Annons

blir lite galen på färgprofiler och vad som visad på webben/programmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Shompis

Avslutat medlemskap
Hej,

Efter att jag har importerat mina RAW bilder till DPP, och sen konverterat till JPG, så kan bilderna beroende på vilket program se annorlunda ut.

I DPP, GIMP, Camino t.ex. ser de likadana ut.
Men i Firefox och Preview (ett mac program som medföljer OS X) så är det mer konstrast eller färgmättnad.

Som jag har förstått det så ska man spara färgprofilen som sRGB, och det har jag gjort. Men likväl så blir det ingen skillnad tycker jag. Ursprungliga färgprofilen är Canons egen.

Trodde först att Firefox och preview läser den inbäddade färgproflen. Men varför skulle inte DPP och gimp göra det? Gimp frågar ju till och med om man vill konvertera färgprofilen när man importerar in bilden.

Bild som jag har sparat som det är i DPP. http://picasaweb.google.com/Shompola/PublicMisc#5552909431511729986

/edit: Råkade posta i fel forum. Skulle in i färghantering. Sorry!
 
Senast ändrad:

ture

Aktiv medlem
Har du kollat att de avvikande programmen plockar upp din skärmprofil som de ska? Gimp avänder ju X11 i stället för MacOS’ egen skärmhantering och kan därmed behöva lite hjälp på traven. DPP och Camino borde sköta sig, kan man tycka, men man vet aldrig. (Jag kör inte Camino själv, men lite googlande verkar antyda att den har färghanteringen avstängd som standard. Kanske något att följa upp.)

Ett bra sätt att kolla sådant tycker jag är att tillfälligt ställa in en helt vansinnig skärmprofil (jag har en som byter plats på rött och blått någonstans). Då ska bilderna alltså se vansinniga ut; gör de inte det vet man att programmet inte använder skärmprofilen. (Dessutom är det kul att se vilka delar av Mac-GUI:t som påverkas och inte! :) )

En annan möjlighet är att du har råkat spara bilderna utan inbäddad profil. Då kan det bli lite förvirring om hur de ska tolkas (en del program antar sRGB, en del antar samma som skärmprofilen, en del hittar på andra saker). Fast nu kollade jag en av dina bilder på Picasa (samyang14mm_f5_gimp) och den verkar ha profilen på plats, så det är nog inte det som är problemet.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Hej Ture,

Tack för all hjälp!

I preview kan jag ändra på färgprofil. Ändrade den till LCD profile och nu ser den ut som i GIMP etc. Betyder det att GIMP/Camino inte läser färgprofilen? Hur förklaras det med DPP? Den skapar en färgprofil när man sparar som är övermättad? Kan man få DPP att läsa olika färgprofiler?
 

ture

Aktiv medlem
DPP har en inställning (under "Color Management" i inställningsdialogen) för om den ska anta att skärmen är sRGB eller använda en angiven färgprofil, så antagligen vill man där välja samma skärmprofil där som man valt i systeminställningarna.

Även Gimp har en liknande inställning (i alla fall 2.6 som jag kör).
 
ANNONS