Annons

Blixt för Makro fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har gjort så här.

De två blixtarna triggas trådlöst av kamerans inbyggda blixt. Smartare vet jag inte om det är, men det är ganska flexibelt. Det går att ställa in förhållandet mellan blixtarnas ljusstyrka så att man får mer ljus från ena sidan än från den andra om man vill.

Det går förstås också att sätta en diffusor på en eller båda blixtarna, men det har jag inte provat.

Visa bilaga 171461

Längre armar i din bild, men grundidén är samma som med Nikons (rätt dyra) R1C1-lösning. Den är väl lite mer bärbar, men din lär istället ha mer kräm.

 
Förmodligen lättare också, men man kan förstås byta mina blixtar mot mindre och lättare.

Det finns likande anordningar från flera kameratillverkare (jag känner till dem från Canon, Nikon och Olympus) men Nikons är nog den enda med trådlös styrning.
 
Canons MT-26EX-RT har radio för att samarbeta med ytterligare separata blixtar, men de två medföljande går via kabel.
Och nej, billig är den inte.
 
Lycka till! Du kommer inte bli besviken. Jag har tagit många makro på det sättet. Som denna myra, skannad från ett dia.Visa bilaga 171499

Jag tog med mig en glass burk som du tipsade om och höll på att ta några bilder och fick första roliga kommentaren, "matar du bina och getingarna med glass"? Getingarna är tillräcklig jobbiga utan glass".

Idag gick vi i skogen då fick jag nöja mig att "bara" bära svarttrumpet och kantareller och dessvärre ingen tid till något fotografi. Skulle jag fotografera insekter då fanns det miljoner myggor.

Däremot fick jag nöja mig nu att ta två nedanstående foton en utan blixt och en med blixt. Skillnaden är oerhörd (det är bara en snabb bild och inte med makro objektiv).
 

Bilagor

  • IMG_4532.jpg
    IMG_4532.jpg
    534.7 KB · Visningar: 38
  • IMG_4533.jpg
    IMG_4533.jpg
    724.4 KB · Visningar: 36
Tur att det finns observanta, du har helt rätt det skulle vara en lingonsyltburk. :cool:

Frågan är om jag inte kommer att få nya kommentarer ute i naturen typ, "Tror du verkligen du kan locka getingar/bina med Lingonsylt? :)
 
En liten "magic arm" och en blixt med silikon-diffusor ger låg vikt och är lätt att packa ner i väskan. Dessutom kan man lätt variera blixtens placering om man vill ändra hur ljuset faller.

Gawin
En liten "magic arm" och en blixt med silikon-diffusor ger låg vikt och är lätt att packa ner i väskan. Dessutom kan man lätt variera blixtens placering om man vill ändra hur ljuset faller.
Tack för ditt svar, det har jag nog missat tidigare.
Gavin Hoey har jag följt i flera år. Han är duktig och kunnig, duktig pedagog och bjuder på sig själv och sina kunskaper och färdigheter.
Han egentligen vill gärna skippa både blixt och solljus (som framgår i videon). Han tom "slänger bort" både blixt och "magiska ärmen" för att använda dämpade solljuset.

Jag har kommit fram att det bästa vore att använda blixt och behålla ISO på sin lägsta nivån samtidigt som jag vill kunna ta bilder rörliga/flygande insekter vilket blixten lämpar sig utmärkt.
 
Det blir lätt en konflikt mellan att små flygande ting per definition tar vägen lite vart som helst, samtidigt som utrustningen blir allt orörligare ju fler prylar man hänger på.
 
visst är det så.
Men Makro fotografering kräver oavsett motiv (snabb /långsam rörlig eller orörlig, bra ljus (både kvantitet och kvalité) dessutom kan blixt även "frysa" motivets rörelser. Blixtens ljusstyrka bestämmer hur ljust objektet blir medan bländaren påverkar ljusstyrkan för omgivningen. Med andra ord blixten blir en bra (om inte bland de bästa) i verktygslådan.

Nästan fundering blir att använda en eller två blixtar och hur montera de bäst och om det är tillräcklig smidig och stabil lösning,
 
Canons MT-26EX-RT har radio för att samarbeta med ytterligare separata blixtar, men de två medföljande går via kabel.
Och nej, billig är den inte.

Tack för tipset.
Eftersom jag är bara amatör eller snarare nybörjare så priset 12 590 kr till 18 819 kr (enligt pricerunner) ligger långt utanför mina ekonomiska ramar.
Däremot Godox MF-12 Macro Twin blixtkit (cyberphoto 2990) kan vara ett bra alternativ. Det går dessutom att köpa till flera extra blixtenheter (1 till 8 enheter).
 
Visa bilaga 171542 Den här finns också. Man bör ju dock fästa diffusor på blixtarna även här.


Tomas Shahan är en framståendemakro fotograf beskrev denna lösningen som ett bra alternativ. Som du skrev han rekommenderade att man använder diffuser för att utjämna ljuset. En annan "varning" han hade var att strömförsörjning till blixtarna går igenom böjbara ärmarna och möjligtvis finns risk att kablarna skadas. Han hade däremot använt själv i ett par månaderna dock utan problem.
 
visst är det så.
Men Makro fotografering kräver oavsett motiv (snabb /långsam rörlig eller orörlig, bra ljus (både kvantitet och kvalité) dessutom kan blixt även "frysa" motivets rörelser. Blixtens ljusstyrka bestämmer hur ljust objektet blir medan bländaren påverkar ljusstyrkan för omgivningen. Med andra ord blixten blir en bra (om inte bland de bästa) i verktygslådan.

Jag håller helt med slutsatsen om att blixt är ett ypperligt verktyg att ha med sig. Med det sagt vill jag bara flika in ett litet förtydligande:
Bländaren påverkar både objektets och omgivningens exponering (om du med konstant blixtstyrka och slutartid ändrar från f/8 till f/11 så blir hela bilden ett steg mörkare).

Slutartiden, däremot, har enbart påverkan på det omgivande ljuset (eftersom blixtens brinntid oftast är mycket kortare än exponeringstiden).
Fotar man med samma blixtstyrka och bländare, men förlänger slutartiden, så kommer bakgrunden bli ljusare, medan den del av bilden som träffas av blixten inte påverkas lika mycket, relativt sett.
 
Jag håller helt med slutsatsen om att blixt är ett ypperligt verktyg att ha med sig. Med det sagt vill jag bara flika in ett litet förtydligande:
Bländaren påverkar både objektets och omgivningens exponering (om du med konstant blixtstyrka och slutartid ändrar från f/8 till f/11 så blir hela bilden ett steg mörkare).

Slutartiden, däremot, har enbart påverkan på det omgivande ljuset (eftersom blixtens brinntid oftast är mycket kortare än exponeringstiden).
Fotar man med samma blixtstyrka och bländare, men förlänger slutartiden, så kommer bakgrunden bli ljusare, medan den del av bilden som träffas av blixten inte påverkas lika mycket, relativt sett.

Tack för påpekandet. Lite slarvigt formulerat av mig.
 
Hur nära vid macro fotar du?

Jag har en laowa 65mm 2x macro till min aps-c kamera. Ju närmre man kommer blir det även mörkare och man kan behöva höja ljusstyrkan. Jag går inte längre än bländare F8 då vid så nära syns diffraktioner mer tydligt på mindre bländaröppning.

Inomhus gjorde jag dock ett test på en vattendroppe på F22 och datorskärmen i bakgrunden. 1000004514.jpg
1000004516.jpg
 
Tur att det finns observanta, du har helt rätt det skulle vara en lingonsyltburk. :cool:

Frågan är om jag inte kommer att få nya kommentarer ute i naturen typ, "Tror du verkligen du kan locka getingar/bina med Lingonsylt? :)

Min erfarenhet sträcker sig bara till lingonsylt :rolleyes: så jag tvår mina händer :unsure:
 
ANNONS