Annons

Blev lite inspirerad...

Produkter
(logga in för att koppla)

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av Phtoshop som panoramasnickrare, men det ser inte ut att göra sig alltför mycket besvär med att dölja skarvarna. Har du testat att köra samma material genom annan mjukvara?

Jag har kört Hugin en del i Linuxmiljö, även om det säkert inte är det bästa (men det är öppet, fritt och gratis) så vore det kul att se hur det står sig mot Photoshops verktyg. Finns färdigkompilerat för windows tror jag; http://hugin.sourceforge.net/

Edit:
Varifrån kommer flashprogrammet btw?
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av Phtoshop som panoramasnickrare, men det ser inte ut att göra sig alltför mycket besvär med att dölja skarvarna. Har du testat att köra samma material genom annan mjukvara?

Jag har kört Hugin en del i Linuxmiljö, även om det säkert inte är det bästa (men det är öppet, fritt och gratis) så vore det kul att se hur det står sig mot Photoshops verktyg. Finns färdigkompilerat för windows tror jag; http://hugin.sourceforge.net/

Edit:
Varifrån kommer flashprogrammet btw?
Om du menar den här bilden www.prepix.se/prepix_650mp.html, så försökte jag inte ens ta bort skarvarna och färgskillnader. Det fattades några rutor här och var så det hade ändå inte blivit bra. Annars tycker jag att Photoshop grejar det ganska bra. Den här bilden har gått igenom "Auto Blend layers" www.prepix.se/prepix.html.

Till nästa bild kommer jag nog att använda Giga Autopano, (samma som användes i Parisbilden)

Flashprogrammet heter krpano och kostar ca 1200:-
 

jelu1661

Aktiv medlem
Om du menar den här bilden www.prepix.se/prepix_650mp.html, så försökte jag inte ens ta bort skarvarna och färgskillnader. Det fattades några rutor här och var så det hade ändå inte blivit bra. Annars tycker jag att Photoshop grejar det ganska bra. Den här bilden har gått igenom "Auto Blend layers" www.prepix.se/prepix.html.
Ah, det förklarar saken :)

Till nästa bild kommer jag nog att använda Giga Autopano, (samma som användes i Parisbilden)

Flashprogrammet heter krpano och kostar ca 1200:-
Det var lite mastigt för mina hobbyambitioner, men tack för tipset :)
 
Senast ändrad:

iBoat

Aktiv medlem
125 m skorsten

Härifrån blir nästa bild. Hissen upp var ingen rolig historia, skakigt och jäkligt.
Tyvärr var det mycket "skit" i vägen på toppen för att kunna göra en 360° bild, så något rekord blir det inte därifrån...
 

Bilagor

T.A

Aktiv medlem
Härifrån blir nästa bild. Hissen upp var ingen rolig historia, skakigt och jäkligt.
Tyvärr var det mycket "skit" i vägen på toppen för att kunna göra en 360° bild, så något rekord blir det inte därifrån...
Jag vet inte men ser jag nåra dammkorn på sensorn?
 

iBoat

Aktiv medlem
Tveksamt om det är bättre än de komersiella, men det ska bli kul att höra vad du tycker om det :)
Tyvärr fungerade det inte, "Filsystem som inte kan anslutas" säger den.

"Autopano Giga" verkar riktigt bra. Det trivs bäst i 64-bitars system och fixar jobbet både snabbare och bättre än Photoshop.
 

iBoat

Aktiv medlem
Efter många försök och mailkonversationer med Kolor, visade sig Autopapo Giga vara ett jäkligt bra program för att sy ihop stora bilder. I en serie där jag hade missat ett par rutor fungerade inte PS alls. Autopano Giga fixade det galant! www.prepix.se/test5.html (har testat deras demoversion, därav loggan)

Ju mer man testar och ju större bild man vill göra ökar problemen med kvadraten, minst! En massa saker ska fungera-, tekniken, precisionen, en bra och klar dag. Dessutom måste personal följa med till de två platserna jag vill använda, det gör det svårt att pricka den perfekta dagen. Datorkraften som behövs är i alla fall fixad av Janssondata som är en Apple Premium Reseller.

Men men, det SKA gå:)
 

eV1Te

Aktiv medlem
Ju mer man testar och ju större bild man vill göra ökar problemen med kvadraten, minst! En massa saker ska fungera-, tekniken, precisionen, en bra och klar dag. Dessutom måste personal följa med till de två platserna jag vill använda, det gör det svårt att pricka den perfekta dagen. Datorkraften som behövs är i alla fall fixad av Janssondata som är en Apple Premium Reseller.

Men men, det SKA gå:)
Om du orkar vänta tills Photoshop CS5 kommer ut kanske du kan ha nytta av denna nya funktion (de gånger som man råkar missa en bit av bilden vill säga) http://cs5.org/?p=624#more-624
 
ANNONS