fotografmanuelek
Aktiv medlem
Tack för tipsen i alla fall =) jag ska kika in på det.
Tur att jag inte hunnit med så många rullar innan jag kom på det.
// Manuel
Tur att jag inte hunnit med så många rullar innan jag kom på det.
// Manuel
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ilfords vet jag inget om men Kodak hade en färgfilm som man kunde välja vilket ISO man ville använda.
Men om det funkade från bild till bild, vet jag inte.
Ilfordfilmen, som är en C41-film, tillverkas fortfarande och nuvarande version kallas Ilford XP2 Super. Även Kodak har tillverkat, eller kanske fortfarande tillverkar, S/V C41-film. De här filmerna har, liksom negativ färgfilm som också är C41-film, större exponeringstolerans än vanlig S/V film. Det behövs mer än 2-3 stegs underexponering för att negativen skall bli helt blanka. Även för traditionell S/V film behövs mer än 2-3 steg för att få blanka negativ, trots att den har mindre exponeringstolerans.Ilfords vet jag inget om men Kodak hade en färgfilm som man kunde välja vilket ISO man ville använda.
Men om det funkade från bild till bild, vet jag inte.
Njae, jag tror det är svât att hitta nâgon som är beredd att säga att den filmen fungerade sâ som du beskriver den.
Däremot sâ tâlde den väl under/överexponering bättre om framkallningen justerades.
Nominellt ISO var väl kring 400-500?
Liksom Tri-X fungerar frân ISO 200- 3200 om man verkligen vill.
Multispeed var det nog
Kommer ihåg att Kodak hade en rejäl reklamkampanj och framkallning på plats för press till ngt sommar-OS för länge sedan.
Nja
Liksom Tri-X fungerar frân ISO 200- 3200 om man verkligen vill.