Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blir kvalliten sämre av backupprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinballark

Aktiv medlem
Hej.

Jag har läst lite runt om här på forumet och försökt skaffa mig kunskap om olika backupmodeller.
Det bästa är kanske om man manuellt flyttar filer från hårdisken till en extern, men det är ett himla tidskrävande jobb.

Jag fastnade för programmet "synctoy" och vill testa det.
Frågan är:

Försämras bilderna av att man gör en backup med ett program som komprimerar ner bilderna likt synctoy?

I musikens värld så finns det ju olika program...MP-3 som är ett förstörande komprimeringssätt, medans ex FLAC använder en komprimeringsmetod som inte tar bort någo information.

Vore ju trist om man en dag måste återställa och då upptäcka att bilderna tappat massa information.

Mvh
Stefan Ljungström

Jag har själv använt Synctoy och jag har aldrig sett någon funktion i det programmet som komprimerar bilderna. Vad jag vet finns det alltså ingen sådan funktion som i likhet med jpg-komprimering skulle försämra bilden.

Det finns vissa backup-program som komprimerar backuppen med zip-komprimering, eller liknande, men den är ickeförstörande. Tänk dig sjäv att komprimera ett worddokument och viss text försvinner! Det är för att de flesta filer går att komprimera genom att de innehåller upprepningar. Jag skulle tro att det är väldigt stor skillnad på hur mp3-komprimering och zip-komprimering fungerar (flac är nog som zip), även om båda har någon trevlig mattematisk formel i bakgrunden.

Om du tar en kopia av en bild försämras den inte. Det är ju ettor och nollor vi pratar om, rätt många för den delen, men bara de lyckas duplicera sig så finns det inga som helst försämringar i bildkvalitén.

Just SynjcToy har väl inte komprimering, den kopierar bara (?)

Anyway, komprimering typ WinZip förstör inte det den komprimerar, till skillnad från bildkomprimerng typ JPEG. Det du packar upp är identiskt med originalet. Sedan ger det i och för sig inte så mycket att komprimera bildfiler (JPEG, RAW) eftersom dom redan är komprimerade från början. Arkivet kan t.o.m bli större.

EDIT: Thomas hann visst före medan jag tänkte. :)

Tack för svaren.

Låter ju logiskt att det inte är frågan om komprimering, utan bara ett program som håller reda på vilka filer som redan finns, och sen jämför storleken. Om den då är ändrad så skrivs den över (beroende på vad man sagt åt programmet att göra)...

Ska genast sätta igång.

Mvh
Stefan

Jag kör en synkning med "contribute".

Enligt Wiki:
"A Contribute option is like an Echo, but it does not delete any files on the right folder that may have been deleted on the left folder."
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/SyncToy

Jag tycker att det är ett bra sätt att vara säker på att jag inte förlorar något. Först körde jag ett program gjorde några image-filer av valda mappar och så skrev jag över kopian varje gång. Gissa om det är bra eller dåligt då jag tagit bort några bilder i vänstra foldern (original) och sedan gjorde en nya backup. Allt som jag tagit bort försvann! Smart. Så SyncToy tycker jag är ett bra alternativ som fungerar. Det finns säkert bättre och dyrare och även gratis program, men SyncToy funkar. Fast en automatisk lösning vore ju bättre om man har en liten server som tar backup då datorn är igång.

ANNONS
Götaplatsens Foto