Annons

Bladfilmskassetter 6x9?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseM2

Medlem
Jag håller på att sparka liv i en gammal Graflex Crown Graphics 2x3. Allt är klart förutom kasetterna. Dubbelkasetterna är för format 2 1/4 x 3 1/4 tum. Det är nästan 6x9. Man borde kunna använda kasetter från någon annan kamera som tar "europeisk" 6x9 film. Min fråga är om någon av er där ute i den elektroniska rymden har en sådan kasett och kan mäta upp den. Graflex kasetten är 79mm bred filmen verkar ligga 5,2mm under kanten mot bakstycket.

Allmän info, men det här kanske du redan känner till, i så fall bortse från detta...

Om det här funkar som det brukar med tum- och metriska filmhållare, så är de yttre dimensionerna på en standardfilmhållare identiska, medan det inre filmformatet skiljer sig åt. Alltså ska en standardhållare för (metrisk/europeisk) 6.5x9 film funka bra att sätta i kameran.

Med "standardfilmhållare" menar jag helt enkelt en mindre variant av exempelvis Fidelity/Lisco/Toyo-hållare. Det finns andra typer av filmhållare, men de är tunnare och gjorda för andra typer av kameror (äldre klappkameror, typ Voigtländer Bergheil, etc) och de passar inte alls.Photax har film för det här formatet.

Möjligen kan du få tag på hållare via ebay.com eller ebay.de om du letar lite. Om du skulle komma över 2 1/4x3 1/4 tumshållare, finns det film att köpa från Retrophotographic i England.

Alternativet är ju att köra med de rullfilmshållare, som finns till Graflexkamerorna.

Tack för upplysningarna. Efter att ha snokat runt på eBay har jag hittet en Linhofkasett, månne den passar. Beträffande film så har jag tidigare kollat på detta. Det företaget jag hittade vill ha 30£ i frakt, rena rånet! Jag får försöka hitta rätta kasetter som passar 6x9. Photax film använder jag redan i annan kamera så den medför inga problem.

Det finns en säljare på tradera som ganska ofta säljer filmkassetter (Toyo) och verkar ha ett outsinligt lager. Ofta går dom för kring 100-lappen per par.
Skicket varierar från oanvända till lätt använda. En arbetskamrat köpte ett gäng.
Säljaren heter peter187.
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=36900284

Lycka till/R

Edit...såg nu att du nog är ute efter ett annat format. Sorry. Kontakta honom ändå, man vet inte.

Kom bara att tänka på L-foto (www.l-foto.se). Själva hemsidan är senast uppdaterad ungefär nån på medeltiden så glöm den, men de kanske har nåt i gömmorna - ring och kolla med dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto