Annons

Blanda blixtar och objektiv från olika tillverkare?

Produkter
(logga in för att koppla)

edet

Medlem
Hejsan!
Jag har precis köpt min första digitala systemkamera (Pentax Ist DL) och jag har lite frågor angående blixtar och objektiv.

Jag har sett att det finns trådlös styrning av blixtar, så att man kan lägga blixten i en annan vinkel i förhållande till objektet. Var hittar man sådant?, tipsa gärna om affärer på internet här i Sverige och i utlandet.
Passar alla blixtar på min kamera eller är man låst till just pentax? För jag hittade nämligen en gammal orsam blitx som är till en Konica T3 som till min förvåning passade.

Sen är jag ute efter ett prisvärt telezoom, typ 70-300. Är det nån som har några bra tips?
Jag har upptäckt att utbudet på den begagnade markanden inte är allt för stor för pentax. Borde det inte finnas en slags adapter som gör det möjligt att använda t.ex. nikon-objektiv?

Tack på förhand
/Olle

För att bena ut lite:
Menar du att blixten ska lysa i en annan vinkel, men kan fortfarande sitta fast på kameran(då är det inte trådlöst), tex rikta blixten uppåt?
I många fotosituationer räcker detta, många blixtar kan passa till många kameror men det är oftast bara med märkets egan som man får full automatik.
Med full automatik menas att man bara tar en bild och kameran och blixten mäter automatiskt hur starkt blixten ska lysa.
Är det inte automatik så får man köra blixten manuellt, dvs. ta en bild med blixt och se hur det ser ut och sedan justera blixten eller kameran utifrån bilden tills ljuset blir bra.

Zoom-objektiv så har jag ingen aning om.
Adapterringar från nikon -> pentax K borde vara möjliga, dock så mister du autofokus och så.
Dock så har jag inte sett nån sån ring i mina efterforskningar tyvärr.

Jag menar trådlöst. Med sändare och mottagare.
Är det nån som har koll på var det kan inhandlas, har inte hittat något.

Tacksam för svar

Köper du pentax blixt AF540FGZ som kostar 4kkrså tror jag du får inbyggd trådlös styrning, samt att den har nog full automatik, dvs bara att fota och det ska funka bra rätt ofta.

Annars så har www.kaffebrus.com radiosändare och mottagare för ungefär 500 spänn, den är dock helt manuell.(sök på radiosändare på hans hemsida)

Vågar man fråga lite hur du har tänkt det hela?
Vad har du för ambitioner/bakgrund inom foto?
Mest bara så man vet på vilken nivå man ska lägag sig i skrivandet.
(inte för att jag är nån expert öht.)

För att skapa sådana här bilder:
DSC_2683.jpg

Du borde se var blixten är placerad.

Jag hittade en radiosändare, batteridriven på kaffebrus:
http://kaffebrus.com/db/radio4dc.jpg

Men min fråga är vad för blixt som passar. Jag har en gammal orsam blixt liggande här hemma. Är det så att man behöver nån slags blixtskoadapter som gör det möjligt att koppla in mottagaren till blixten?
typ:
http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...&titel=Om+du+ej+har+synkuttag&media=Tillbehör

Tacksam för svar

Den foten som du länkade till är en fot som du sätter på kameran för att få ut blixtsignalen från en kamera utan pc-utgång.

Det både du och jag vill ha är en blixtfot som har en 2.5/6.3 mm uttag.
Däremot så tror jag denna ska nästan funka.
blixtfot med sladdstump
Tyvärr så är sladdstumpens kontakt "fel" i det här sammanhanget.
Men om du är händig så kan du sätta dit en sån här istället för kontakten på sladden.

Ett altenativt är att köra med tråd hela vägen från kamera till blixtfot.

ANNONS