Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blinkande svarta "spots" - trasig LCD?

Produkter
(logga in för att koppla)

Disp0sable

Medlem
Hejsan!

Jag har ganska nyligen börjat fotografera seriöst och köpte mig en Nikon D40X som jag är helnöjd med. Perfekt kamera för mig att växa i.
Den har fungerat felfritt och ger det resultatet jag (försöker) få fram. Men nyligen upptäckte jag något jag inte sett förut; displayen (LCD-skärmen) visar svarta blinkande "fläckar" på vissa ställen. Min första tanke var att den fått sig en smäll men efter lite research så har jag märkt att sådant inte är fallet:
* Fläckarna uppstår där det är väldigt ljust i bilden, såsom lampor, reflektioner av blixten osv. alltså ingenting när jag trixar med inställningar eller bläddrar i menyerna.
* Samt att fläckarna inte uppstår på samma ställen (jag har testat att fota så att fläckarna medvetet ska dyka upp på andra ställen).

Jag har funderat på om den "varnar" för att bilderna är för ljusa, men jag hittar ingenting om det i instruktionsboken. Jag har också återställt kameran till fabriksinställningar men det är kvar!

Jag vet inte om jag har varit ouppmärksam och missat detta fenomen när jag köpte kameran men jag TROR det har kommit i efterhand.
Så min fråga är; är displayen trasig eller är det någon inställning?

Tusen tack på förhand för all hjälp jag kan få!

P.S. Bilderna är normala i datorn när jag importerar dom.
 
På min D50 (antar alla nyare nikon) har jag så när jag bläddar upp- och neråt med fyrvägsknappen så väljer jag mellan div visningsalternativ, varav ett är just "utfrätninsvarningen" antar att det är den du har råkat komma åt.
 
Ja, det stämmer nog! :D
Jag har testat lite knappar och just dom kan jag nog komma till minnes att jag sjabblade med. :)

Självklart glömde jag sladden i datorn när jag importerade bilder så det var stendött nu, men ska testa så fort det laddat klart.

Tack så hemskt mycket!
 
Du har inte funderat på att läsa manualen?

"En lampa på min bil har börjat blinka, vad är det för fel?" ;-)
 
ANNONS