Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blanda Olympus- och Panasonic-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Bortsett från att man tappar dual-IS på de obektiv och hus som annars stödjer detta, finns det några andra hinder mot att blanda Olympus- och Panasonicobjektiv eller är de att betrakta som inbördes kompatibla?

Lurar lite på om jag ska komplettera en Olympus Pen E-PL9 med en E-M1 mkII eller Lumix G90 och då kan det ju spela roll vilken av tillverkarnas objektiv man lägger tyngden på i systemet...
 

RobinN

Aktiv medlem
Bortsett från att man tappar dual-IS på de obektiv och hus som annars stödjer detta, finns det några andra hinder mot att blanda Olympus- och Panasonicobjektiv eller är de att betrakta som inbördes kompatibla?

Lurar lite på om jag ska komplettera en Olympus Pen E-PL9 med en E-M1 mkII eller Lumix G90 och då kan det ju spela roll vilken av tillverkarnas objektiv man lägger tyngden på i systemet...
De är kompatibla utan problem. Tror att Panasonics DFD fokusering bara funkar med Panasonicsobjektiv, fn-knappar på Olympusobjektiv funkar inte på Panasonics hus. Men allt som allt kan man använda båda och blanda hur man vill.
 

bach7617

Aktiv medlem
Bortsett från att man tappar dual-IS på de obektiv och hus som annars stödjer detta, finns det några andra hinder mot att blanda Olympus- och Panasonicobjektiv eller är de att betrakta som inbördes kompatibla?

Lurar lite på om jag ska komplettera en Olympus Pen E-PL9 med en E-M1 mkII eller Lumix G90 och då kan det ju spela roll vilken av tillverkarnas objektiv man lägger tyngden på i systemet...
David Thorpe pratade om det i hans recension av G90 att han blandar friskt utan problem.
https://youtu.be/28lcWyn8m94
 
ANNONS