Annons

Blixt för 3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
Hej.

Jag funderar på att köpa en blixt till min eos3. Har nästan uteslutande fotograferat natur, men tyckter det är dax att lära sig fotografera inomhus oxå.

Har tänkt lägga mellan 2000- 3000kr. Canons 420ex kanske är ett bra alternativ. Eller ska man lägga pengarna på något annat märke? Metz har man hört ska vara bra.. eller ska man hålla sig inom märket?

Tack för svar..
 

Nw2

Avslutat medlemskap
SUNPACK

Ett tips, jag kör med märket SUNPAK, som har en modell vid namn MZ440AF-CA . Den ger ledtal 40, är TTL och kostade mig ca 1000 SEK i en vanlig fotoaffär. Den laddar om på 0.5 till 8 sekunder och är snål i batterikraft.Den går att vrida åt alla håll och ISO går att ställa 25-800.

Visst det är inte ORIGINAL, men jag är INTE prylbög ; )

Min erfarenhet är att den ALDRIG svikit mig och jag använder den mycket på reportage och bröllop.

För de 2000 som blir över kan man köpa annat för.....


Niklas,mannen det blixtrar om !!!!
 

LCF

Avslutat medlemskap
Om du vill ha en original och inte är rädd för att köpa begagnat så finns det en Canon 540 EZ till salu här på fotosidan för 2200:-

lcf
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Niklas, har den Sunpaken någon lampa som berättar om huruvida blixten gav ifrån sig all tillgänglig kräm under exponeringen?
 

Nw2

Avslutat medlemskap
JIM

Hur menar du?

Den har en OK-lampa som signalerar när den är uppladad, om det är den du menar?

NIklas, it says click everytime we meet !!!!!!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nja, jag tänkte snarare om blixten talar om när den under avfyrningen har använt all sin kräm och risk för underexponering alltså föreligger.

Pappsen min har nån sån där billig Sunpak och den verkar inte tala om det på något sätt. Det gör ju användningen lite riskabel, framförallt när man studsar.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Nej Jim det har den INTE, men man kan ju inte få allt för 1000:-
Men jag är nöjd med den i alla fall

NIKLAS, helt utan exponeringsmätare
 
ANNONS