Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Black weekend ändrade "tidigare priser"?

Produkter
(logga in för att koppla)

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Att skumraskbutiker som Elgi"Fjanten" håller på att luras på det här sättet förstår jag eftersom hela deras affärsidé är att lura människor men när seriösa butiker gör sånt här då blir jag riktigt besviken.

Nu hamnar SP på listan över butiker jag inte kommer rekommendera till någon.
 

iSolen.se

Guest
Oavsett hur mycket en vara har prissänkts av en butik så kan den fortfarande vara betydligt dyrare i den butiken än hos konkurrenterna.

Jag håller med om att det är dåligt av SP att luras (men någon kanske ska skicka en fråga och höra efter hur det gick till; ibland gör folk misstag har jag hört. :)

Man ska inte låta sig lockas av rabatterbjudanden. Om man vill spara pengar så ska man handla där det är billigast, och om man är så prisokänslig att man struntar i att jämföra priser så spelar förstås eventuella rabatter ingen roll.
Jag vet att "man" inte ska men verkligheten ser annorlunda även om du är perfekt och alltid gör prisjämförelser på allt och även på bolag du litar på. Andra tror att om det står sänkt pris o dyl så är det så och källan är bra. Bryter de mot handelslagarna tappar de förr eller senare folks förtroende.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att skumraskbutiker som Elgi"Fjanten" håller på att luras på det här sättet förstår jag eftersom hela deras affärsidé är att lura människor men när seriösa butiker gör sånt här då blir jag riktigt besviken.

Nu hamnar SP på listan över butiker jag inte kommer rekommendera till någon.
Det är att överdriva att jämföra med elektronikladorna. Priset är faktiskt bra och det lägsta som har registrerats på Prisjakt ihop med samma hos Rajala nyligen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet att "man" inte ska men verkligheten ser annorlunda även om du är perfekt och alltid gör prisjämförelser på allt och även på bolag du litar på. Andra tror att om det står sänkt pris o dyl så är det så och källan är bra. Bryter de mot handelslagarna tappar de förr eller senare folks förtroende.
Jag förstår inte riktigt varför någon bryr sig om hur mycket priset är sänkt. Det är ju helt irrelevant även om butiken redovisar en korrekt siffra.

Givetvis är det bra om överträdelser av marknadsföringslagen beivras, men det får någon annan göra i det här fallet. För mig är det ett icke-problem.
 

iSolen.se

Guest
Jag förstår inte riktigt varför någon bryr sig om hur mycket priset är sänkt. Det är ju helt irrelevant även om butiken redovisar en korrekt siffra.

Givetvis är det bra om överträdelser av marknadsföringslagen beivras, men det får någon annan göra i det här fallet. För mig är det ett icke-problem.
Ojojoj, du har inte förstått tjusningen med rea/att handla billigt :)

(nej, jag driver inte med dig)
 

Bengf

Aktiv medlem
Tror det är rätt så vanligt bland många av oss att åka dit, halva priset på läkerol köper 10 askar och äter upp dom på 2 dagar, dom var ju så billiga. Köpte i dag 2 gurkor för 15 kr, dom var ju skitdyra för bara lite sen.
 

iSolen.se

Guest
Ja, så är det kanske. Det kan dock bli dyrt att handla billigt om man inte har koll på den allmänna prisnivån för det man köper. ;)
Nåja ibland köper man för att det är kul och vi är nog rätt många som inte har koll så exakt på prisnivåerna att man kan genomskåda varje rabatt som fejk.

Jordnötter, 450gram, bra märke, 19,90 kronor på Ica nedsatt 20%. Fejk eller inte (du får inte kolla).

Vad kostar ett microSD 64GB i respektive fart? Kan du genomskåda en 20% rabatt?
 

PMD

Aktiv medlem
Nåja ibland köper man för att det är kul och vi är nog rätt många som inte har koll så exakt på prisnivåerna att man kan genomskåda varje rabatt som fejk.
Ja, det är ju lite av det som är min poäng. Man kan råka köpa någonting väldigt mycket "för dyrt" trots att det är "nedsatt med 70%" om man inte ser upp. Och detta oavsett om butiken ljuger om hur mycket priset är nedsatt eller inte.

Vad kostar ett microSD 64GB i respektive fart? Kan du genomskåda en 20% rabatt?
Jag har ingen aning om var prisnivån för sådana minneskort ligger idag, men om jag skulle vilja köpa ett så tar jag förstås reda på det. Det finns jättebra och lättanvända verktyg för det nuförtiden.
 

iSolen.se

Guest
Ja, det är ju lite av det som är min poäng. Man kan råka köpa någonting väldigt mycket "för dyrt" trots att det är "nedsatt med 70%" om man inte ser upp. Och detta oavsett om butiken ljuger om hur mycket priset är nedsatt eller inte.


Jag har ingen aning om var prisnivån för sådana minneskort ligger idag, men om jag skulle vilja köpa ett så tar jag förstås reda på det. Det finns jättebra och lättanvända verktyg för det nuförtiden.
Lite jobbigt i vardagen bara :)
 

PMD

Aktiv medlem
Hushållsvaror får man ett hyfsat hum om prisnivån för om man handlar på fler än en butik(skedja) så det är ingen stor ansträngning.

Men huvudpoängen är densamma: det spelar ingen roll om en butik ljuger om hur mycket priset är nedsatt. Även om siffran är korrekt så hjälper det inte ett dugg för att undvika att man betalar mer än man skulle behöva om man hade koll på den allmänna prisnivån i sammanhanget.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Kollade idag för att se vad det kostade, fortfarande 13990, men nu med ett ordinarie pris på 16290 vilket stämmer med deras introduktionspris enligt prisjakt
 

Visom

Aktiv medlem
För mig är det ett ickeproblem. När jag köper saker för femsiffriga belopp är det aldrig spontanköp, dvs jag har andra referenser för att avgöra om det är köpläge än hur mycket rabatt det är för tillfället.

Förr användes 'ordinarie pris' eller 'rekommenderat pris' i jämförelser. Det var sällan de priserna användes i verkligheten. 'Tidigare pris' känns lite som ett sätt att få lite frihet för butikerna att bestämma hur mycket rabatt som ska visas. Sen är det också rätt vanligt, speciellt runt black friday, att det är rena felmärkningar på ordinariepriserna....
 

Goooran

Aktiv medlem
För mig är det ett ickeproblem. När jag köper saker för femsiffriga belopp är det aldrig spontanköp, dvs jag har andra referenser för att avgöra om det är köpläge än hur mycket rabatt det är för tillfället.

Förr användes 'ordinarie pris' eller 'rekommenderat pris' i jämförelser. Det var sällan de priserna användes i verkligheten. 'Tidigare pris' känns lite som ett sätt att få lite frihet för butikerna att bestämma hur mycket rabatt som ska visas. Sen är det också rätt vanligt, speciellt runt black friday, att det är rena felmärkningar på ordinariepriserna....
Exakt. Hur mycket ska jag betala. Det är intressant. Inte före eller efter, rabatt eller inte rabatt, Sverige eller resten av Europa. Osv, osv.
 
ANNONS