Annons

Blanda D810 och D4

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag grubblar på att komplettera min D810 med ett till hus, och kikar då lite på D4. Den främsta anledningen är faktiskt något så specifikt som att kunna läsa in en ljudfil med bildinformation, eftersom det ofta blir trassligt att hiva upp block och penna när det är mycket folk och går undan i pressfotosammanhang. En annan anledning är att lite lägre upplösning ibland är praktiskt när det ska gå fort.
Ni som har båda, tycker ni att det fungerar att kombinera D810 och D4? Och håller D4 ett tag till. Lite väl låg upplösning för att fungera för allt kanske, men jag fotograferar främst i fält för tidskrifter och tidningar. D5 är tyvärr utom ekonomiskt räckhåll för en prispressad frilans.

Vet också att röstmemo finns hos Fuji och Olympus, men lutar nog åt att stanna med de tunga klunsarna ett tag till.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag kombinerar D3 och D810. Varför skulle det inte gå att kombinera? Båda är Fx.
D3 har förstås bara en tredjedel så många pixlar så bilderna blir olika ur den aspekten. Men "vanliga" bilder märker man ingen större skillnad på. D4 har väl 2/3 av antalet pixlar så skillnaden blir mindre. Jpg-filerna kan sedan ges samma format när bilderna är klara.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jo, klart det går, jag tänker mest på hur arbetsflödet efteråt känns med så olika upplösning (16 mot 36 mp), och i vilken mån man velar i fotograferingstillfället när man har två så olika kameror.

För mig funkar det dåligt att använda två kameror av olika märken även om de kompletterar varandra (Nikon och Panasonic). De känns olika och bilderna spretar i karaktär. Nyfiken på om man stöter på samma problem inom familjen s a s.
 

horvendile

Aktiv medlem
Inte precis dina förutsättningar, men jag har vid ett antal tillfällen (bröllop, bal/fest, teaterfoto) blandat D800 och D3. Resultaten har i åtminstone vissa fall använts i fotoböcker i A4-format.
Den största skillnaden tycker jag har varit att D3 är märkbart sämre än D800 på höga iso, men det problemet har du inte med D4. Och det har ändå inte synts sådär värst mycket i print, men det beror givetvis på hur fotoförhållandena varit.
Det mindre pixelantalet i D3 märks, men inte heller det har i print spelat så himla stor roll. Fotar man på höga iso och inte under helt ideala och orörliga förhållanden har man ändå inte faktisk 36 Mpixelupplösning. Och D4 har ju hur som helst fler pixlar än en D3.

Med det sagt föredrar jag min nuvarande kombo, som är D800 + D850. Visst, självklart är D850 bättre än D3 på nästan allt. Men det ger mig också lite mindre huvudbry med vilket objektiv jag ska sätta på vilken kamera. Det spelar inte lika stor roll när kamerorna är likartade.
Min personliga slutsats är ändå att det går fint att mixa D8x0 och D4.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag grubblar på att komplettera min D810 med ett till hus, och kikar då lite på D4.
Jag jobbar själv ofta med D3s och D810 i tandem, och där är de ju mycket större skillnad mellan filerna, dels den uppenbara skillnaden i upplösning, men också en dramatisk skillnad i dynamiskt omfång på låga iso plus att kamerorna har lite olika tonkurva.

Men generellt tycker jag kombinationen "snabb-kamera-med-små-filer-och-sävligare-kamera-med-stora-filer" ofta funkar bra. Och en D4 skulle ju ge bildfiler som bearbetningsmässigt är mer lika D810 än vad min D3s ger (D4 har ju mycket, mycket bättre omfång på bas-iso än D3s).

Sedan skulle jag, om jag var du, fundera på D4s, den har kanske mest märkbart en bättre och rappare autofokus än D4 (vilket bland annat beror på snabbare processor i kameran). Bland annat fick D4s det användbara grupp-AF-läget som du ju också har i din D810. D4 har inte det läget.
 

Ventures

Aktiv medlem
För vardagsbilder behövs sällan alla 36 Mp som D810 har, så man kan ställa ned upplösningen (jag gör det inte även om man borde). Det är väl främst datorns kapacitet som kan protestera om bilderna är för tunga. I ett tänkt lightroomflöde avslutar man med export till jpg och då blir filerna likartade.

Däremot kan olika kameror ha olika karaktär på sensorns brus. Jag tycker 810:ans sony-sensor ger brus som förstorat liknar en tegelvägg jämfört med D3:ans mer slumpmässigt utplacerade korn. "Tegelväggen" lider även min sony rx100 av. Återigen inget allvarligt på "normala" bilder. Färghantering kan också skilja mellan olika modeller. D4 har nikonsensor (har visst 16 Mp) vilken kan skilja sig på samma sätt som D3 från D810.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Tack!
Jo, det blir lite bröllop och annat mingel här med emellanåt, och där är kanske uppdelningen mer självklar: 810 till porträtt, 4 till middag/ceremoni. Har även blandat D700 och D810 i vissa jobb och det går bättre än man kanske tror.
Har inte tänkt på vilken enorm grej röstmemo är, för jag har aldrig haft det, men har alltför många gånger varit ute i fält och haft klumpiga sätt att ta anteckningar, och hoppats att jag ska komma ihåg saker tills jag sitter ner och kan ordna upp anteckningarna. Samtidigt är 810:an guld värd när det gäller mer uppstyrda porträtt och arkitekturjobb. Annars hade nog likadana hus varit att föredra.
 

bomalt

Aktiv medlem
Har båda, en D4 och D810. Använder D4 då jag behöver högt ISO och hög bildhastighet. D810 använder jag främst för den höga upplösningen. Tycker att kombinationen fungerar bra ihop. 16 megapixel är inte ”alls så dåligt” som en del tror. I mitt fall använder jag nog mest D810:an.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Tack för bra info! Nej, det verkar ju som att vi befinner oss på en nivå där antalet pixlar och storleken på pixlarna tar ut varandra i normala fall. D4:an slår alltså 810 på högt iso, det är bra att veta.

Och tack Martin, ska tänka på D4s, vars begagnatpriser dock ligger rätt mycket högre.
 

iSolen.se

Guest
Jag grubblar på att komplettera min D810 med ett till hus, och kikar då lite på D4. Den främsta anledningen är faktiskt något så specifikt som att kunna läsa in en ljudfil med bildinformation, eftersom det ofta blir trassligt att hiva upp block och penna när det är mycket folk och går undan i pressfotosammanhang. En annan anledning är att lite lägre upplösning ibland är praktiskt när det ska gå fort.
Ni som har båda, tycker ni att det fungerar att kombinera D810 och D4? Och håller D4 ett tag till. Lite väl låg upplösning för att fungera för allt kanske, men jag fotograferar främst i fält för tidskrifter och tidningar. D5 är tyvärr utom ekonomiskt räckhåll för en prispressad frilans.

Vet också att röstmemo finns hos Fuji och Olympus, men lutar nog åt att stanna med de tunga klunsarna ett tag till.
Har kört D4 och D8x0 mycket bredvid varandra, eller snarare en på varje axel. De är bra på olika saker och var en perfekt kombo. D4 fick ha telet, oftast ett 70-200 och Dx0 fick 24-70. (Trevligt att kunna använda samma batterier.)
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag har en D810 och en Df (som har D4's platta och D610's elektronik i sig) så det är nära nog till din omfrågade kombo D4 och D810 för att ha en åsikt.

Stora tunga (klumpiga?) D810 med sitt batterihandtag använder jag när jag verkligen behöver den större upplösningen - och tolererar storleken/vikten. Den avsevärt smidigare Df använder jag till allt annat. Df:en har mer eller mindre korpat åt sig 810:ans "normaloptik" AF-S 24-120 f4 G och är alltid med mig, medans 810:an ligger i ryggsäcken tillsammans med resten av optikerna, blixtarna och tillbehören...

Jag finner Df:ens 16Mp vara rätt optimalt till vardagsfotograferande (duger gott till utfallande A3 i tryck - utan behov av några trix och krumbukter) och dess ISO-omfång är helt enkelt oslagbart: ISO 50 - 204800! D810:an får nöja sig med ISO 32 - 51200...

(Dessutom så är det en kul gimmick att kunna använda stenåldersoptik som hör till mitt museiobjekt Nikon F helt utan protester från kameran... :) )
 

MattiasL

Aktiv medlem
Låter bra! Ja, D4 blir ju en rejäl klump. Men det finns något så väldigt förtroendeingivande med de där proffshusen. Jo, 16 mp borde räcka fint nästan jämt. Jag har nog bara en uppdragsgivare som småknorrat lite över D700-filer, men också det har funkat.
 
ANNONS