Annons

Blir kopiering av Mini-DV, via firewire till datorn, "lossless"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cyberknutte

Medlem
Jag har påbörjat projektet med säkerhetskopiera alla våra Mini-DV filmer till molnet. Efter lite research så blev det en lösning med 3 adaptrar: USB-C (Thunderbolt 3) --> Thunderbolt 2, Thunderbolt 2 --> Firewire 800, Firewire 800 --> Firewire 400 4-pin.
I princip alla Intel baserade laptops från 2017 och framåt, har stöd för Thunderbolt 3 via USB-C uttagen. En liten blixt bredvid uttaget markerar att den är Thunderbolt 3 kompatibel.

Har nu kört med gratis programmet WinDV ( https://www.videohelp.com/software/WinDV ) för att kopiera in filmerna till datorn och det fungerar bra. Programmet startar kameran och sparar varje klipp till en separat avi-fil. Jag tycker dock att filmerna blir lite matta och saknar krispighet. När man kollar på kamerans skärm så ser det väldigt bra ut. Det är krispigt och fylliga men ändå naturliga färger. Jag har hela tiden trott att kopieringen blir 1:1, d.v.s. att det sparas i exakt samma digitala format på datorn som det var på bandet.

Är det så att jag på något sätt tappar kvalitet vid överföringen, eller är det så att kameran lägger på någon efterbehandling vid uppspelningen?

Skall jag använda något annat program vid överföringen för att förbättra kvaliteten?

Om det nu är så att överföringen verkligen är lossless 1:1, hur skall jag då efterbehandla dessa filmer så att de ser så bra ut som möjligt?
Har sett att det pratas mycket om de-interlacing och färgkorrigering...

Är det DaVinci Resolve som är bäst för att efterbehandla med?

Egenskaper för avi filen:

ID :0
Format :DV
Commercial name :DVCAM
Codec ID :dvsd
Codec ID/Hint :Sony
Duration :1 min 21 s
Bit rate mode :Constant
Bit rate :24.4 Mb/s
Width :720 pixels
Height :576 pixels
Display aspect ratio :4:3
Frame rate mode :Constant
Frame rate :25.000 FPS
Standard :PAL
Color space :YUV
Chroma subsampling :4:2:0
Bit depth :8 bits
Scan type :Interlaced
Scan order :Bottom Field First
Compression mode :Lossy
Bits/(Pixel*Frame) :2.357
Time code of first frame :00:00:00:02
Time code source :Subcode time code
Stream size :280 MiB (94%)
Encoding settings :wb mode= / white balance=sunlight / fcm=auto focus

// Andreas
 
Senast ändrad:
ANNONS