Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir CCD:n sliten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rottan

Aktiv medlem
Hej!
Kanske en väldigt dum fråga men jag ställer den ändå.

Hur många exponeringar klarar CCD innan den blir sliten, eller består samma kvalité hela livet ut. (Förutsett att den inte blir skadad)?
Fråga två. Är det skadligt att exponera direkt på CCD:n utan objektiv på digitala systemkameror?

/Rottan
 

Ragnemalm

Aktiv medlem
Relaterad fråga: I vilken utsträckning vågar man släppa in direkt solljus i en digitalkamera? Jag tänker på solnedgångar och motljusbilder. Riskerar man att bränna sensorer?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Rottan skrev:
Hej!
Kanske en väldigt dum fråga men jag ställer den ändå.

Hur många exponeringar klarar CCD innan den blir sliten, eller består samma kvalité hela livet ut. (Förutsett att den inte blir skadad)?
Fråga två. Är det skadligt att exponera direkt på CCD:n utan objektiv på digitala systemkameror?

/Rottan
Fråga ett: Den klarar oändligt många exponeringar och slite inte alls.
fråga två: Nej.

Relaterad fråga: I vilken utsträckning vågar man släppa in direkt solljus i en digitalkamera? Jag tänker på solnedgångar och motljusbilder. Riskerar man att bränna sensorer?

Jag är osäker men har sett många solnedgångar och bilder med solen men aldrig ens hört talas om inbränningar eller dylikt.
Sensorn är ju kiselbaserad och tämligen okänslig för värme. Inga organiska ämnen el.liknande är inblandade.

Jag har heller aldrig hört att en eller några pixlar plötsligt dött. Finns de, är de där redan från tillverkningen verkar det som.
 

violator

Aktiv medlem
CCD är klart tåligare än vad dina ögon är, ingen risk att den går sönder. Är större risk att du skadar dina ögon om du fotar direkt mot solen och tittar genom kameran. Vanliga solnedgångar och motlljusbilder är inget som kan skada CCD. Ska du bränna den ska du hetta upp den till över hundra grader för att den ska ta skada, gå sönder.
Slits gör inte CCDn heller, den lär hålla hela kamerans livslängd ut, det som "åldras" i elektronik är kontakter som oxiderar och är omöjliga att göra ren. Är större risk att kameran är hopplöst föråldrad innan ccd är utsliten. Akta dig bara för smuts på CCDn så är det inga fara med att exponera utan objektiv.
 

Rottan

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Fråga ett: Den klarar oändligt många exponeringar och slite inte alls.
fråga två: Nej.



violator skrev:
Slits gör inte CCDn heller, den lär hålla hela kamerans livslängd ut, det som "åldras" i elektronik är kontakter som oxiderar och är omöjliga att göra ren. Är större risk att kameran är hopplöst föråldrad innan ccd är utsliten. Akta dig bara för smuts på CCDn så är det inga fara med att exponera utan objektiv. [/B]
Tack båda två för svaren, det var nog det jag trodde, ska akta mig för dammet :)
 

tormig

Aktiv medlem
Nja, inget håller ju i evigheter, inte ens en CCD/CMOS sensor. De är konstruerade för att hålla ett visst antal timmar (spänningssatta). Antalet timmar lär ju förhoppningsvis räcka för att man skall hinna tröttna på kameran.
 

Highweiss

Aktiv medlem
Ragnemalm skrev:
Relaterad fråga: I vilken utsträckning vågar man släppa in direkt solljus i en digitalkamera? Jag tänker på solnedgångar och motljusbilder. Riskerar man att bränna sensorer?
Det här har diskuterats fram och åter i forumen - och min slutsats är att det är en synnerligen akademisk fråga. Vid långa exponeringar (10 sek och mer?) mot solen är det kanske inte helt otänkbart att det uppstår skador. Solen är trots allt rätt varm (dagens understatement ;-)) och några lager glas i objektivet kan ju tänkas öka värmen - vi vet ju alla hur man kunde få ett löv att börja brinna med förstoringsglaset! ;-) Men så långa exponeringar mot solen existerar ju inte.

Har inte hört om nån som lyckats skada sensorn med solljus - och med tanke på att det bara på Fotosidan finns några tusen som fotar digitalt så kan man nog inte dra nån annan slutsats än att det är ett akademiskt problem.

Dessutom har vi i Finland inte sett solen den här sommaren. :-/ Det är nästan sant!
 

Andreas Olsson

Aktiv medlem
Jag har bränt några pixlar på en videokamera med hjälp av en billig laserpenna, det blev snygga "lensflares" med laser. Detta var 7 år sedan så det kan ju blivit bättre, men jag skulle i allafall undvika laser riktad rakt mot objektivet.

Solen tror jag inte är några problem, men jag skulle undvika extrema teleobjektiv.
 

hansl54

Aktiv medlem
En sak till som påverkar en ev degradering av sensorn är vilken typ av kamera den sitter i. En DSLR utsätter bara sensorn för ljus under själva exponeringen, den har ju slutare och spegel i vägen innan dess. En kompaktkamera utsätter däremot sensorn för ljus hela tiden eftersom egentlig slutare saknas (man kan ju se vad sensorn "ser" live på bakre displayen).

Hans
 
ANNONS