Annons

blandningslägen i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Kan någon ge en förklaring på vad de olika blandningslägena man kan ge ett lager i photoshop egentligen gör. Vilken effekt har de på bilden?

Det enda jag vet (om jag nu förstått det hela rätt) är att "lighten" fungerar så att det ersätter det underliggande lagrets pixlar om de är mörkare än de egna lagrets och tvärtom med "darken".

Men hur fungerar de övriga lägena?

Inte så lätt att beskriva alla blandningslägen. Men kortfattat kan man säga att de är indelade i ett antal grupper; de som gör bilden ljusare, mörkare och några specialblandningar som jag inte vet hur man ska kategorisera.

Ett exempel på blandningslägen som gör bilden mörkare är "multiplicera". Tänk dig att man lägger ihop två diabilder och betraktar dem på ett ljusbord. Dvs du ser 100% av bägge bilderna. Kan användas i massor av sammanhang.

Ett annat mycket användbart läge är "overlay". Det fungerar så att allt som är neutralgrått kommer att blandas helt med det underliggande lagret. Användbart vid skärpning och hudretusch i hop med filtret "high pass".

Det finns så otroligt många användningsområden så det skulle bli en hel roman om man skulle försöka beskriva alla användningssätt.

Kolla mer på moderskeppet.se.

/Mats

Senast ändrad:
ok. tack! ska spana in länken.

Har ingen handbok eftersom jag sitter i skolans mac-sal och knåpar. Får väl helt enkelt prova mig fram.

ANNONS
Götaplatsens Foto