje vara i shoppingvagnen plus att man missar bekvämligheten att köpa allt på en gång om man hittar det billigare någon annanstans.
Tjavars, man väljer förstås själv hur mycket för mycket man vill betala.

Bara för att en vara är nedsatt med jättemånga kronor (och den uppgiften faktiskt stämmer) så betyder det ju inte att just den butiken är billigast på den varan.

Hur mycket en vara är nedsatt är faktiskt inte speciellt relevant. Om fler insåg det så skulle färre behöva bli upprörda.

Inte tycker du att det är ok att butiker gör så?
Helt riktigt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är lite dåligt av SP att skriva ut ett "tidigarepris" som aldrig tycks ha gällt. Är inte en sänkning på 1600 kronor tillräckligt mycket för att locka kunder?

Roligast är dock Rajala som höjde priset med 2200 kronor i fredags efter att ha sänkt det med 2200 kronor en vecka tidigare (och gjorde samma sak flera gånger ett par veckor bakåt).

(Ovanstående är under förutsättning att Prisjakts statistik för individuella butiker stämmer).
Rajala dansar runt en del med priserna, men de körde även "Fotoveckan" för inte så länge sedan.

Vad gäller Prisjakts statistik kan man notera att det finns en viss eftersläpning, så korta prishöjningar eller prissänkningar syns inte alltid. Inte heller rabattkodsbundna priser syns, så där kan butikerna i högre grad rikta sig till befintliga kunder istället för rena prisjagare.

När det gäller missvisande priser att jämföra med har Rajala annars varit de värsta. Det förvånar mig lite att Scandinavian har listat ett sådant pris. Nu kan man i vilket fall notera att priset hos Scandinavian är bra. Det är bara prissänkningen som inte är så stor som antyds. Intressant nog så står ett annat pris om man går in under "kampanjen" porträttfotografering. Där kostar objektivet 15590:-, men man får förstås rätt pris när man klickar sig vidare. Samtidigt finns inte objektivet med under Black Friday-kampanjsidan, så någon verkar ha rört till det.
 

iSolen.se

Guest
Tjavars, man väljer förstås själv hur mycket för mycket man vill betala.

Bara för att en vara är nedsatt med jättemånga kronor (och den uppgiften faktiskt stämmer) så betyder det ju inte att just den butiken är billigast på den varan.

Hur mycket en vara är nedsatt är faktiskt inte speciellt relevant. Om fler insåg det så skulle färre behöva bli upprörda.


Helt riktigt.
Du har självklart rätt att det är egentligen priset just nu som avgör men det är tråkigt att man inte ska kunna lita på "nedsatt 32%".
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tjavars, man väljer förstås själv hur mycket för mycket man vill betala.

Bara för att en vara är nedsatt med jättemånga kronor (och den uppgiften faktiskt stämmer) så betyder det ju inte att just den butiken är billigast på den varan.

Hur mycket en vara är nedsatt är faktiskt inte speciellt relevant. Om fler insåg det så skulle färre behöva bli upprörda.


Helt riktigt.
Marknadsföringslagen (mina fetningar):

"Förbud mot vilseledande marknadsföring

10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.

Första stycket gäller särskilt framställningar som rör
1. produktens förekomst, art, mängd, kvalitet och andra utmärkande egenskaper,
2. produktens ursprung, användning och risker såsom inverkan på hälsa och miljö,
3. kundservice, reklamationshantering samt metod och datum för tillverkning eller tillhandahållande,
4. produktens pris, grunderna för prisberäkningen, särskilda prisfördelar och betalningsvillkoren,
5. näringsidkarens egna eller andra näringsidkares kvalifikationer, ställning på marknaden, åtaganden, varumärken, varunamn, kännetecken och andra rättigheter,
6. belöningar och utmärkelser som har tilldelats näringsidkaren,
7. leveransvillkor för produkten,
8. behovet av service, reservdelar, byte eller reparation,
9. näringsidkarens åtagande att följa uppförandekoder, och
10. konsumentens rättigheter enligt lag eller annan författning.

En näringsidkare får inte heller utelämna väsentlig information i marknadsföringen av sin egen eller någon annans näringsverksamhet. Med vilseledande utelämnande avses även sådana fall när den väsentliga informationen ges på ett oklart, obegripligt, tvetydigt eller annat olämpligt sätt."

Det är helt enkelt inte tillåtet att ange ordinarie priser som är vilseledande, vilket förstås är fallet om produkten aldrig har kostat så.
 

PMD

Aktiv medlem
Du har självklart rätt att det är egentligen priset just nu som avgör men det är tråkigt att man inte ska kunna lita på "nedsatt 32%".
Jag, det är tråkigt när folk kommer med felaktiga uppgifter, men hur mycket priset är nedsatt spelar faktiskt ingen roll utom möjligen om man är en extremt lojal kund som aldrig kan tänka sig att handla av en annan butik, men i så fall har man antagligen andra problem också.
 

PMD

Aktiv medlem
Marknadsföringslagen (mina fetningar):
[...]
Det är helt enkelt inte tillåtet att ange ordinarie priser som är vilseledande, vilket förstås är fallet om produkten aldrig har kostat så.
Borde jag bli mer upprörd över SPs tilltag nu?

Jag tycker fortfarande att det inte är speciellt intressant hur mycket en varas pris har sänkts av en enskild butik(skedja).
 

Artis

Aktiv medlem
Borde jag bli mer upprörd över SPs tilltag nu?

Jag tycker fortfarande att det inte är speciellt intressant hur mycket en varas pris har sänkts av en enskild butik(skedja).
Håller med helt och hållet.
Jag brukar titta endast på prisskillnaden mellan butiker. Är den liten (någon hundralapp) då köper jag där det är mest bekvämt, där jag oftast köper. Är skillnaden betydligt större då köper jag där det är billigast. Hur mycket någon sänkte priset är för mig helt obetydligt.
 

iSolen.se

Guest
Jag, det är tråkigt när folk kommer med felaktiga uppgifter, men hur mycket priset är nedsatt spelar faktiskt ingen roll utom möjligen om man är en extremt lojal kund som aldrig kan tänka sig att handla av en annan butik, men i så fall har man antagligen andra problem också.
Det spelar roll om man som jag inte orkar kolla varenda pryl och man ibland lockas köpa något till 32% rabatt. Även om det är risk att rabatten är sämre är ju SP ett företag med bra rykte och de håller ju inte på med lockpriser och falska rabatter...eller?
 

Goooran

Aktiv medlem
Scandinavian Photo

Är själv lite undrande när det gäller deras prispolitik.
Var inne hos dem för knappt 2 veckor sedan för att kika på ett Sony FE 70-200/4,0 G OSS som då kostade 12790,00
Killen jag pratade med rekommenderade mig att vänta till Black Friday för att se vad som skulle hända. Han kunde dock inte garantera något. Dagen efter mitt besök höjde man priset med 5700,00 till 18490,00. Det priset gäller fortfarande…
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är själv lite undrande när det gäller deras prispolitik.
Var inne hos dem för knappt 2 veckor sedan för att kika på ett Sony FE 70-200/4,0 G OSS som då kostade 12790,00
Killen jag pratade med rekommenderade mig att vänta till Black Friday för att se vad som skulle hända. Han kunde dock inte garantera något. Dagen efter mitt besök höjde man priset med 5700,00 till 18490,00. Det priset gäller fortfarande…
Nästan alla har dragit upp priset, så det kan misstänkas att importören ligger bakom. Sedan var väl tipset uppenbarligen inte så lyckat...
 

PMD

Aktiv medlem
Det spelar roll om man som jag inte orkar kolla varenda pryl och man ibland lockas köpa något till 32% rabatt. Även om det är risk att rabatten är sämre är ju SP ett företag med bra rykte och de håller ju inte på med lockpriser och falska rabatter...eller?
Oavsett hur mycket en vara har prissänkts av en butik så kan den fortfarande vara betydligt dyrare i den butiken än hos konkurrenterna.

Jag håller med om att det är dåligt av SP att luras (men någon kanske ska skicka en fråga och höra efter hur det gick till; ibland gör folk misstag har jag hört. :)

Man ska inte låta sig lockas av rabatterbjudanden. Om man vill spara pengar så ska man handla där det är billigast, och om man är så prisokänslig att man struntar i att jämföra priser så spelar förstås eventuella rabatter ingen roll.
 

AFJ

Aktiv medlem
Detta är ju ett välkänt problem.

Det finns två lösningar.

Den svåra lösningen är att vi förlitar oss på lagstiftningen. De företag som syndar skall anmälas. Myndigheter skall agera och syndarna skall lagföras i kostsamma processer med oviss utgång.

Den enkla lösningen är att vi konsumenter faktiskt lär oss att räkna. En vara som är sänkt med 70% och kostar 2000:- är faktiskt dyrare än en som har sänkts med 10% och kostar 1800:-. Om vi bara kunde få in det i våra små skallar så vore ju problemet löst...
 
ANNONS