Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blev det nått fel tro?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej.
Jag hade kameran i en liten lowepro väska och halsbandet låg ihopvirrat i väskan de också..alltså neckstrap...
jag drog upp bandet för jag ville ta fram kameran men de tog imot sen när jag kollade då såg jag att blixten var uppe.
Och nu när jag kollar så ser man en glipa på höger sida men på vänster sida är den helt imot när blixten är ihopfälld.
Drog alltså upp blixten när kameran var avstängd utan att trycka på knappen..är det skadligt?
undrar fall det är nått som gick sönder eller så eftersom det är en liiten glipa nu.

mvh

Det låter väl kanske som att en av hakarna som håller nere blixten har ryckts av tyvärr...

Det råkade jag ut för på min minolta en gång, en sen analog modell, där fortsatte blixten att glipa tills jag gick och blev digital.

Det låter väl kanske som att en av hakarna som håller nere blixten har ryckts av tyvärr...

Det råkade jag ut för på min minolta en gång, en sen analog modell, där fortsatte blixten att glipa tills jag gick och blev digital.

Hej.

Jag kollade nu när jag öppnade blixten och det sitter bara en pinne som håller fast blixten.
Det ser inte ut som om det har setat 2 st heller.
Men kan jag ha "töjt" den på nått sätt ?

Du huar nog helt enkelt 'bara' lyckats göra blixten lite skev. Det bör inte påverka funktionen.

om ni kollar på era kameror är det en liten liten glipa på vänster sida av kameran bakifrån...alltså där man kollar i sökaren.
är de de eller ser båda sidorna lika dana ut..för min vänstra det är den som är lite öppen..eller är båda sidor lika öppna/stängda?
kan ni kolla hur mycket era kameror har öppet.
fan vad jag skriver konstigt men hoppas ni förstår.

ANNONS
Götaplatsens Foto